رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575408

محمدرضا یزدانیخرم مدیری که از خاتمی نشان لیاقت گرفت و به دست احمدینژاد اخراج شد

ساعت۲۴-محمدرضا یزدانی‌خرم بامداد یکشنبه به دلیل سکته قبلی در سن ۷۵ سالگی درگذشت. مرحوم یزدانی‌خرم از جهات زیادی یکی از مدیران مهم ورزشی در سال‌های بعد از انقلاب به حساب می‌آید. اول حضور ۱۷ ساله او در راس یک فدراسیون که کمتر می‌توان نمونه‌اش را پیدا کرد، دوم تاثیری که در رشد و توسعه والیبال به جا گذاشت، سوم کوچ به فدراسیون کشتی و ۶ سال مدیریت بر این فدراسیون و چهار دریافت نشان لیاقت از دست سید محمد خاتمی و اخراج شدن به دست محمود احمدی‌نژاد.

html>

در مورد موارد یک تا سه بسیار صحبت شده است. اینکه یزدانی‌خرم سیاستمدار وابسته به حزب موتلفه چطور والیبال ما را که به قول رضا جاودانی مجری تلویزیون آرزوی گرفتن یک ست از کره و ژاپن را داشت به جایی رساند که امروز قرار دارد بارها و بارها مورد بحث قرار گرفته. این البته می‌تواند یک الگوی توسعه‌ای مناسب هم باشد که چطور ثبات در مدیریت منجر به موفقیت می‌شود. یزدانی‌خرم در سال ۹۵ آن‌طورکه خودش می‌گفت با دستور محمد علی‌آبادی رییس وقت سازمان تربیت‌بدنی به کشتی هل داده شد چون مقامات آن موقع این تصور را داشتند که کشتی باید در بازی‌های آسیایی آبروداری کند. به یزدانی‌خرم گفتند والیبال یک مدال دارد و کشتی بیش از ده مدال. یزدانی‌خرم بارها و بارها در مصاحبه‌های بعدی‌اش تاکید داشت به‌رغم میل باطنی والیبال را که ۱۷ سال برای آن زحمت کشیده بود ترک کرد و به کشتی رفت.
یزدانی‌خرم پیش از ترک والیبال در سال ۱۳۸۳ از سید محمد خاتمی رییس‌جمهور وقت نشان لیاقت درجه سه دریافت کرد و فدراسیون تحت امرش سه بار به عنوان فدراسیون برتر در کشور معرفی شد. همین مدیر که طرح تحولی خوبی در کشتی به راه انداخت و کشتی فرنگی را از محاق بیرون کشید، در سال ۱۳۹۰ به دلیل انجام یک مصاحبه علیه دولت وقت از کار برکنار شد.
در آن سال یزدانی‌خرم در مصاحبه با نشریه ارگانی حزب موتلفه از ورود جریان انحرافی به ورزش حرف زد و گفت این جریان انحرافی تا پشت درهای فدراسیون‌ها هم رسیده است. مرحوم معتقد بود و تا لحظه آخر هم بر اعتقاد خودش راسخ ماند که مقامات دولت احمدی‌نژاد که همان جریان انحرافی هستند تلاش می‌کنند آدم‌های خود را وارد حوزه ورزش کنند. این مصاحبه به محمود احمدی‌نژاد خیلی برخورد و فردا صبح دستور عزل یزدانی‌خرم از فدراسیون کشتی را صادر کرد. مرحوم یزدانی‌خرم بعدها در مصاحبه‌ای عنوان کرد احمدی‌نژاد دستور برکناری مرا صادر کرد و آن‌قدر هم برایش مهم بود که تا آخر پیگیر ماجرا ماند.
رییس سابق فدراسیون والیبال و کشتی بعد از آن اتفاق برای ریاست فدراسیون کشتی در انتخابات ثبت‌نام کرد که حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت و در نهایت بعد از مدت کوتاهی ایشان از صحنه اول مدیریت ورزشی ایران کنار رفت. مرحوم در سال ۹۶ در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد بار دیگر به صراحت گفت «احمدی‌نژاد ورزش ایران را نابود کرد.»
یزدانی‌خرم در کنار محمد دادکان تبدیل به دو مدیری شدند که در دوران خاتمی نشان لیاقت گرفتند و در زمان احمدی‌نژاد از صحنه ورزش ایران کنار رفتند. جالب اینکه هر دوی این نفرات حتی با وجود تغییر دولت و در زمان روحانی و رییسی باز هم به کار گرفته نشدند. به این جمع می‌توان علی دایی را هم اضافه کرد که در زمان دولت اصلاحات نشان دریافت کرد و زمانی که سرمربی تیم ملی بود با فشار رییس دولت مهرورزی برکنار شد.
اینکه احمدی‌نژاد علاقه خاصی به برکناری مدیران موفق یا هر کسی که به نوعی از او انتقاد می‌کرد داشت یکی از نقاط عطف ورزش ایران در دو دهه گذشته بوده است. یزدانی‌خرم معتقد بود آن جریان انحرافی نزدیک به حلقه محمود احمدی‌نژاد مانند صهیونیست‌ها عمل می‌کند. ایشان در مصاحبه‌ای در این رابطه گفته بود: «جریان انحرافی اگر ببیند کسی اسمش را آورده ناراحت می‌شود. ترورش می‌کنند. هر کسی که بحثی کند او را برمی‌دارند. اینها یک اخلاقی دارند، مثل صهیونیست‌ها می‌مانند. هر کسی حرفی بزند ترورش می‌کنند. وقتی وزیر امور خارجه را روی هوا عوض کردند، رییس فدراسیون کشتی را عوض نکنند؟»
یکی از جملات تاریخی مرحوم یزدانی‌خرم که در دهه ۸۰ و در زمان شروع زمزمه‌های واگذاری سرخابی‌ها به زبان آورده شد و بعدها چندین بار دیگر مورد ارجاع قرار گرفت این بود که استقلال و پرسپولیس هرگز خصوصی نمی‌شوند! مساله‌ای که در سال ۱۴۰۰ هنوز وجود دارد و همه دیدند که این مدیر باتجربه آنچه دیگران در آینه نمی‌دیدند را در خشت خام می‌دید.
روزنامه اعتماد درگذشت ایشان را به جامعه ورزش و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها