رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571760

۴۰درصد از نخل‌های خوزستان از بین رفتند

ساعت24- کمبود آب باعث افزایش شوری آب شده و خرما هم طعم خوبی نمی‌گیرد، این موضوع از کیفیت محصول کم کرده است.

html>

نایب رییس اتاق بازرگانی اهواز اظهار داشت: 40 درصد از نخل‌های خوزستان به علت کمبود آب از بین رفته‌اند. کمبود آب باعث افزایش شوری آب شده و خرما هم طعم خوبی نمی‌گیرد، این موضوع از کیفیت محصول ما کم کرده، در بازار رقابت ضعیف می‌شویم و مشتری ضعیف سمت ما می‌آید.

سید سلطان حسینی امین در مورد تاثیر کمبود آب خوزستان بر تجارت این منطقه اظهار کرد: مشکل کمبود آب از ابعاد مختلفی می‌تواند در تجارت ما به خصوص در حوزه کشاورزی تاثیر بگذارد. با کمبود آب محصولاتی که صادراتی هستند ضعیف می‌شوند. برای مثال 40 درصد از نخل‌های خوزستان به علت کمبود آب از بین رفته‌اند. کمبود آب باعث افزایش شوری آب شده و خرما هم طعم خوبی نمی‌گیرد، این موضوع از کیفیت محصول ما کم کرده، در بازار رقابت ضعیف می‌شویم و مشتری ضعیف سمت ما می‌آید. خرمای خوزستان به 40 کشور صادر می‌شود، 70 تا 80 درصد از خرمای ایران مربوط به خوزستان است. ممکن است با برندهای دیگری صادر شود اما مربوط به خوزستان می‌شوند.

وی افزود: مسئله آب از نظر روانی هم تاثیرگذار است. برای مثال در مورد اصفهان، بسیاری از تجاری که با این شهر تجارت می‌کردند بعد از مشکلات به وجود آمده از این کار امتناع می‌کنند. هر اتفاق این چنینی روی خرید و فروش و امنیت خریدار و فروشنده تاثیر می‌گذارد. کمبود آب تاثیرات مختلفی در همه ابعاد زندگی ما از جمله ابعاد شهری، ملی، جمعی و فردی دارد.

نایب رییس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: شاید کمبود آب حدود 10 درصد روی کیفیت محصولات ما تاثیر گذاشته اما فراتر از آن موضوع روابط سیاسی است که صادرات ما را روز به روز کمتر می‌کند، درصد بالایی از روابط بین‌المللی را باید در روابط سیاسی جستجو کرد.

وی همچنین بیان کرد: باید یک برنامه در سطح ملی که نظم و نظارت کافی داشته باشد طراحی شود تا بتواند مشکل آب را حل کند. ما الگوی کشت درستی در کشور نداریم و دولت باید به طور جدی برنامه ریزی داشته باشند و واقعا افراد دلسوز روی کار بیایند نه اینطور که فقط به علت حضور یک فرد در یک حزب، بدون هیچ دانشی روی کار بیاید.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: مشکل ما بی‌برنامگی و بی‌نظمی در مدیریت است. ایران ثروت زیادی دارد، خوزستان جزو 4 سرزمین طلایی جهان است اما بی‌برنامگی وضعیت را بسیار بد کرده است. من فکر می‌کنم که اراده‌ای برای حل این مشکل ندارند چراکه اگر قرار بر حل مشکل بود با افراد متخصص باید این کار را می‌کردند نه اینکه مباحث سیاسی در میان باشد.

حسینی امین افزود:‌ امروز رویکرد کشاورزی در همه دنیا این است که حتی مسائل صنعتی را در خدمت کشاورزی ارگانیک می‌گیرند اما متاسفانه ما هنوز برنامه‌ای نداریم. امیدوایم که هرچه زودتر این مشکلات حل شود یا صراحتا با مردم سخن گفته شود و علل کمبود آب تشریح شود. این موضوع از لحاظ روانی به کشاورز، صنعتگر، معدن‌کار و... فشار می‌آورد.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها