رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575477

دبیرکل حزب اراده ملت گفت:

ما هیچ وقت با صندوق رای قهر نخواهیم کرد/ رویه انتخابات انگیزه‌کش و مشارکت‌گریزان است

ساعت۲۴-متاسفانه در جبهه اصلاحات، گفتمان اصلاح‌طلبی به محاق رفته و نقد اصلی به این روند است. باید شفاف و روشن بحث‌های گفتمانی تنظیم و ساز و کار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی اصلاح شود. وقتی اتفاقی می‌افتد هیچکس گردن نمی‌گیرد و همه می‌گویند ما نبودیم. اسامی کسانی که تصمیم‌گیر اصلی هستند، معلوم نیست و مشخص نیست کجا هستند و باید به چه کسی پاسخگو باشند. بنابراین جبهه اصلاحات باید این موارد را اصلاح کند و اگر این کار را انجام ندهد، درجا خواهد زد.

html>

احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت درباره آخرین اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این حزب گفت:‌ کنگره خودمان را اوایل امسال برگزار کردیم و طبق قانون کمیسیون ماده ۱۰، اعضای شورای مرکزی حزب انتخاب شدند. در برنامه‌های حزب، همان چیزی که در کنگره تصویب شد، پیگیری می‌شود. در برنامه پیش رو، بیشتر بر پیگیری مطالبات اقشار آسیب‌پذیر و مزدبگیر جامعه تاکید شده است. همچنین در دفاتر شعب حزب هم روی حوزه مطالبات خرد، متمرکز شدیم تا بررسی‌ها انجام شود. موضوع دیگر توانمندسازی اعضای حزب است. اگر فرد یا کسانی در انتخاباتی مثل انتخابات شوراها و مجلس حضور پیدا کردند و شانس رای‌آوری داشته باشند، در جایگاه خودشان از لحاظ قابلیت‌ها و صلاحیت‌ها برای انجام وظیفه توانمند می‌شوند. موضوع بعدی، آموزش نیرو است که مهارت‌ها، قابلیت‌ها و صلاحیت‌های نیروها پیشرفت می‌کند. در آخر نیز، سایت و نشریه ارگان حزب فعال شده است.

وی گفت:‌ وقتی بچه‌ها آماده شده و برای انتخابات برنامه‌ریزی می‌کنند، شورای نگهبان ظهور می‌کند و وقتی می‌بیند او عضو حزبی است که جزو لیبرال‌ها نیست، او را خیلی راحت و قشنگ کنار می‌گذارد و این انگیزه را می‌کشد. امیدواریم رویه موجود در انتخابات که انگیزه‌کش و مشارکت‌گریزان بوده اصلاح شود. احزاب برای کادرسازی تلاش می‌کنند تا نیرویی برای انتخابات آماده کنند، بعد از آن مردم باید بگویند چه کسی باشد و چه کسی نباشد. ما انتخابات را دست کم نمی‌گیریم و هیچ وقت هم با صندوق رای قهر نمی‌کنیم. طرفی که اجرای قانون را در دست دارد، باید امکان انتخابات عادلانه و رقابتی را در جامعه فراهم کند تا مردم شور و علاقه این کار را پیدا کرده و انتخابات پرشوری برگزار شود.

وی درباره برنامه آینده حزب در پوشش جبهه اصلاحات هم گفت:‌ ما که اصلاح‌طلب هستیم، نقدهایی که از سال ۹۴ درباره جبهه اصلاحات آغاز شده را به طور جدی در سال ۹۶ استارت زدیم. این نقدها مکتوب و در قالب بیانیه منتشر شده است. معتقدیم هرچقدر عزم و اراده در جبهه اصلاحات وجود داشته باشد ما کنشگری خودمان را در کنار بقیه احزاب و گروه‌های همسو ادامه خواهیم داد. منتهی در تصمیمی که گرفتیم، از فعالیت در جبهه اصلاحات کنار کشیدیم تا بیشتر روی حزب تمرکز کنیم. تقریبا می‌شود گفت بیش از یک سال و نیم است که در جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شرکت نمی‌کنیم.

حکیمی‌پور درباره چرایی شرکت نکردن در جلسات شورای هماهنگی و اینکه آیا ارتباطی به اختلاف نظر میان احزاب دارد، گفت: بحث اختلاف‌نظر مطرح نیست. علت شرکت نکردن ما در این جلسات، وجود مسائل ساختاری، گفتمانی و رفتارهایی است که بوی فرصت‌طلبی می‌دهد. این صحبت‌ها درون جریانی است، بحث‌ کرده‌ایم و حالا احساس می‌شود این مسائل به مسئله اصلی جبهه تبدیل شده و ان‌شاالله اراده‌ای وجود داشته باشد تا مسائل برطرف شود و جبهه اصلاحات قوی‌تر عمل کند.

وی افزود:‌ جبهه اصلاحات باید با خود خیلی رو راست باشد و نقد درون جریانی را جدی بگیرد. اما متاسفانه این موارد خیلی عقب افتاد و فرصت‌های خوبی از دست دادیم. ما همیشه این بحث را در جبهه داشتیم ولی متاسفانه به حد کافی از تجربیات گذشته درس نمی‌گیریم. این کارها علنا تکرار تجریبات گذشته است و آسیب‌های آن را دیده‌ایم.

حکیمی‌پور تصریح کرد: این موارد در بحث‌های ما وجود دارد و به همین دلیل فعلا ترجیح دادیم، بیشتر روی فعالیت حزب خودمان تمرکز کنیم. اگر در مقاطع انتخاباتی، احزابی که با هم همسو هستیم، بخواهیم ائتلاف کنیم، طبیعتا جزئی از کار سیاسی است. ما ائتلاف مقطعی روی یک موضوع و هدف مشخص را قبول داریم. اما اینکه همه در جبهه‌ای باشیم که ضعف‌های احزاب معلوم نشود، تجزیه و تحلیل صورت نگیرد و صرفا پوششی برای توجیه کردن بی‌عملیاتی‌ها باشد، درست نیست.

وی در نقد فعالیت جبهه اصلاحات و راه‌های اصلاح آن گفت: اولا جبهه اصلاحات باید خودش را به روز کرده و آسیب‌شناسی را انجام دهد و به نتیجه برساند. بارها آسیب‌شناسی انجام شده اما ناقص بوده و کار کامل انجام نشده است. مهم‌ترین نکته، جبهه اصلاحات باید از لحاظ ساختاری از شخص‌محوری بیرون آمده و به سمت نهادمحوری برود. یعنی ساختار به سمتی برود که در آنجا اشخاص حقوقی تعریف شده و پاسخگو باشند. طبیعتا اگر اشخاص حقیقی بخواهند در این محور باشند، مسئولیت‌ها و پاسخگویی‌ها درست نمی‌شود. حالت قداست و حرمت دور اطراف کشیده می‌شود که غیرقابل نقد باشند و عملا باعث می‌شود جبهه اصلاحات به حالت رکود رفته و کار فرسایشی شود.

حکیمی‌پور ادامه داد:‌ تصمیماتی که در جریان اصلاحات گرفته می‌شود، باید شمولیت بیشتری داشته باشد. یعنی اگر تصمیمی در تهران و برای کشور گرفته شود، قبول نداریم. بنابراین دامنه تصمیمات باید هم اقشاری و هم جغرافیایی بوده و فضایی که در تصمیمات دخالت دارند، باید بیانگر نماد کشور باشند. حرف اصناف و اقشار باید در جبهه اصلاحات شنیده شود. مشکل مردم فقط سیاسی نیست که بخواهیم به نهادهای سیاسی تکیه کنیم. در حال حاضر مطالبات صنفی حرف اول را در ایران می‌زند. این حرف‌ها در جبهه اصلاحات چطور زده می‌شود؟ نماینده اصناف و اقشار در آن جبهه کجاست؟‌

دبیرکل حزب اراده ملت گفت:‌ متاسفانه جبهه اصلاحات اسیر مناسبات پنهان و پشت پرده بوده و همیشه از روی ناچاری در دقیقه ۹۰ تصمیم فوری می‌گرفتند و به کل جریان اصلاحات تعمیم می‌دادند و با گفتن اینکه فعلا وحدت نشکند، زمان نداریم و بعدها می‌شود سر فرصت روی این مسائل بحث کرد، این مسائل را به جلو بردند. جبهه اصلاحات در این موضوعات عقب است و این موارد درست نیست.

وی افزود:‌ در جبهه اصلاحات باید در شیوه ساختار و گفتمانی درست شود و بازنگری در تصمیم‌سازی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و رفتارها صورت بگیرد. جریان اصلاحات ریشه در مطالبات اصلی انقلاب دارد و قدیم به جریان چپ خط امامی معروف و اولویت آن‌ها عدالت‌طلبی و پیگیری دغدغه محرومان جامعه بود. متاسفانه جبهه اصلاحات از این وضعیت دورتر شده و روز به روز از پایگاه اصلی خود که در دهه ۶۰ و ۷۰ تشکیل شده بود، فاصله گرفته و به یک جریان فانتزی روشنفکر شیک و پیک که در آن فقط حرف‌های خوب زده می‌شود، تبدیل شده است.

حکیمی‌پور تصریح کرد:‌ متاسفانه در جبهه اصلاحات، گفتمان اصلاح‌طلبی به محاق رفته و نقد اصلی به این روند است. باید شفاف و روشن بحث‌های گفتمانی تنظیم و ساز و کار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی اصلاح شود. وقتی اتفاقی می‌افتد هیچکس گردن نمی‌گیرد و همه می‌گویند ما نبودیم. اسامی کسانی که تصمیم‌گیر اصلی هستند، معلوم نیست و مشخص نیست کجا هستند و باید به چه کسی پاسخگو باشند. بنابراین جبهه اصلاحات باید این موارد را اصلاح کند و اگر این کار را انجام ندهد، درجا خواهد زد.

دبیرکل حزب اراده ملت درباره برنامه این حزب در انتخابات ۱۴۰۲ گفت: طبیعتا ما انتخابات را یک فرصت هم برای حزب و هم برای جامعه می‌دانیم. برای نیروهایی که قابلیت رقابت و توانایی قرارگیری در آن جایگاه را داشته باشند فراخوان می‌دهیم، سپس برنامه‌ریزی کرده تا در انتخابات حضور داشته باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها