رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575413

نرخ زاد و ولد چین در سال 2021 به پایین‌ترین سطح رسید

ساعت۲۴-به‌رغم مجاز شدن داشتن سه فرزند در چین در راستای سیاست پکن برای تشویق فرزندآوری، طبق آمارهای جدید، نرخ زاد و ولد در این کشور در سال ۲۰۲۱ به پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۴۹ رسید.

html>

آمارهای روز دوشنبه نشان داد که نرخ زاد و ولد در سرزمین اصلی چین در سال ۲۰۲۱ به پایین‌ترین حد خود رسید و روند نزولی سابق را ادامه داد که باعث شد پکن سال گذشته اجازه دهد زوج ها تا سه فرزند داشته باشند.

به گزارش رویترز، چین در سال ۲۰۱۶ سیاست چند دهه‌ای تک فرزندی خود را کنار گذاشت و آن را با محدودیت دو فرزند جایگزین کرد تا از خطرات اقتصادی ناشی از پیری سریع جمعیت جلوگیری کند، اما هزینه‌های بالای زندگی شهری زوج‌ها را از داشتن فرزندان بیشتر منصرف کرده است.

نرخ ۷.۵۲ تولد در سال ۲۰۲۱ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر پایین‌ترین میزان از سال ۱۹۴۹ در چین بود، زمانی که اداره ملی آمار این کشور شروع به جمع‌آوری داده‌ها کرد و فشار بیشتری بر مقامات برای تشویق تولدهای بیشتر وارد کرد. نرخ تولد در سال ۲۰۲۰ در چین، ۸.۵۲ تولد در هر ۱۰۰۰ نفر بود.

نرخ رشد طبیعی جمعیت چین بدون مهاجرت، تنها ۰.۰۳۴ درصد برای سال ۲۰۲۱ بوده که پایین‌ترین میزان از سال ۱۹۶۰ است.

«ژیوی ژانگ» اقتصاددان چینی در این خصوص گفت: چالش جمعیتی به خوبی شناخته شده است، اما سرعت پیری جمعیت به وضوح سریع‌تر از حد انتظار است. این نشان می‌دهد که مجموع جمعیت چین ممکن است در سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسیده باشد.

طبق این گزارش، چین علاوه بر اینکه به زوج‌ها اجازه می‌دهد سه فرزند داشته باشند، سیاست‌هایی را با هدف کاهش بار مالی پرورش فرزندان اتخاذ کرده است. جمعیتِ در سن کار چین در حال حاضر در حال کاهش است که بر توانایی این کشور برای پرداخت هزینه‌ها و مراقبت از کشوری که جمعیت آن به طور فزاینده‌ای مسن‌تر می‌شود، فشار می‌آورد.

داده‌های جدید نشان داده که در سال ۲۰۲۱، ۱۰.۶۲ میلیون تولد در مقایسه با ۱۲ میلیون تولد در سال ۲۰۲۰ وجود داشته است.

«هوانگ ونژنگ» کارشناس جمعیت شناسی در مرکز «چین و جهانی شدن» مستقر در پکن، گفت که تعداد تولدها احتمالاً در محدوده ۱۰ میلیون نفر در نوسان بماند، قبل از اینکه در غیاب تغییرات بیشتر در سیاست‌ها از این هم کمتر شود.

وی با بیان این که اما سیاست‌ها در چین در درازمدت از زاد و ولد حمایت بیشتری خواهند کرد، افزود: پیشرفت‌های شغلی، مشوق‌های اقتصادی، یا حتی پرداخت‌های نقدی مستقیم توسط جامعه برای تأمین هزینه‌های خانواده می‌تواند در تصمیم‌گیری برای داشتن فرزند موثر باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها