رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571744

امیرعبداللهیان: غنیسازی ۹۰درصدی دروغ است

ساعت24- امیرعبداللهیان وزیر خارجه در نشست خبری مشترک با همتای سوری گفت: «برای اینکه طرف‌های مقابل بدانند که برنامه داریم دو متن پیش نویس ارائه دادیم که کاملا در چارچوب برجام است و چیزی فراتر از آن مورد درخواست قرار نگرفته است. برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند که القا کنند که ایران همزمان با مذاکرات برجامی در وین، غنی سازی ۹۰ درصد خود را آغاز کرده، اما با صراحت به آقای بورل اعلام کردم این اظهارات جوسازی است و غنی سازی ۹۰ درصد کذب محض است.»

html>

امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای سوری گفت: «برای اینکه طرف‌های مقابل بدانند که برنامه داریم دو متن پیش نویس ارائه دادیم که کاملا در چارچوب برجام است و چیزی فراتر از آن مورد درخواست قرار نگرفته است. برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند که القا کنند که ایران همزمان با مذاکرات برجامی در وین، غنی سازی ۹۰ درصد خود را آغاز کرده، اما با صراحت به آقای بورل اعلام کردم این اظهارات جوسازی است و غنی سازی ۹۰ درصد کذب محض است.»

وزیر امور خارجه گفت: آنچه هیات ایرانی به عنوان متن مکتوب به طرف‌های مقابل ارائه داده، ‌کاملاً در چهارچوب برجام هست و هیچ چیزی فراتر از آنچه در برجام مورد توافق قرار گرفته، در این متون، مورد درخواست طرف ایرانی قرار نگرفته است.

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود در محل وزارت خارجه با خوش‌آمد گویی به همتای سوری خود گفت: با توجه به شرایط جدید سوریه گفت و گوهای رو به جلو و خوبی داشتیم.

وزیر امور خارجه با تاکید براینکه روابط دو کشور راهبردی و ممتاز است، ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های شهدای امنیت و مدافع حرم را گرامی داشت و گفت: شهدای ایرانی که در کنار نیروهای مسلح سوریه سهم مهمی در مبارزه با تروریسم و بازگرداندن امنیت به منطقه ایفا کردند و به طور ویژه یاد خاطره سردار حاج قاسم سلیمانی عزیز که نقش کلیدی در منطقه ایفا کرد را گرامی می‌داریم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: همچنین گرامی می‌داریم یاد و خاطره همه شهدای مقاومت و شهدای سوریه را که آنها هم سهم مهم و کلیدی در دفاع از تمامیت ارضی کشور خود و بازگرداندن امنیت به منطقه و سوریه برعهده داشتند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران در سوریه گفت: سفر آقای مقداد به تهران زمانی انجام می‌شود که یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در سوریه جریان دارد و کمیسیون مشترک همکاری‌های مشترک دو کشور را در آینده در سطح عالی شاهد خواهیم بود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون هماهنگی با دولت مقتدر و برآمده از رای مردم سوریه محکوم می‌کند، گفت: این حضور را به نفع امنیت، صلح و ثبات منطقه نمی‌دانیم.

وی در ادامه از بازنگری برخی کشورهای غربی و عربی در سیاست‌های خارجی خود در قبال سوریه و راه اندازی سفارتخانه در این کشور ابراز خرسندی کرد و با اشاره به مشارکت ایران در بازسازی سوریه گفت: برنامه‌های جامع فنی مهندسی و مشارکت بازسازی سوریه در عرصه‌های مختلف و همکاری های بخش خصوصی در حوزه تجارت به عمل آمده است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: امروز همچنین درخصوص افغانستان گفت وگوی مفصلی داشتیم. دو طرف در تشکیل دولت فراگیر با همه گروه‌های ملت افغانستان در مبارزه با تروریسم و توجه به رای و نظر مردم افغانستان اتفاق نظر داریم و این یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه هیئت حاکمه موقت در افغانستان قرار بگیرد.

وی افزود: برای همکارم توضیح دادم روزهای گذشته هیئتی از جمهوری اسلامی به کابل سفر کرده است و در این سفر که تلاش کردیم هیئت حاکمه افغانستان و سایر رهبران افغان را به تشکیل دولت فراگیر تشویق کنیم. برای ما مباحث انسانی مهم است و امنیت مردم با مسئولیت هیات حاکمه افغانستان است.

وزیر خارجه با اشاره به اتفاقی که طی روزهای اخیر در یکی از نقاط مشترک مرزی ما با افغانستان رخ داد، گفت: نیروهای مسلح ما با قدرت این اقدام ناهماهنگ را پاسخ داد البته در وزارت خارجه بر اساس وظیفه دیپلماسی خود طی یادداشت رسمی سفارت افغانستان در تهران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل به اعتراض رسمی خود را به این تعرض محدود نشان دادیم و نیروهای مسلح با قدرت و به لحظه با این عوامل برخورد کردند.

وی افزود: البته شرایط افغانستان را درک می‌کنیم چون هنوز نیروهای مرتبط با هیئت حاکمه موقت به همسایگان شناخت لازم را ندارند اما اعلام می‌کنیم جمهوری اسلامی در حفظ تمامیت ارضی و امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد.

وزیر امور خارجه در خصوص حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه ، گفت: مایلم تأکید کنم رژیم جعلی و تروریستی اسرائیل عامل و ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیا است و تردیدی نداریم سوریه در سطح اول مقاومت در دفاع امنیت ملی و سرزمینی خود کوتاه نیامده و نخواهد آمد.ضمن اینکه سازش با رژیم صهیونیستی را به نفع صلح، ثبات و امنیت در منطقه نمی‌دانیم.

وی با قدردانی مجدد از فیصل مقداد بابت حضورشان در تهران و گفتگوهای خوب و مفید انجام شده گفت: توافقات بسیار خوبی امروز انجام شد و حرکت رو به جلو در مناسبات تهران در زمینه‌های مختلف در هفته های آینده بیش از پیش شاهد خواهیم بود.

امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک دیدار روسای جمهور دو کشور را در مکان مورد توافق داشته باشیم.

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درخصوص فرایند اطلاع رسانی از روند مذاکرات گفت: مشاور رسانه‌ای بی‌نام و نشان نداریم و مطالب از طریق وزیر امور خارجه عضو ارشد تیم مذاکره کننده و سخنگوی وزارت خارجه اعلام می شود.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت، مدیریت، ابتکار و برنامه در دور اول مذاکرات جدید در وین حضور یافته است.از چند روز قبل هم چه در تماس با وزرای خارجه عضو شورای امنیت و چه در گفت و گوها با آقای جوسپ بورل اعلام کردیم که شما که آنقدر خود را در ماه‌ها و هفته‌های گذشته علاقمند به برپا شدن میز مذاکرات نشان می‌دادید برای لغو تحریم‌های برجام هم حسن نیت و برنامه داشته باشید.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه هدف گذاری دولت جدید لغو همه تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات کامل طرف‌های مقابل و اجرای آن تعهدات در برجام است، خاطرنشان کرد: سه کشور اروپایی ابتکار عمل جدی و اراده‌ای برای پیشرفت مذاکرات نداشتند. بلکه آنها بیشتر به دنبال ارزیابی از تیم ما بودند.

وی با اشاره به انفعال سه کشور اروپایی گفت: با توجه به حمایت چین و روسیه از جمهوری اسلامی ایران، سه کشور اروپایی تا این لحظه نتوانستند حرف یا ایده عملی ارائه دهند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: به آنها گفتیم که دولت آقای رئیسی عمل گرا و نتیجه محور است و گفتگوهای بدون نتیجه کمکی به ما نمی کند همانطور که شما نسبت به فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ما نگران هستید ما هم نسبت به تعهدات شما در برجام ملاحظات خود را داریم.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: رابرت مالی(نماینده ویژه آمریکا در امور ایران) در مذاکرات بدون هماهنگی و اخذ نظر جمع و به ویژه نظر هیات ایرانی پیامی را از طریق جلسه منتقل کرد که در نهایت با تلاش انریکه مورا این گفت و گوها ادامه یافت.

امیر عبداللهیان همچنین در خصوص مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران گفت: ما برای این که طرف‌های مقابل بدانند با برنامه در وین حضور داریم، دو متن مکتوب ارائه دادیم تا یکی در کمیته لغو تحریم‌ها و دیگری در کمیته هسته‌ای مورد بررسی قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: آنچه که هیات ایرانی به عنوان متن مکتوب ارائه داده،‌کاملاً در چهارچوب برجام هست و هیچ چیزی فراتر از آنچه در برجام مورد توافق قرار گرفته، در این متون، مورد درخواست طرف ایرانی قرار نگرفته است. لذا این ادعا که برخی طرف‌های غربی می‌گویند ایران مطالبات حداکثری داشته، مطالبات ما کاملاً منطبق بر برجام هست و ذره‌ای در این دور از مذاکرات ما مطالبه‌ای فرابرجامی نداشته‌ایم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: در اثنای مذاکرات برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند القا کنند که جمهوری اسلامی ایران همزمان با مذاکرات غنی‌سازی ۹۰ درصد خود را شروع کرده است. در تماسی که بامداد جمعه آقای جوزف بورل با من داشت، این موضوع و نگرانی را مطرح کرد. به صراحت به ایشان گفتم که این صرفاً جوسازی است جمهوری اسلامی در همان چارچوبی که با شفافیت اعلام کرده و در چهارچوب ان‌پی‌تی غنی‌سازی ۲۰ درصد و بالاتر را ادامه می‌دهد و برای غنی سازی ۹۰% هیچ خبری را مورد تایید قرار نمی دهیم و کذب محض هست.

وزیر امور خارجه یادآورشد: ما با جدیت و حسن نیت در مذاکره حضور پیدا کردیم و همزمان با میز مذاکره به عنوان پلن دو نخواهیم بود. منتظر می‌مانیم تلاش می‌کنیم با مذاکراتی متین و قوی بتوانیم در راستای لغو تحریم‌ها، پیشرفت‌های مورد انتظار ملت ایران حاصل شود.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: ما توافق موقت را یک توافق خوب برای کشور ما نمی‌دانیم توافق باید جامع بوده و توافق باشد که جمهوری اسلامی ایران و مردم به طور ملموس از مزایای اقتصادی برجام و رفع تحریم‌ها استفاده کنند. تیم ما با همین رویکرد به وین برمی‌گردد و بحث کارشناسی خود را ادامه می‌دهد.

وی افزود: دستورالعمل این بود که رئیس تیم و تیم مذاکره کننده برگردند اما تیم کارشناس در وین حضور داشته باشد. ما به دنبال توافق خوب و از مسیر مذاکرات متین، منطقی و قوی هستیم و از طرف‌های خود هم چنین انتظاری را داریم و امیدوارم به توافقی مرضی الطرفین که تامین کننده حقوق ملت ایران است، برسیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها