رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575407

دردسر فدراسیون والیبال با بدعهدی صداوسیما/میزبانی به ایران نمیدهند

ساعت۲۴- لیگ ملت‌های والیبال 2022 در حالی از هفتم خردادماه سال آینده آغاز می‌شود که ایران برخلاف سال‌های گذشته از امتیاز میزبانی این رویداد مهم برخوردار نیست. اینکه چه دلیلی باعث شده تا فدراسیون جهانی والیبال (fivb)، میزبانی دور مقدماتی لیگ ملت‌ها را به ایران ندهد، این روزها قدری جنجالی شده و برخی رسانه‌ها دلایل مختلفی را درباره آن عنوان می‌کنند.

html>

آنچه در این زمینه شنیده می‌شود، به داستان همیشگی حق پخش از سوی صداوسیما ارتباط داده شده است؛ اتفاقی که بارها در ورزش ایران تکرار شده و نمونه آن در لیگ فوتبال ایران و لیگ قهرمانان آسیا و بازی‌های مهم دیگر دیده شده است. از قرار هر سال که مسابقات تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها از صداوسیمای ایران روی آنتن می‌رود، مبلغی در حدود 300 هزار دلار، باید بابت حق پخش به فدراسیون جهانی والیبال پرداخت شود؛ اما این 300 هزار دلار در سال‌های اخیر به‌طورکامل از سوی فدراسیون والیبال ایران به fivb پرداخت نشده و حالا مجموعا یک بدهی 700 هزاردلاری به نام ایران در فدراسیون جهانی به ثبت رسیده است. با توجه به این جریانات گفته می‌شود فدراسیون جهانی والیبال به خاطر این بدهی، برای لیگ ملت‌های پیش‌رو این امتیاز را از ایران سلب کرده است؛ اما وحید مرادی، مشاور عالی رئیس فدراسیون والیبال، همه حاشیه‌های به‌وجودآمده را رد می‌کند و این‌گونه به «شرق» توضیح می‌دهد: «این بدهی 700 هزاردلاری که درمورد آن صحبت می‌کنند، ربطی به فدراسیون والیبال ندارد. این بدهی مربوط به صداوسیما است که به دلیل تحریم‌های مالی نتوانسته آن را تا به الان پرداخت کند. برای همین فدراسیون جهانی والیبال، 700 هزار دلار منفی را برای ما ثبت کرده است. با توجه به این شرایط از آنجا که صداوسیما نمی‌تواند تراکنش مالی در بخش بین‌المللی داشته باشد، باید این 700 هزار دلار را به فدراسیون والیبال بدهد و ما بعد از آن به fivb بگوییم که این مبلغ را از حساب مالی‌مان کسر کند. متأسفانه برخی‌ها بدون اطلاعات کافی مطالبی را منتشر می‌کنند که درست نیست. فدراسیون والیبال نه‌تنها به fivb بدهکار نیست؛ بلکه 200 هزار دلار هم از صداوسیما طلب دارد. میزبانی چندوقت پیش فدراسیون والیبال از مسابقات جوانان به قدری مثال‌زدنی است که فدراسیون جهانی از آن متعجب شد و چندین ایمیل و نامه تشکر برایمان ارسال کرد. در شرایط کرونا مسابقات را به گونه‌ای برگزار کردیم که از بین هزارو 700 تست کرونا فقط یک نمونه مثبت شد».

جدای از جنجال‌های بدهی مالی فدراسیون والیبال ایران به fivb، موضوع دیگری که سر زبان‌ها افتاده، ممنوعیت حضور زنان در سالن‌ها است. موضوعی که فدراسیون جهانی حساسیت زیادی روی آن دارد و معتقد است برابری جنسیتی باید حتما رعایت شود؛ اما مرادی این مسئله را هم رد می‌کند و می‌گوید: «اینکه چرا ما امسال میزبان نشدیم، پشت‌پرده‌ای ندارد. فدراسیون جهانی والیبال برای تخصیص میزبانی به کشورها، یک‌میلیون دلار از آنها دریافت می‌کند. برای رقابت‌های این دوره هم به ما پیشنهاد میزبانی دادند؛ اما چون دیدیم تأمین این یک‌میلیون دلار در شرایط اقتصادی بد کشور، شوک بزرگی را به بودجه فدراسیون وارد می‌کند، صلاح ندیدیم که این هزینه سنگین را از کیسه مردم خرج کنیم. درمورد بانوان هم ما با هیچ ممنوعیتی روبه‌رو نیستیم و با گرفتن مجوز از نهادهای مربوطه، تا پیش از این زنان را به سالن مسابقات راه دادیم. این موضوع هم که عنوان می‌کنند fivb حتی به فیلیپین میزبانی داده؛ اما به ایران نداده، هم درست نیست. فیلپین فقط میزبان لیگ ملت‌های زنان شده است».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها