رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575474

هشدار به وزارت مسکن:

خانه های جدید را در فرونشست های زمین نسازید

ساعت۲۴-جای تردید نیست که هرگونه اصرار بر توسعه شهرهای جدید با توجه به کمبود منابع آبی و سرعت فرونشست زمین، زندگی ساکنان فعلی و آینده این مناطق را با خطر روبرو خواهد کرد.

html>

وزارت راه و شهرسازی در قالب برنامه جهش ملی مسکن تاکنون از حدود ۲ میلیون متقاضی برای اسکان در شهرهای جدید ثبت نام کرده و وعده داده تا اراضی مورد نیاز ساخت واحدهای مسکونی آنها را تأمین خواهد کرد.

این تعداد متقاضی ثبت نام شده به معنای اسکان حداقل ۶ میلیون نفر جمعیت جدید در مناطق مستعد فرونشست زمین است که مصارف آبی آنها شامل شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات می شود ولی منابع آب در اطراف آنها حتی پاسخگوی نیاز فعلی این مناطق نیست.

بررسی های هواشناسی و اقلیمی ثابت کرده که منابع آبی ایران به ویژه در اطراف فلات مرکزی حداقل در ۱۵ سال آینده افزایشی نخواهد یافت؛ بنابراین جمعیت جدیدی که به واسطه برنامه جهش ملی مسکن در اطراف فلات مرکزی بارگذاری خواهد شد، برای مصارف خود ناچار می شود به سفره های زیرزمینی فشار بیشتری وارد کند و سرعت فرونشست زمین در این مناطق را افزایش دهد.

برای رفع این دغدغه، دولت باید طرح بارگذاری جمعیت در شهرهای جدید را تعدیل کند یا از اختصاص اراضی برای ساخت و ساز در مناطق مستعد فرونشست زمین منصرف شده و جمعیت متقاضی مسکن را به احیای بافت فرسوده شهرها و اسکان در محلات موجود ترغیب کند.

جای تردید نیست که هرگونه اصرار بر توسعه شهرهای جدید با توجه به کمبود منابع آبی و سرعت فرونشست زمین، زندگی ساکنان فعلی و آینده این مناطق را با خطر روبرو خواهد کرد.

اطلاعات

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها