رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 574910

اسراری که حتی دانشمندان هم قادر به حل آن نیستند

ساعت۲۴-با اینکه علم پرده از اسرار زیادی برداشته، باز هم رازهای بی‌شماری وجود دارند که انتظار داریم دیر یا زود به لطف پیشرفت دانش، برملا شوند.

ن
html>

به رغم اینکه علم پرده از اسرار زیادی برداشته، باز هم رازهای بی‌شماری وجود دارد که انتظار داریم دیر یا زود به لطف پیشرفت دانش، برملا شود. با این حال اسرار پیچیده‌ای وجود دارند که دانشمندان را انگشت به دهان گذاشته است. حتی بعید می‌دانید با توجه به پیشرفت علم در آینده نیز پرده از این رازها برداشته شود. رازهای سربه‌مهری مانند اینکه کائنات از چه چیزی درست شده و آیا انسان‌ها می‌توانند ۱۵۰ سال عمر کنند، از آن دسته اسراری است که حتی دانشمندان هم قادر به حل آن‌ها نیستند.

برای آشنایی بیشتر با این رازهای مگو، دانشمندان باید به اعماق اقیانوس‌ها سرک بکشند و نگاهی موشکافانه به مغز انسان داشته باشند. ممکن است به این زودی پاسخی برای این اسرار پیدا نشود، اما کنجکاوی اجازه نمی‌دهد که به راحتی از کنار آن‌ها بگذریم. به همین دلیل خالی از لطف نیست اگر در ادامه نگاهی به اسراری بیندازیم که حتی دانشمندان هم قادر به حل آن‌ها نیستند.

کائنات از چه چیزی درست شده است؟

پاسخ این پرسش که کائنات از چه چیزی درست شده، سال‌هاست که دانشمندان را سردرگم کرده است. بیشتر موادی که در کائنات وجود دارد مشاهده‌نشدنی و لمس‌نشدنی است. دانشمندان بر این باور هستند که بسیاری از مواد موجود در کائنات هنوز کشف نشده، در نتیجه وقتی مواد را نمی‌بینند و نمی‌توانند لمس کنند، قادر نیستند درباره مواد تشکیل دهنده کائنات نظر بدهند. به همین دلیل نیز نام ماده تاریک (Dark Matter)، را برای این دسته از مواد انتخاب کرده‌اند. دانشمندان سال‌هاست که به دنبال ماده تاریک می‌گردند. با این حال هنوز کوچکترین سرنخی از آن بدست نیاورده‌اند.

در منطقه نیمه‌روشن اقیانوس چه موجوداتی زندگی می‌کنند؟

اسراری که حتی دانشمندان هم قادر به حل آن نیستند

انسان‌ها شاید بیشتر موجودات زنده روی زمین را پیدا کرده باشند، اما دانش کمی از موجودات زنده اعماق اقیانوس‌ها دارند. همان‌گونه که می‌دانید به هر اندازه که انسان بیشتر به اعماق اقیانوس نفوذ کند، به همان اندازه نور خورشید را کمتر می‌بیند. به زبان علمی می‌توان این‌گونه گفت که حدود ۲۰۰ متر در عمق دریا، ناحیه‌ای با نام نیمه‌روشن (twilight zone)، وجود دارد. در این منطقه تقریباً خبری از پرتوهای نور خورشید نیست. به همان ترتیب که در این ناحیه نوری نمی‌تابد، دانش چندانی هم از آن نداریم. در واقع اطلاعاتی که از این ناحیه داریم، بسیار کمتر از چیزهایی است که از این ناحیه می‌دانیم.

اسراری که حتی دانشمندان هم قادر به حل آن نیستند

با این حال منطقه نیمه‌روشن اقیانوس، ناحیه‌ای بسیار حساس برای بشر به حساب می‌آید. دانشمندان بر این باور هستند که ماهی‌ها و موجودات زنده‌ای ممکن است در این ناحیه وجود داشته باشند. با توجه به نبود نور و فشار بسیار زیاد آب در منطقه نیمه‌روشن اقیانوس، چه بسا موجودات عظیم‌الجثه‌ای در این ناحیه زندگی کنند که تاکنون خبری از آن‌ها نداشته‌ایم. حتی اگر موجودات کوچکی هم در این ناحیه حضور داشته باشند، زندگی آن‌ها تاثیر مهمی در اکوسیستم دریایی دارد. با این حال با توجه به اینکه منطقه نیمه‌روشن اقیانوس از دسترس انسان‌های فعلی خارج است، بعید می‌دانیم به این زودی‌ها دانشمندان پرده از اسرار این منطقه وهم‌انگیز بردارند.

چرا سیاره زهره در آتش می‌سوزد؟

اسراری که حتی دانشمندان هم قادر به حل آن نیستند

سیاره زهره در محافل علمی با لقب جنم‌دره شناخته می‌شود. انتخاب این لقب برای زهره بی‌لیل نیست. گرمای سطح دومین سیاره نزدیک به خورشید حدود ۴۸۲ درجه سانتی‌گراد است. این دمای سوزان، زهره را به گرم‌ترین سیاره در منظومه شمسی تبدیل کرده است. کربن دی‌اکسید، اتمسفر زهره را فرا گرفته است. ابرهای ویرانگر اسید سولفوریک نیز بر روی آتش‌فشان‌ها و مواد مذاب سیاره زهره می‌بارد. در کنار اوضاع وخیم زهره، فشار سطح زهره نیز ۹۲ بار بیشتر از فشار در اعماق اقیانوس‌های زمین است. جالب است بدانید دانشمندان بر این باور هستند زهره‌ای که امروزه در آتش می‌سوزد، در زمان‌های بسیار دور شرایطی مانند کره زمین داشت. گفته می‌شود این سیاره را اقیانوس‌های آب فرا گرفته بود.

شرایط زهره به اندازه‌ای شبیه به زمین بود که منجمین زمین و زهره را خواهر و برادر می‌دانند. جالب است بدانید هر ۲ سیاره زمین و زهره در یک بازه زمانی ایجاد شده اند. جالب‌تر اینکه زمین و زهره از مواد یکسانی ایجاد شده‌اند. با این حال زهره اکنون شرایطی بسیار دشوار و سوزان را تحمل می‌کند، در حالی که آب و هوای زمین نسبتاً خوب است و در این سیاره زندگی جریان دارد. اینجاست که این پرسش مطرح می‌شود که چگونه ۲ سیاره‌ای که همزمان ایجاد شده‌اند و مواد تشکیل‌دهنده یکسانی هم دارند، به لحاظ شرایط آب‌وهوایی زمین تا آسمان با هم فرق می‌کنند. دانشمندان نتوانسته‌اند پرده از راز سوختن زهره در آتش بردارند. با این حال فاصله کم این سیاره تا خورشید و آتش‌فشان‌های آن را فرضیه‌ای برای سوختن زهره می‌دانند.

حیوانات در آینده چه شکلی می‌شوند؟

اسراری که حتی دانشمندان هم قادر به حل آن نیستند

فرگشت در طول تاریخ تغییرات بی‌شماری در موجودات ایجاد کرده است. به همین دلیل حیوان‌هایی که امروزه می‌بینیم، با نسل‌های قبل خود در میلیون‌ها سال پیش فرق‌های چشمگیری دارند. از آنجایی که طبیعت راه خودش را می‌رود و فرگشت همیشه جریان دارد، بدون شک حیوانات در صدها یا میلیون‌ها سال آینده تغییر می‌کنند. به زبان ساده می‌توان گفت موجوداتی که امروز می‌بینیم با موجودات صدها یا میلیون‌ها سال آینده تفاوت‌های محسوسی خواهند داشت. با این حال به رغم اینکه اطلاعات چشمگیری از فرایند فرگشت حیوانات داریم، دانشمندان نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که حیوانات در آینده چه شکلی می‌شوند.

چرا انسان آلزایمر می‌گیرد؟

اسراری که حتی دانشمندان هم قادر به حل آن نیستند

آلزایمر در سال ۲۰۲۱ گریبان حدود ۶.۲ میلیون آمریکایی را با سنین مختلف گرفت. از هر ۹ نفر بالای ۶۵ سال در آمریکا نیز یک نفر به آلزایمر مبتلاست. به رغم رواج این بیماری، دانشمندان نه تنها نتوانسته‌اند درمان قطعی برای آلزایمر پیدا کنند، بلکه حتی نمی‌دانند چرا انسان آلزایمر می‌گیرد. سالیان درازی است که دانشمندان بر این باور بودند که تجمع پروتئینی با نام آمیلویدز (Amyloids)، لکه‌هایی در مغز ایجاد می‌کند که حافظه را کاهش می‌دهد.

به همین دلیل نیز دارویی برای پاک‌سازی آمیلویدز در مغز روانه بازار شد. این دارو پروتئین آمیلویدز را در مغز پاک می‌کرد، با این حال حافظه بیمار پس از پاک‌سازی مغزش از آمیلویدز به روز اول باز نمی‌گشت. دانشمندان معتقدند که سالیان درازی است راه درمان آلزایمر را اشتباه رفته اند. به همین دلیل نیز این بیماری رایج هنوز علاج قطعی ندارد.

چگونه کپک مخاطی بدون مغز اینقدر باهوش است؟

اسراری که حتی دانشمندان هم قادر به حل آن نیستند

کپک مخاطی (Slim Mold)، ارگانسیم بسیار ساده‌ای دارد، اما با یکی از پیچیده‌ترین موجودات زنده روی زمین روبه‌رو هستیم. کپک مخاطی به لحاظ فنی ارگانیسمی تک‌سلولی نامیده می‌شود. با این حال چندین کپک مخاطی تک‌سلولی می‌توانند به یکدیگر متصل شوند و کپک مخاطی بزرگی را تشکیل دهند. جالب اینجاست در حالی که کپک مخاطی تک‌سلولی، هوشمند نیست، وقتی این کپک‌های مخاطی به یکدیگر متصل می‌شوند، مجموعه‌ای از کپک‌های مخاطی را تشکیل می‌دهند که می‌توانند فکر کنند.

شاید باورتان نشود مجموعه‌ای از کپک‌های مخاطی می‌توانند معما حل کنند. این کپک‌ها قادر به اتخاذ تصمیم‌های خطرپذیر هستند. مدارکی وجود دارد که بر اساس آن‌ها کپک مخاطی می‌تواند گذشت زمان را احساس کند و کارهای زمان‌سنجی‌شده‌ای انجام دهد. تمامی این کارهای هوشمندانه در حالی انجام می‌شود که کپک مخاطی حتی یک سلول مغزی ندارد. دانشمندان به رغم آزمایش‌های بی‌شمار، هنوز نتوانسته‌اند دلیلی برای هوشمندبودن کپک مخاطی پیدا کنند.

انسان‌ها چقدر می‌توانند عمر کنند؟

عمر جاوید رویایی است که انسان از دیرباز تاکنون به دنبال آن بوده است. با این حال همان‌گونه که می‌دانیم تمامی انسان‌های کره زمین دیریازود از دنیا می‌روند. در این بین طول عمر انسان‌های امروزی نسبت به چندین دهه پیش افزایش داشته است. افزایش طول عمر انسان در چند دهه اخیر باعث شده تا این پرسش پیش آید که سقف عمر انسان چقدر است؟

آیا انسان می‌تواند ۲ سده عمر کند؟ به لطف دستاوردهای پزشکی در چند دهه آینده انتظار می‌رود که میانگین عمر انسان از چیزی که هست بیشتر شود، با این حال حتی دانشمندان هم نمی‌توانند سقف مشخصی را برای عمر انسان مشخص کنند.

آیا عوارض طولانی‌مدت کرونا فقط مختص این بیماری است؟

تاکنون میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا به کرونا مبتلا شده‌اند. بسیاری از این افراد پس از بهبودی، عارضه‌های طولانی مدتی را تحمل کرده‌اند. این شرایط باعث شده تا بعضی از دانشمندان بر این باور باشند که عوارض طولانی‌مدت کرونا، فقط مختص این بیماری است. از طرف دیگر دانشمندانی را هم سراغ داریم که عارضه‌های طولانی‌مدت کرونا را مختص این بیماری نمی‌دانند.

این دانشمندان معتقد هستند بیماری‌های مختلفی وجود دارد که پس از بهبودی، عارضه‌های طولانی‌مدتی در بدن بیمار از خود به جای می‌گذارد. به گفته این دسته از دانشمندان، گونه‌های مختلفی از عفونت وجود دارد که پس از بهبودی بیمار، عوارض آن تا مدت‌ها در بدن باقی می‌ماند. با این حال از آنجایی که کرونا جنبه‌های ناشناخته زیادی دارد، دانشمندان نمی‌توانند نظر قطعی درباره عوارض طولانی‌مدت کرونا مطرح کنند.

آذرخش گلوله‌ای چیست؟

اسراری که حتی دانشمندان هم قادر به حل آن نیستند

انسان‌ها سده‌های متمادی است که داستان‌هایی درباره گوی درخشانی روایت می‌کنند که در حین وقوع توفان‌های شدید در آسمان نمایان می‌شود. این گوی درخشان که به آن آذرخش گلوله‌ای (ball lightning)، می‌گویند، با شکل‌وشمایلی عجیب و دلهره‌آور به دنبال طوفان‌های سهمگین در شهرها و مناطق اطراف آن پدید می‌آید. ظاهر آذرخش گلوله‌ای به گونه‌ای است که بعضی‌ها باور دارند با پدیده‌ای فرا زمینی روبه‌رو هستند. آذرخش گلوله‌ای رمزآلودترین پدیده هواشناسی به حساب می‌آید.

تجربه ثابت کرده این پدیده عموماً چند لحظه بیشتر طول نمی‌کشد. از طرف دیگر غیرممکن است که بتوان زمان ایجاد آذرخش گلوله‌ای را پیش‌بینی کرد. مکان ایجاد آذرخش گلوله‌ای نیز قابل پیش‌بینی نیست. با توجه به این شرایط، انسان نمی‌تواند زمان ایجاد آذرخش گلوله‌ای را تشخیص دهد. از طرف دیگر با پدیده‌ای بسیار نایاب روبه‌رو هستیم که بسیار کم اتفاق میفتد. با این حال افراد بسیاری هستند که آذرخش گلوله‌ای را دیده‌اند. آذرخش گلوله‌ای یکی دیگر از اسراری است که حتی دانشمندان هم توضیحی برای آن ندارند.

دنیای ما سرشار از اسراری است که هنوز راز آن‌ها برملا نشده است. در کنار رازهای سربه‌مهری که با شما در میان گذاشتیم، اسرار دیگری نیز وجود دارد که بعید می‌دانیم دانشمندان به این زودی‌ها موفق به کشف آن‌ها شوند. آیا واقعاً بعضی از انسان‌ها با مرده‌ها صحبت می‌کنند؟ دنیا چگونه به پایان خواهد رسید و دارونماها چگونه انسان‌های بیمار را درمان می‌کنند، فقط قسمتی از رازهایی است که دانشمندان را انگشت به دهان گذاشته است.

منبع: برترین ها

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها