رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575528

‌کاهش‌ ایمنی و کیفیت در تولید خودروسازان داخل‌/ مطالبه مردم بابت توقف تولید ماشین‌های بیکیفیت‌

ساعت۲۴-بخش اعظمی از سوانح رانندگی اخیر و به دنبال آن جان باختن و مصدوم شدن افراد، به علت نبود ایمنی و استاندارد در خودروهای تولید داخل رخ داده است، به طوری که طبق گفته پلیس در حادثه رانندگی اخیر محور بهبهان، ایربگ هیچ یک از خودروهای تولید داخل باز نشده بود.

html>

تصادف زنجیره‌ای 59 خودرو در محور بهبهان - رامهرمز در 20 دی ماه سال جاری که بر اثر آن تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند و ده‌ها نفر دچار مصدومیت شدند، باز هم اهمیت تولید خودروهای با کیفیت و لزوم اجرایی شدن استانداردهای 85 گانه تولید خودرو که در مواردی بعضی از این استانداردها به بهانه‌های مختلف از جمله تحریم‌ها به فراموشی سپرده شده است را به سازندگان خودروهای داخلی و مسئولان نظارت بر کیفیت تولید خودرو گوشزد کرد.

به گفته پلیس، در این تصادف ناگوار ‌ایربگ هیچکدام از خودروهای تولید داخل باز نشد.

بنابراین گزارش تولید خودروهای بی‌کیفیت یکی از مشکلات اساسی صنعت خودروسازی کشور است که همواره مورد نقد مردم و کارشناسان بوده و هست.

‌در مورد دلایل بی‌کیفیتی خودروهای داخل و کاهش استانداردها در تولیدات، مباحث فراوانی از سوی کارشناس مطرح است و بسیاری بر این عقیده‌اند که اگرچه برخی از مشکلات مانند تحریم‌ها در این مساله بی‌تاثیر نیست اما انحصاری بودن این صنعت یکی از عوامل اصلی بی‌توجهی خودروسازان به ارتقا کیفیت است.

در بازار انحصاری خودروساز داخل بدون دغدغه رقابت، نه تنها خودرو با کیفیت نامناسب ارائه می‌کند، بلکه همین تولیدات را هم قطره‌چکانی به بازار عرضه می‌کند تا قیمت خودرو با کاهش عرضه و افزایش تقاضا افزایش یابد.

البته در این حوزه نقش واسطه‌گران این خودروسازان در فروش خودروهای تولیدی در بازار و افزایش قیمت را نباید نادیده گرفت.

* ریزش کیفیت خودرو در سال‌های اخیر

مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد در رابطه با تولید خودروهای بی‌کیفیت در کشور می‌گوید: کیفیت خودروها در چند سال گذشته به خصوص در هشت سال اخیر ریزش داشته است و محصول کیفی خوبی که در ارزیابی کیفیت خودرو بتواند نظر مردم را جلب کند، تولید نشده است.

* خودروسازان داخل آزمون‌های تصادف اجرا نمی‌کنند

به گزارش فارس، نکته قابل توجه در مورد استاندارد ایمنی خودرو آن است که 5 دستگاه از جمله سازمان ملی استاندارد، ناجا، وزارت صمت، سازمان محیط زیست و سازمان بهینه‌سازی سوخت به عنوان ناظر مسئولیت نظارت بر ایمنی خودرو را بر عهده دارند اما با این وجود به گفته کارشناسان از جمله ابوالفضل خلخال، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، ایمنی خودروهای تولید داخل همچنان پایین است.

وی درباره وضع استاندارد بدنه خودروهای تولید داخل بیان داشت: موضوع اصلی پایین بودن ایمنی خودروهاست و الان آزمون‌های تصادف در کشور انجام نمی‌شود، علاوه بر اینکه ما تست‌های COP را که به صورت سالانه انجام می‌شود، نمی‌توانیم بررسی کنیم در تست‌های تاییدیه نو هم که برای هر نمونه خودرو انجام می‌شود، برخی از خودروهای داخل که در حال حاضر تولید می‌شوند، استانداردهای تصادف را برآورده نمی‌کنند.

* تعلیق برخی استانداردهای 85 گانه خودرو موجب آسیب به مردم شده است

در رابطه با لزوم اجرای استانداردهای 85 گانه خودرو نیز رئیس سازمان ملی استاندارد بیان داشت: سرپیچی‌هایی از استانداردهای ۸۵ گانه دیده می‌شود و ۹ استاندارد در دولت قبل تعلیق شده که این تعلیق موجب آسیب به مردم شده است.

البته رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است که اگر خودروسازان به تعهدات خود در رابطه با اجرای استانداردها عمل نکنند جلوی شماره‌گذاری خودروها را به کمک پلیس راهور را خواهند گرفت اما موضوع این است که این گفته حرف تازه‌ای نیست و مسئولان قبلی نیز مدام از این حرف‌ها زده‌اند.

به عنوان مثال وحید مرندی‌مقدم، معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان ملی استاندارد در مهر ماه سال 97 اعلام کرد که از اول دی ماه 97 براساس اجباری شدن استانداردهای 85 گانه برای تولید خودرو، خودروسازان مکلفند تا خودروهای جدید تولیدی را براساس این استانداردها تولید کنند و اگر تا زمان معین شده خودروسازان استاندارهای لازم را پاس نکنند، ما اجازه شماره‌گذاری نمی‌دهیم.

* ایربگ خودروهای تولید داخل اگر به دره بیفتد یا با سقف به زمین برخورد کند باز نمی‌شود

پیش از این، سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا با اشاره به ‌تصادف اخیر زنجیره‌ای در بهبهان مدعی شده بود: ۸۰ تا ۹۰ درصد خودروهای تولید داخل دو ایربگ دارند و باز شدن آنها بستگی به زاویه تصادف دارد، اگر خودرو به دره بیفتد یا با سقف به زمین برخورد کند، ایربگ آن باز نخواهد شد، زمانی ایربگ خودروهای داخلی فعال می‌شود که ضربه از روبرو باشد.

به گفته وی مشکل خودروسازان ما تولید خودروهای قدیمی است و ضرورت دارد خودروسازان به سمت تولید خودروهای به‌روزتر حرکت کنند.

* مطالبه مردم بابت توقف تولید ماشین‌های بی‌کیفیت‌

بنابراین گزارش با توجه به وضعیت تولید خودرو در کشور و کاهش ایمنی کافی خودروهایی که هر روز قیمت آنها توسط خودروسازان و دلالان در بازار رو به افزایش است، مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی در سامانه «فارس من»، ‌با عنوان (تولید خودروهای بی‌کیفیت متوقف شود) از مسوولان خواسته‌اند تولید خودروهای بی‌کیفیت را در کشور متوقف شود.

در توضیح این پویشی مردمی آمده است که چرا ایران خودرو سایپا با وجود اینکه مدعی رعایت استانداردهای ایمنی خودرو هستند اما در واقعیت اینگونه نیست و استانداردهای ایمنی خودرو رعایت نمی‌شود؟

در این پویش از مدیران عامل ایران خودرو و سایپا سوال شده است که آیا خودتان نیز از این خودروها استفاده می‌کنید؟ چرا فکر می‌کنید که خودروهای با کیفیت تولید می‌کنید؟ چرا فکر می‌کنید که زمانی که مردم خودرویی را می‌خرند به معنای رضایت است؟ چرا مردم نباید سوار خودروهای با کیفیت داخلی شوند؟

بر اساس رسالتی که در پیگیری حقوق مردم برای خود تعیین کرده است، پیگیری این پویش مردمی یعنی ارتقا سطح کیفی تولید خودروهای داخلی و توقف تولید خودروهای بی‌کیفیت را در دستور کار قرار داده است و این موضوع را از مسئولان مربوطه مطالبه خواهد کرد.

کاربران در صوت تمایل می‌توانند به این پویش بپیوندند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها