رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575426

پیش‌بینی تغییر ارکان بازار سرمایه با ورود فناوری بلاک‌چین

ساعت۲۴-مدیرعامل بازار متشکل ارزی به بررسی تحولات بازار سرمایه پس از ورود فناوری بلاک‌چین پرداخت.

html>

امیر هامونی در هفتمین همایش مالی اسلامی که صبح امروز در بانک مرکزی برگزار شد به موضوع نقش فناوری بلاک‌چین در حوزه بازار سرمایه پرداخت.

وی با مروز پیش‌بینی‌هایی که در زمینه تأثیر فناوری بلاک‌چین بر بازار سرمایه مطرح شده، اظهار کرد: ممکن است با ورود فناوری بلاک‌چین ماهیت بازار سرمایه دچار تغییر شود.

مدیرعامل بازار متشکل ارزی با اشاره به اینکه ممکن است برخی از ارکان بازار سرمایه از جمله بورس‌ها و شرکت سپرده گذاری دچار تحول شوند، ادامه داد: در حوزه نظارت در سازمان بورس هم ممکن است رویکردها تغییر کند. پیش‌بینی می‌شود در حوزه بورس‌ها بیشتر به سمت هسته معاملات غیر متمرکز حرکت شود.

وی عنوان کرد: مچینگ سفارش‌ها به صورت غیر متمرکز و مبتنی بر دفاتر کل توزیع‌شده خواهد بود و بازارگردانی به صورت هوشمند و خودکار رواج پیدا می‌کند.

مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: همچنین پیش‌بینی می‌شود تأمین مالی با استفاده از دارایی‌های دیجیتال و به شیوه‌های نو صورت گرفته و انتشار صکوک و سایر ابزارهای بدهی به صورت فعلی وجود نداشته باشد.

هامونی گفت: تحول بزرگ دیگر به از بین رفتن تمایز و مرز میان بازارها (ملک، خودرو، سهام و غیره) با غیرفیزیکی شدن دارایی‌ها مربوط می‌شود. این بازارها دیگر به صورت فیزیکی معامله نمی‌شود بلکه توکن این دارایی‌ها معامله خواهد شد. (توکن نماینده یک داراییِ تاییدشده است. هر توکن دارایی می‌تواند بیانگر میزان ارزش یک دارایی فیزیکی باشد) این موضوع باعث نزدیک شدن قوانین بازارها به یکدیگر می‌شود و ممکن است به بازتوزیع بهتر ثروت منجر شود.

وی در ادامه به بررسی روندهای داخلی و بین‌المللی در حوزه تنظیم‌گری پرداخت و گفت: در حوزه رمز ارزها می‌توان چهار مدل تنظیم‌گری تعریف کرد؛ الگوی اول، تنظیم‌گری حاکمیتی است که از بالا به پایین است. به این صورت که قوانین و مقررات را مشخص نموده و جامعه را با آن تنظیم کنیم که هم اکنون در جامعه وجود دارد. رویکرد دوم، تنظیم‌گری تعاملی است. در این مدل در یک سطح کلی یک سری از سیاستگذاری ها کلان انجام می‌شود اما در حوزه عملیات اجازه می‌دهیم تا بازار با ریزساختارهای خود معاملات را رقم بزند. رویکرد سوم، خودتنظیم‌گری است. یعنی دولت از دخالت در بازارهای دارایی‌های دیجیتال خارج شود و تنظیم تبادلات را به بازار بسپارد. الگوی چهارم نیز عدم قانون و قاعده است یعنی قانون و قاعده خاصی وجود نداشته باشد.

مدیرعامل بازار متشکل ارزی در پایان تصریح کرد: به نظر ما الگوی همکارانه یا تعاملی است که مناسب‌ترین گزینه برای اقتصاد کشور است. وقتی تحریم‌های بین‌المللی به اشکال مختلف به اقتصاد کشور فشار می‌آورد، تنظیم‌گری تعاملی می‌تواند رویکرد درستی برای تنظیم ورود بلاک‌چین به حوزه بازار سرمایه باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها