رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575392

پسکوف:

تصمیم آمریکا به نفع مسکو و واشنگتن نخواهد بود،این اشتباه بزرگی است

ساعت۲۴-دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان با اشاره به تازه‌ترین پیشنهادات آمریکا برای اعمال تحریم علیه رهبری روسیه گفت: البته این فراتر از درک ماست. به ‌طور بالقوه، این نوع تحریم‌ها می‌تواند منجر به قطع روابط بین دو کشور شود که به نفع مسکو و واشنگتن نخواهد بود. این اشتباه بزرگی است.

html>

سخنگوی کرملین گفت که تحریم‌های پیشنهادی جدید آمریکا از جمله علیه رهبری روسیه، ممکن است تمام روابط میان دو کشور را از میان ببرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان با اشاره به تازه‌ترین پیشنهادات آمریکا برای اعمال تحریم علیه رهبری روسیه گفت: البته این فراتر از درک ماست. به ‌طور بالقوه، این نوع تحریم‌ها می‌تواند منجر به قطع روابط بین دو کشور شود که به نفع مسکو و واشنگتن نخواهد بود. این اشتباه بزرگی است.

با این حال سخنگوی کرملین گفت که روسیه از تحریم‌ها هراسی ندارد. او گفت: ما تا حدودی سعی می‌کنیم از آنها در جهت توسعه اقتصاد داخلی و تولید داخلی خود بهره ببریم. ما به قدری بزرگ و به حدی خودکفا هستیم که مقابل اینگونه تحریم‌ها شکننده نباشیم. هیچگاه تحریم‌ها باعث نمی‌شوند که کشورها تغییر رویه دهند. آیا می‌توانید نمونه‌ای ذکر کنید که تحریم‌ها به شما در حل مشکل کمک کرده باشد؟ کجا تحریم‌ها واقعاً در وادار کردن کشوری به برداشتن گام‌های خاصی مؤثر بوده است؟ چنین اتفاقی هرگز نیفتاده است.

دیمیتری پسکوف همچنین تاکید کرد: روسیه هیچگاه با هیچکس درباره مساله خارج ساختن تسلیحات و موشک‌هایش از منطقه کالینینگراد صحبت نخواهد کرد چون کالینینگراد بخشی از اراضی روسیه است. و با کمال احترام می‌گویم که ما هیچ نوع درخواستی برای انجام این کار در اراضی خودمان را نمی‌پذیریم. هیچ کشوری چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد.

پسکوف که به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد، به سی.ان.ان گفت: روسیه هنوز مطمئن نیست که مذاکراتش با آمریکا و ناتو بر سر امنیت اروپا چطور به پایان می‌رسد. نمی‌دانیم نتیجه چه خواهد شد. اکنون می‌توانیم بگوییم که ما در دو مسیر متفاوت ایستاده‌ایم، دو مسیر کاملا متفاوت. و این اصلا خوب نیست و آزاردهنده است.

او افزود: مساله نگرانی‌های روسیه درباره امنیت اروپا جدی است اما باور دارم که خرد سیاسی روسیه و روسای جمهوری آمریکا می‌تواند به فرو نشاندن تنش‌ها کمک کند. خرد سیاسی و تجربه سیاسی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، زمینه خوبی برای ادامه تلاش‌ها برای یافتن زمینه مشترک است. اما وضعیت حساسی اینجا هست. وضعیت حساس مرتبط با نگرانی‌ها و دغدغه‌های ملی روسیه.

سخنگوی کرملین گفت: اگر واشنگتن اراده‌ای برای اذعان و پذیرش نگرانی‌های روسیه نشان دهد، این کشورها می‌توانند به تماس‌ها ادامه دهند. چنانچه پیام این باشد که "ما قصد نداریم در این رابطه رایزنی کنیم"، آن وقت دلیلی برای بدبینی وجود دارد.

به تازگی لفاظی زیادی در غرب و کی‌یف مبنی بر امکان حمله روسیه به اوکراین وجود داشته است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اما گفت که آنها تشدید بی‌دلیل تنش‌ها هستند و روسیه کسی را تهدید نمی‌کند. در عین حال، او هشدار داد که استفاده از زور برای حل بحران در جنوب شرقی اوکراین عواقب جدی خواهد داشت.

پسکوف به سی.ان.ان گفت که روسیه نمی‌تواند تحمل کند که ناتو به تدریج راهش را به اراضی اوکراین باز کند. او ادامه داد: ما شاهد تهاجم تدریجی ناتو به خاک اوکراین با زیرساخت‌هایش، با مربیانش، با ارائه سلاح‌های دفاعی و تهاجمی، آموزش ارتش اوکراین و موارد دیگر بوده‌ایم. این ما را به خط قرمز رساند، موقعیتی که دیگر نمی‌توانستیم آن را تحمل کنیم.

او گفت، تاکید روی اینکه تضمین‌ها روی کاغذ آورده شوند، برای این است که وعده‌های شفافی جلوی پیشروی ناتو به فضای پس از شوروی را نگرفته است. پسکوف گفت: زمانی که آلمان دوباره متحد شد و زمانی که اتحاد جماهیر شوروی وقت و رهبرش آقای گورباچف آن را تایید کرد، طرف آمریکایی چنین قولی داد. اما متأسفانه نه در یک سند تضمینی الزام‌آور قانونی. اما این تضمین وجود داشت که ناتو هرگز زیرساخت‌های نظامی یا زیرساخت‌های سیاسی خود را به سمت شرق گسترش نخواهد داد.

پسکوف همچنین به فرید زکریا در برنامه سی.ان.ان گفت که مسکو حفظ نیروها در نزدیکی مرز اوکراین را ضروری قلمداد می‌کند و علت آن "وجود یک فضای تنش‌آلود و کاملا غیردوستانه است." او افزود: گرچه روسیه به تلافی‌جویی نظامی تهدید نمی‌کند، اما چنانچه ناتو به توسعه‌طلبی خود اصرار ورزد تدابیر مقابله‌ای در پیش می‌گیرد. از طرف دیگر، ما به زندگی تحت تحریم‌های آمریکا عادت کرده‌ایم و تا حدی سعی داریم از آنها برای مقاصد داخلی بهره‌برداری کنیم. این باعث تقویت اقتصاد ملی ما می‌شود.

زمانی که فرید زکریا با تاکید از پسکوف پرسید که آیا نیروهای روس در اراضی اوکراین هستند یا خیر، این سخنگوی کرملین گفت هیچ نیروی روسی در دونباس یا دیگر نقاط اوکراین وجود ندارد و آنها صرفا در اراضی روسیه مستقر شده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها