رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571814

معاون پارلمانی رئیسی از نمایندگان خواست به وزرا فرصت دهند

گلایه دولت از مجلس اصولگرا

ساعت 24 - حرف‌های روز گذشته معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران حکایت از این دارد که کم‌کم رفاقت نمایندگان و دولت سیزدهم در حال شکرآب‌شدن است، آنجا که محمد حسینی گفت: «تعامل دولت و مجلس یک بحث راهبردی است و ما تاکید داریم که همواره بین دولت و مجلس همکاری برای خدمت وجود داشته باشد.

مجلس
html>

باید از حاشیه و مسائل تنش‌زا پرهیز کنیم؛ چراکه دود چالش‌ها به چشم مردم خواهد رفت». حدود چهار ماه از شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد و انتظار بر آن بود که تعامل این دو قوه بیشتر و طولانی‌تر باشد، دعوت بیش از 200 نماینده این مجلس از رئیسی برای شرکت در انتخابات نیز همین نکته را نشان می‌داد. رئیس‌جمهو حتی چند وزیر خود را از میان نمایندگان انتخاب کرد؛ اما گویا ماه‌ عسل بهارستان و پاستور زود به پاییز رسیده است.

با این حال معاون پارلمانی دولت از تعامل با مجلس گفته و مثال آورده که در موضوع رأی اعتماد نمایندگان به ابهامات و سؤالات نمایندگان پاسخ داده شد و رئیس‌جمهور نیز تاکنون در ۹ مجمع استانی حضور پیدا کرده است. حسینی همچنین عنوان کرد که ابراهیم رئیسی در صد روز اخیر پنج بار به صحن مجلس آمده و مصوبات نمایندگان بدون وقفه ابلاغ می‌شود و یک مورد هم نبوده که به تأخیر بیفتد.
حسینی البته انتظارات دولت از مجلس را نیز این‌گونه اعلام کرد: «تاکنون ۵۵۷ طرح از سوی مجلس ارائه شده؛ ولی ما باید بیشتر به سمت ارائه لایحه از سمت دولت برویم؛ چون دولت می‌تواند کار کارشناسی بیشتری انجام دهد؛ ضمن اینکه بار مالی آن هم در نظر گرفته می‌شود. انتظار داریم نمایندگان محدودیت‌های دولت را در نظر بگیرند؛ چراکه گاهی نمایندگان در دیدار با رئیس‌جمهور لیست بلندی از مسائل حوزه انتخابیه را ارائه می‌کنند که باید این اقدامات براساس واقع‌بینی صورت گیرد».
او همچنین از نمایندگان خواست به وزرا فرصت بدهند: «درحال‌حاضر ۳۹ سؤال از وزیر نیرو درمورد کم‌آبی مطرح شده؛ اما وزرای دولت تازه از راه رسیده‌اند و ما توقع داریم نمایندگان یک مقدار به وزرا فرصت دهند و عملکرد آنها را ببینند؛ چراکه قطعا وزرای جدید نقشی در بروز مشکلات فعلی نداشته‌اند. البته وزرا در تعامل با مجلس هستند».
توقع معاون رئیس‌جمهور از مجلس‌ در حالی است که هجدهم آبان ماه گذشته، وزیر اقتصاد به صحن علنی فراخوانده شد تا درخصوص آشفته‌بازار وضعیت اقتصاد کشور و به‌خصوص بورس توضیح دهد.
احسان خاندوزی که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار را تغییر داده بود، در مجلس تقصیرها را به گردن دولت حسن روحانی انداخت و گفت ریل‌گذاری بودجه آخر دولت روحانی غلط بود با اینکه به دولت گذشته تذکر داده بودیم؛ اما دولت جدید با کسری بودجه بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. هرچند این سخنان هم با مخالفت تعدادی از نمایندگان مواجه شد. مثلا علیرضا رحیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس که اتفاقا از مخالفان حسن روحانی است، از خاندوزی پرسید: «فرمانده ستاد اقتصادی چه کسی است؟ دولت قبل با ریل‌گذاری اشتباه بخشی از کسری بودجه خود را جبران کرد و حالا برنامه وزارت اقتصاد برای جبران این اقدامات آسیب‌زا
چه چیزی است؟».
مصادیق بگویید
بحث انتصابات فامیلی همچنان از موضوعاتی است که مجلس روی آن نظر دارد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز روز گذشته در این زمینه گفت: «۳۶ نماینده درباره جلوگیری از انتصابات فامیلی تذکر دادند، ما خواستیم مصادیق ارائه شود تا پیگیری کنیم، برخی گفتند نگاه ما ناظر به آینده بوده و خواستیم بعدا چنین انتصاباتی صورت نگیرد، برخی هم گفتند از رسانه‌ها شنیدیم؛ بنابراین ما توقع داریم در این مسائل قبل از رسانه‌ای‌شدن و مطرح‌شدن در تریبون، سؤالات خود را از ما بپرسند و اگر جواب قانع‌کننده‌ای نبود، می‌توانند اعلام کنند».
اشاره حسینی به تذکر محمدحسن آصفری، نماینده اراک و 34 نماینده دیگر بود که خطاب به ابراهیم رئیسی درخصوص ضرورت جلوگیری از انتصابات فامیلی و بی‌توجهی به شایسته‌سالاری در دستگاه‌های دولتی هشدار داده بودند. پیش‌ازاین نیز چند نماینده در این زمینه به رئیس دولت تذکر داده بودند و حتی از اینکه فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه خاص به مناصب دولتی می‌رسند، گلایه کرده بودند. محمود احمدی‌بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در تذکری خطاب به رئیسی، گفته بود: «اتکای افراطی به مجموعه‌ای محدود از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق‌ (ع) در سطوح مدیریتی کلان کشور، حتی نام این امام عزیز و معصوم را نیز در جامعه تحت‌الشعاع قرار داده است. دولت شما ظاهرا دولت دلدادگان است به یک عزیزدردانه خاص که باید همه اتفاقات، انتصابات و استنادها به ایشان ختم شود». او همچنین به طعنه گفته بود: «آن‌گونه که پیداست در دولت شما نیز پدیده مقدادیسم همان نقش غلطی را ایفا می‌کند که آشناییسم در دولت روحانی ایفا می‌کرد». اشاره او به مقداد نیلی، داماد ابراهیم رئیسی و منظورش از آشنا، حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی است که گفته می‌شد در دولت دوازدهم نقش مهمی داشت؛ اما برکنار شد.
نمایندگان صبر کنند
معاون رئیس‌جمهوری همچنین درباره علت افزایش 4.5‌ برابری سؤالات نمایندگان از وزرا، عنوان کرد: «255 مورد سؤال از دولت انجام شده است که این حق نمایندگان است؛ ولی اگر وزرا مدام قرار باشد به سؤالات پاسخ دهند، به کار خود نمی‌رسند».
او ادامه داد: «صد سؤال را فقط سه نماینده مطرح کرده‌اند. وعده دولت ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال است، نمایندگان صبر کنند اگر کم‌کاری شد، سؤال کنند؛ ولی تازه کار شروع شده است. تأکید ما بر این است که این ارتباط وجود داشته باشد و به جای اینکه وزرا در وزارتخانه‌ها باشند، به مجلس بروند و با نمایندگان صحبت کنند. در یک روز نماینده می‌تواند با چند وزیر مسائل خود را مطرح کند و دسترسی خیلی بیشتر از گذشته شده است. البته این حضور در مجلس منافاتی با اینکه در خود وزارتخانه‌ها هم اگر لازم باشد نمایندگان می‌توانند حضور پیدا کنند، نیست».
حسینی تلویحا عنوان کرده که نمایندگان توقع خود را از دولت کم کنند: «چون نمایندگان می‌گویند که از این دولت و آقای رئیسی حمایت کردیم و توقع داریم مشکلات زودتر حل بشود که ما هم به آنها حق می‌دهیم؛ اما می‌گوییم که نمایندگان باید شرایط موجود را هم در نظر داشته باشند. در سفرهای استانی تقاضاها زیاد است که در زمان کوتاه میسر نیست که تحقق پیدا کند. البته به‌مرور که جلو برویم، همه واقع‌بین‌تر شده و توازن و تعادلی برقرار می‌شود».
لطفا سقف بودجه را جابه‌جا نکنید
معاون پارلمانی همچنین از نمایندگان توقع داشت که به بودجه سال بعد دست نزنند. حسینی درباره نحوه مواجهه مجلس با لایحه بودجه گفت: «رویکرد دولت این است که بودجه با کسری بسته نشود؛ چراکه بعدا مشکلات متعددی ایجاد می‌شود؛ بنابراین توقع ما از نمایندگان این است که سقف بودجه را جابه‌جا نکنند و مطالبات نمایندگان اگرچه بحق است؛ اما این خواسته‌ها را با توجه به ظرفیت‌های دولت و کشور در نظر بگیرند تا هزینه‌ها بیشتر از درآمدها نباشد».
او البته گفت که فکر می‌کند با تعاملی که وجود دارد، مشکلی در بررسی بودجه پیش نیاید؛ اما گفت که توقع دولت این است که نمایندگان بخشی‌نگری نکنند و نگاه ملی داشته باشند و نباید طرح‌هایی مطرح کنند که اجرای آن میسر نیست.
هرچند معاون پارلمانی دولت از تعامل با بهارستان می‌گوید؛ اما برخی نمایندگان نیز اعتراض خود را در صحن مجلس به دولتی‌ها رسانده‌اند. فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در یکی از نطق‌های خود با بیان اینکه رابطه دولت و مجلس به سردی می‌رود، گفته بود: «علت اصلی این رابطه سرد عدم پاسخ‌گویی وزرا به نمایندگان ملت است، ادامه این روند به صلاح دو قوه نیست. لازم است رئیس دولت تذکر بدهد تا وزرا در ارتباطشان با نمایندگان تجدیدنظر کنند».
حدود یک ماه پیش نیز کاظم موسوی، نماینده اردبیل در مجلس، در تذکر شفاهی گفته بود: «وزرا به رفتار و گفتار نمایندگان توجهی ندارند. برخی وزرا که در اینجا 250 تا 270 رأی گرفتند اگر امروز برای آنها رأی گرفته شود 50 رأی هم نمی‌آورند. این نکته را به آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهور هم گفتم».
هفته آینده باز ابراهیم رئیسی به مجلس خواهد رفت تا بودجه سال 1401 را به نمایندگان تقدیم کند، این شاید مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین اتفاق میان دولت سیزدهم و مجلس یازدهم باشد. باید دید براساس سخنان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، بین مجلس و دولت تعامل خواهد بود یا رسما
ماه ‌عسل این دو قوه به پایان خواهد رسید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها