رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575340

مصرف کود کاهش یافت/ خرید کودهای یارانه‌ای فقط از شبکه‌های رسمی

ساعت۲۴-مشاور معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان کودهای یارانه‌ای مورد نیاز خود را برای اطمینان از کیفیت، صرفاً از شبکه رسمی فروش تهیه کنند.

html>

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، شمس اله ملازاده با بیان اینکه کشاورزان کودهای یارانه‌ای مورد نیاز خود را برای اطمینان از کیفیت، صرفاً از شبکه رسمی فروش تهیه کنند، گفت: فرایند تأمین، توزیع و مصرف کودهای شیمیایی تدارک دیده شده در چارچوب نظام کنترل و تضمین کیفیت و سامانه پایش و نظارت صورت می‌گیرد.

مشاور معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: با توجه به نقش چشمگیر کودهای استاندارد در تأمین امنیت غذایی و سلامت آحاد جامعه، همه کودها پس از انجام آزمایش‌های کنترل کیفی و اخذ استانداردهای لازم، توزیع می‌شود. کودهای غیراستاندارد شناسایی و از چرخه توزیع خارج می‌شوند.

ملازاده در مورد میزان مصرف کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی افزود: میزان مصرف کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه در بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر به استناد آمار و اطلاعات موجود کمتر از ۳ میلیون تن است. این درحالی است که میزان نیاز کودی کشور به کودهای ازته، فسفاته و پتاسه طبق برآورد مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور به طور متوسط ۴.۵ میلیون تن در سال است.

مشاور معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: هر سال میزان نیاز بخش کشاورزی به انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب برآورد شده و به وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور زراعت اعلام و این معاونت نیز پس از انجام بررسی‌های لازم کودهای یارانه‌ای مورد نیاز و مقادیر آن‌ها را برای تأمین و تدارک به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ابلاغ می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مقادیر کودهای ازته، فسفاته و پتاسه مصرف شده کمتر از میزان توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب و متوسط جهانی است، اظهار کرد: این مقدار مصرف نیز با افزایش قیمت کودهای فسفاته و پتاسه از ابتدای سال ۱۳۹۹ به علت تغییر نرخ ارز تخصیصی از رسمی به نیمایی، مجدداً کاهش یافته و با مقادیر توصیه شده فاصله بیشتری پیدا کرده است.

ملازاده تصریح کرد: مصرف این کودها، نقش و تأثیر بسیار زیادی در بالا بردن عملکرد کیفی و کمی محصولات کشاورزی و ارتقای سطح سلامت جامعه دارند و همواره به بهره برداران توصیه می‌شود کوددهی را به میزان نیاز گیاه مورد استفاده قرار دهند.

وی در مورد کودهای ازته (اوره) نیز گفت: میزان مصرف کود ازته در بخش کشاورزی توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور سالیانه بین ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن است در حالی که به طور متوسط مصرف کود اوره در کشور طی یک دهه اخیر همواره کمتر از ۲ میلیون تن در سال بوده است.

مشاور معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: کود اوره در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۰۰ هزار تن کمتر از مقادیر توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب مصرف شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها