رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571819

سفر پرماجرای کاراته‌کاران ایرانی به قزاقستان

ساعت 24 - تحولات بازار ارز در حالی این روزها مهم‌ترین مسئله اقتصادی کشور است که به دغدغه‌ای بزرگ برای حوزه ورزش هم تبدیل شده است.

html>

افزایش روزبه‌روز نرخ دلار و یورو در یک سال اخیر، به قدری مسئولان این عرصه را در تنگنا قرار داده که آنها را از ساده‌ترین اعزام‌های بین‌المللی نیز عاجز کرده است؛ طوری که حتی نمی‌توانند هزینه‌های سفر به کشورهای همسایه را تأمین کنند. تازه‌ترین خبر در خصوص اوضاع بد مالی فدراسیون‌های ورزشی، مربوط به فدراسیون کاراته است؛ فدراسیونی گسترده که باوجود درآمدزایی زیاد، خزانه‌اش خالی شده است. تیم‌های ملی این رشته در شرایطی هفته آینده باید راهی رقابت‌های قهرمانی آسیا در قزاقستان شوند که هزینه اعزام آنها به این کشور آسیایی 15 میلیارد تومان برای فدراسیون کاراته آب خورده است. از آنجا که این رقابت‌ها در تمامی رده‌های سنی (نوجوانان، جوانان، زیر ۲۱ سال و بزرگسالان) کاتا (اجرای فرم) و کومیته (مبارزه) و در هر دو بخش زنان و مردان برگزار می‌شود، فدراسیون کاراته ناچار است 16 تیم ملی مختلف با جمعیت بیش از صد نفر را به مسابقات 2021 آسیا بفرستد. این فدراسیون تمام هزینه‌های مربوط به این مسابقات را به‌صورت یورو پرداخت کرده و در مجموع هزینه اعزام هر ملی‌پوش به قزاقستان را 110 میلیون تومان اعلام کرده است. نکته درخو ر توجه اینجاست که وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان متولی اصلی این حوزه، تنها کمکی که برای شرکت در این رویداد کرده، چیزی حدود سه میلیارد تومان بوده و فدراسیون کاراته مابقی اعتبارات را از بودجه سالانه خود و اسپانسر فراهم کرده است. نکته جالب دیگر این است که تأثیرات مستقیم نوسانات ارز، هزینه اعزام‌های برون‌مرزی برای یک کشور سطح پایین آسیایی را به‌گونه‌ای بالا برده که فدراسیونی مثل کاراته باید دو برابر بودجه سالانه خود را صرف حضور در چنین رقابتی کند. وضعیت نامناسب اقتصادی حاکم بر ایران درحال‌حاضر به‌شکلی است که حتی کمیته ملی المپیک، به‌عنوان دیگر نهاد بالادستی ورزش کشور، نگاهش را برای حضور در بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو کیفی کرده و تنها می‌خواهد نفراتی را اعزام کند که شانس اصلی مدال‌آوری این بازی‌ها هستند.

از دیگر موارد سفر پرماجرای کاراته‌کاران ایرانی به قزاقستان، حضور تیم ملی اصلی بزرگسالان مردان در این رقابت‌هاست. تا پیش از این قرار نبود این تیم به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شود. با تصمیم شهرام هروی، سرمربی این تیم، انتخابی‌های تیم ملی به این صورت برگزار شد که نفرات اول راهی جهانی شوند و نفرات دوم هم مجوز شرکت در قهرمانی آسیا را بگیرند. اما با اتفاقات غیرمنتظره‌ای که در جهانی امارات رخ داد، همه‌چیز یک‌باره تغییر کرد و درنهایت باز هم تیم اول جایگزین تیم آسیایی شد. دلیل این اتفاقات نیز به معضل چالش‌برانگیز اسرائیلی‌ها برمی‌گردد. ورزش اسرائیل در حالی در سال‌های اخیر در رشته‌هایی مثل کشتی، جودو، شمشیربازی، شطرنج، تکواندو و... سرمایه‌گذاری کرده که حالا به کاراته رسیده است. آنها برای این دوره از مسابقات کاراته قهرمانی جهان 2021، پنج نماینده در بخش انفرادی مسابقات داشتند. از آنجا که رویارویی ورزشکاران ایرانی با نماینده‌های اسرائیل جزء خط قرمزهای نظام است، فدراسیون کاراته زمانی که گروه‌بندی مسابقات مشخص شد، برای جلوگیری از تبعات منفی این قضیه، کلا هیچ تیمی را به امارات اعزام نکرد. درنهایت این‌طور شد که تیم اصلی جای تیم دوم را در آسیایی گرفت. ورزش ایران مدت‌هاست به‌خاطر داستان سعید ملایی، علیرضا فیروزجا و...‌ زیر ذره‌بین نهادهای بین‌المللی ورزش دنیاست؛ بنابراین چاره‌ای نیست جز اینکه در چنین شرایطی تصمیماتی از این قبیل اندیشیده شود. تیم ملی کومیته مردان ایران در حالی در سه دوره قبل عنوان قهرمانی مسابقات جهانی را از آن خود کرده بود که در این دوره شانس مسلم کسب مقام نخست بود. شهرام هروی، سرمربی تیم ملی کاراته مردان، دراین‌باره می‌گوید: «هدف ما از ابتدا این بود که یک تیم به مسابقات قهرمانی جهان و تیم دیگری نیز به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام شود، اما با لغو حضور ایران در رقابت‌های جهانی امارات، این موضوع اتفاق نیفتاد و قرار است تیم نخست عازم مسابقات آسیایی شود. مسابقات جهانی رویداد مهمی برای کاراته ایران بود و غیبت ایران بر روحیه بچه‌ها اثر گذاشت، اما به مرور شرایطشان بهتر شد و خوشبختانه در حال حاضر با انگیزه بالا خود را برای حضور در رقابت‌های آسیایی آماده می‌کنند». کادر فنی تیم ملی کومیته با توجه به این تغییرات، در نظر دارد نفرات دوم مسابقه انتخابی این تیم را که رقابت‌های قهرمانی آسیا را از دست دادند، به یکی از رقابت‌های کاراته وان (لیگ جهانی) اعزام کند. البته هنوز زمان این مسابقات مشخص نیست، اما قطعا تا آخر سال انجام می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها