رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571798

آقای رئیسی! حرف و عمل دولت با هم نمیخواند/ استراتژی مقاومت با حقوق‌های نجومی و غیرشفاف همخوان نیست

ساعت 24 - نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی در نشست دانشجویان با آقای رئیسی با بیان اینکه ما شما را رئیس جمهوری دلسوز و دارای نیات عدالتخواهانه می‌دانیم؛ گفت: آیا دولت، سازوکاری جهت پالایش این مدیران در نظر گرفته است؟

html>

متین فارابی نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی در نشست دانشجویان با آقای رئیسی رئیس جمهور و مراسم ویژه روز دانشجو که صبح امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد،‌ به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه های جریان دانشجویی کشور پرداخت.

فارابی در ابتدای اظهارات خود گفت: آقای رئیسی در ابتدا باید از بابت حضور شما در یک جلسه صریح دانشجویی تشکر کنیم. امید که مثل این روز، در روزهای دیگر سال نیز حرف دانشجو برای شما محترم باشد.

وی خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: در همین اول صحبت می گوییم که ما شما را رئیس جمهوری دلسوز و دارای نیات عدالتخواهانه می‌دانیم که به دنبال رشد و ترقی ایران است و امیدواریم که تا انتها نیز همینگونه بمانید. لکن در این جلسه به عنوان جنبش عدالتخواه دانشجویی برخود لازم می‌دانیم که در ۳ سرفصل انتقادات خود را نسبت به دولت حضرتعالی مطرح کنیم

نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی با اشاره به فقدان کلان ایده در دولت خاطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور! پیش از انتخابات همین اتحادیه نسبت به ضعف نگاه شما در مسائل کلان کشور هشدارهایی را مطرح کرد که امروز شاهد تحقق آن هستیم. بعضا در همین مدت کوتاه اقدامات خوب و بنیادینی را از ناحیه وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه جهت سامان بخشی اقتصادی دیدیم؛ لکن همزمان می‌بینیم که مثلا وزارت بهداشت برخلاف این اقدامات همچنان بر طبل افزایش سقف حقوق‌ها می‌کوبد.

وی افزود: آقای رئیسی! در برخی موارد شاهد هستیم که حرف و عمل دولت با هم نمی‌خواند؛ مثلا می‌بینیم رئیس جمهور اصول دوازده‌گانه مقابله با فساد اداری-اقتصادی را ابلاغ می‌کند و وعده حل مشکل تعارض منافع را می‌دهد اما انتصاباتش در وزارت بهداشت و بانک مرکزی خلاف آن اصول ابلاغی است.

فارابی ادامه داد: حتی بعضا اتفاق می‌افتد که آقای رئیس جمهور شب از ایده‌های راست‌گرایانه دفاع می‌کند و صبح به چپ گرایانه ترین شیوه ممکن عمل می‌کند. مثلا رئیس جمهور، امروز در جلسه با اقتصاددانان در رابطه با حجم عظیم یارانه پنهان و لزوم حذف آن صحبت می‌کند و فردا مصوبه افزایش قیمت خودرو را لغو می‌کند. آقای رئیسی این را بدانید که نمی‌شود همه کارهای خوب را با هم انجام داد،‌ شما مجبورید که از بین ایده‌ها و افراد موجود دست به انتخاب بزنید و سکان را به دست یک نفر بسپارید. هر روز که این تصمیم گیری به تعویق می‌افتد موجب ضرر کشور است.

نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی همچنین ضمن اشاره به جمهوریت،‌ شفافیت و نظارت مردمی، بیان داشت: جامعه ایران در چند سال گذشته بحران‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشته و در برهه‌های مختلف از سمت دولت و حاکمیت هیچ انگاشته شده و نمود این وضعیت در نرخ مشارکت انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اخیر مشهود بود.

وی افزود: شما در شعارهای خودتان روی وجهه مردمی دولت تاکید زیادی داشتید؛ نمود این شعار شما شاید تا امروز فقط در سفرهای استانی‌تان وجود داشته. بدون شک این قبیل اقدامات پسندیده‌است لکن برنامه شما برای احراز و اعمال نظر آحاد مردم در مسائل کشور چیست؟ علاوه بر حوزه اقتصاد بنظر می‌رسد در حوزه سیاست داخلی نیز برنامه و دیدگاه مدونی ندارید؛ اساسا تا امروز هیچ صحبتی از این نشده که ایده مردمی سازی میخواهد چه نمودی در سیاست داخلی داشته باشد. آیا برای تحقق ایده مردمی سازی به تقویت تشکل‌گیری کارگران و مستضعفان فکر می‌کنید یا بدنبال اصلاح در ساختار احزاب هستید؟ آقای رئیسی چه برنامه‌ای در سر دارید؟

این فعال دانشجویی ادامه داد: در رابطه با بحث شفافیت باید مجددا اجرایی نشدن ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه را یادآوری کنیم و این نکته را عرض کنیم که اتخاذ استراتژی مقاومت با حقوق‌های نجومی و غیرشفاف همخوان نیست که رفع این مشکل نیاز به یک دستور انقلابی بدور از تعارفات دارد تا یک بار برای همیشه بساط زیاده خواهی اقشاری خاص از کیسه بیت‌المال برچیده شود. ادامه این فاصله نجومی بین حقوق اقشار مختلف بدون شک چهره دولت را مخدوش خواهد کرد.

فارابی خطاب به رئیسی با بیان اینکه شعارهای شما در بحث‌های مربوط به سوت زنی و تقویت نظارت مردمی پر رنگ بوده اما تا کنون منجر به عملی نشده، گفت: همانطور که پیش از انتخابات در همین زمینه به شما هشدار دادیم باید بگوییم اگر در حوزه نظارت، به جریان‌های مردمی و عدالت طلب میدان ندهید و هشدارهای آنها را جدی نگیرید ظرف مدت کوتاهی بدنه مدیریتی اصولگرایٍ ضد جمهور و ضد آزادی همه شعارهای مردمی و آزادی خواهانه شما را به باد خواهد داد.

وی افزود: تقویت جریانات ضد فساد مردمی بیش از هر چیز به وجود فضای آزاد برای بیان انتقادات نیاز دارد. متاسفانه در روزهای اخیر برخی اتفاقات ضربه محکمی به این نیروهای عدالتخواه زده. مثلا در رابطه با پرونده رئیس شورای شهر امیدیه دیدیم که متاسفانه در دوره جدید قوه مجددا این پرونده به جریان افتاد و آقای آقاجری به جرم نشر اکاذیب محکوم به زندان شد. این اتفاقات به مثابه آب سردی است بر پیکره افراد دلسوزی که قصد بهبود شرایط مملکت را دارند. بنظر می‌رسد اگر رئیس جمهور می‌خواهد امید به اصلاح را در دل مردم زنده نگه دارد باید جلوی این قبیل ظلم‌های آشکار بایستد.

این فعال دانشجویی همچنین با انتقاد از برخی انتصابات تصریح کرد: در حوزه انتصابات ابتدا باید بگوییم که دولت در برخی انتصابات امیدآفرین و رو به جلو بوده، لکن بررسی کلیت انتصاب‌های صورت گرفته حکایت از تعداد بالای مدیران کم توان و کار نابلد دارد.

وی با تاکید بر اینکه کثرت پست گرفتن شخصیت‌های سیاسی غیر متخصص در این دولت مایه ناامیدی است،‌ اظهار داشت: امروز پرسش ما این است که آیا قرار است همه این وزرا و روسا به مدت ۴ سال با خاطر جمع سرکار باشند یا دولت، سازوکاری جهت پالایش این مدیران در نظر گرفته؟ یا اینکه قرار است مطابق با مصالح سیاسی و روحیه تعارفی رئیس جمهور که در مسئولیت‌های قبلی نیز مشهود بوده تغییری در وضعیت مدیران صورت نگیرد؟ امید است که حضرتعالی در این رابطه تدبیری بیاندیشید و سازوکار پالایش مدیران را به طور شفاف مطرح کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها