رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575531

عباس آخوندی فرصت فاینانس 50 میلیارد یورویی را سوزاند

ساعت۲۴-رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت: وزیر اسبق مسکن فرصت 50 میلیارد یورویی فاینانس چینی‌ها را برای راه اندازی خط راه آهن سریع سیر را به علت امیدواری به اروپایی‌ها برای حل مشکلات، را سوزاند.

html>

علاء الدین بروجردی امروز در سی امین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در رابطه با بررسی اهمیت تعامل سیاسی و اقتصادی ایران و چین، اظهارداشت: بحث چین ناآشنا نیست و ما اصولا در روابط بین الملل براساس یک اصل مهم و آن هم منافع متقابل رابطه امان را با کشورها تنظیم می‌کنیم و هیچ کشوری حتی نزدیک ترین و دوست‌ترین به صورت یک طرفه به دنبال منافع ما نیست.

نماینده سابق مجلس افزود: چین، پاکستان، سوریه و هر کشوری به دنبال حفظ منافع خودشان هستند و این اصل شناخته شده و طبیعی است و هنرما این است که در تنظیم روابط حداکثر منافع ملی خودمان را به دست آوریم و این در واقع هنر دپیلماسی و هنر تنظیم رابطه با کشورها است اما اصل دیگری نیز مهم است و آن هم عدم وجود سوء پیشینه در روابط است.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین بیان داشت: یک کشوری ممکن است در مقطع تاریخی موجب شده تمامیت ارزی ما خدشه‌دار شود و با ما جنگیده است و ایران بزرگ را ایران کوچک کرده است و یا در بسیاری از تحریم‌ها در خط مقدم بوده است و در شورای امنیت در صدور قطعنامه ها نقش ایفا کرده است.

وی افزود: سیاست علنی و اعلام شده آنها مثل آمریکا، دشمنی و براندازی است و صریحا اعلام می‌کنند، یک شخصیت برجسته ملی ما را مثل مرحوم شهید حاح قاسم سلیمانی را رئیس جمهور آمریکا ترور می‌کند و اعلام می‌کند، خوب تکلیف مشخص است و اصل بسیار مهم است که ما در تنظیم رابطه با کشورها این سوء سابقه را داشته باشیم و نداشته باشیم و چین تقریبا از موارد معدود و استثنایی عدم وجود هرگونه سوء پیشنیه در روابط است و عمق تاریخ را که نگاه می‌کنید دوستی است.

این نماینده سابق مجلس بیان داشت: زمانی که رابطه‌مان با انگلیس دچار مشکل جدی شد وزارت نفت در چین دفتری زد و به دنبال ماشین آلات چاه های نفت بودند و لذا ملاحظه کردند همان برندهایی که از انگلستان می‌خریدند اکنون در چین هم هست و بسیار خوشحال شدند و وقتی این ماشین آلات خریداری شد انگلیسی‌ها فشار آوردند که حق ندارید این کالاها را به ایران بفروشید.

رئیس انجن دوستی ایران و چین اظهار داشت: قرارداد 25 ساله که سند مهمی است، چینی‌ها زمانی که مذاکره می‌کردند از ما خواستند که این موضوع را اعلام نکنیم و گفتند که بگذارید ما تحت شرایط سخت قرار نگیریم اما در فاصله کوتاهی بر روی سایت‌ها این موضوع اعلام شد در حالی که نباید این کار را می‌کردیم و باید قواعد بازی را رعایت می‌کردیم.

وی با بیان یانکه در چنین فضای تاریخی یکی از گزینه‌های بسیار خوبمان چین است، گفت: زمانی که رئیس انجمن فاینانس چین به ایران آمد یک پیشنهاد عالی داد مبنی بر اینکه 50 میلیارد یورویی فاینانس کنند و این موضوع مربوط به 6 ماه قبل از انتخاب ترامپ بود، وضعیت ما هم نسبتا خوب بود اما بجای اینکه انتخاب راهبردی کنیم، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی (عباس آخوندی) منجر به سوخت شدن فرصت 50 میلیارد یورویی فاینانس شد.

بروجردی اظهارداشت: چینی‌ها در آن زمان حاضر بودند که خط سریع تهران - مشهد و تهران - تبریز و هر پروژه دیگری را به پیشنهاد ما بدون دریافت وجه 4 ساله راه‌اندازی کنند و بعد از اتمام آن یک سال تنفس در نظر می‌گرفتند و برای بازپرداخت آن حاضر به دریافت پول و در صورت نبود پول حاضر بودند به جای آن نفت بگیرند.

وی افزود: اما آقای آخوندی معتقد بود که ما مشکلاتمان را با اروپا و فرانسه حل می‌کنیم و در حالی که چینی‌ها حتی حاضر شدند که 15 درصد پیش پرداخت فایناس را هم حذف کنند و ما بعد از یک سال تنفس پرداخت را انجام دهیم اما وزیر اسبق مسکن، بیست روز هیات چینی را برد و آورد و اراده‌اش بر این بود که این فاینانس انجام نشود.

بروجردی تصریح کرد: یکی از مقامات چینی در نامه‌ای به من نوشته بود «آیا اینگونه می‌خواهید از منافع ملی خود دفاع کنید؟ ما این اعتبار را به کشورهای دوست می‌دهیم و روس‌ها سه بار استفاده کرده اند.» اما وزیر اسبق مسکن بیست روز هیات چینی را برد و آورد و اراده‌اش بر این بود که این فاینانس انجام نشود.

وی افزود: با وجود تلاش‌ها این کار انجام نشد زیرا در دولت روحانی افرادی حضور داشتند که معتقد به کار با چین نبودند.

بروجردی بیان داشت: ما استاد فرصت سوزی هستیم و به‌دلیل تحریم و کاهش فروش نفت جذب سرمایه خارجی را باید در دستور کار قرار دهیم اما حتی در حفظ سرمایه داخلی هم بی هنر هستیم.

وی گفت: سند توافق 25 ساله یک سند وسیع است و هنر این است که بخش های مختلف آن را به قرارداد تبدیل کرده و عملیاتی شود.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین بیان داشت: امروز چین کشوری است که اولا به لحاظ سوابق و ارتباطات فرهنگی رابطه نزدیکی با ما دارند و به لحاظ سیاسی هم با هم همسو هستیم.

وی افزود: در رابطه با مذاکرات نیز سمت و سو و اراده حاکم هم در تیم مذاکره کندو هم در دولت و شخص رئیس جمهور شدن است و نه نشدن و اخباری هم که دیگران می گویند به همین موضوع اشعار دارد که فضا مثبت است و من هم معتقد هستم که باید گره را باز کنیم و زمینه را فراهم کنیم.

بروجردی بیان داشت: ما کشوری با بیشترین نفت و گاز جهان است اما چرا مشکلات اقتصادی داشته باشیم و این نشان می دهد که یک جای کار می‌لنگد.

وی افزود: حتما هنر ما در ارتباط با چینی ها این است که بتوانیم سرمایه چینی را جذب کنیم و حتی پروژه مشترک انجام دهیم.

بروجردی بیان داشت: در رابطه با حساب ایرانیان و دانشجویان انجمن به دنبال حل مشکلات است. امروز حدود 3 هزار دانشجو در کشور چین هستیم و لذا در اولین ملاقات حتی بحث حساب شرکت‌های ایرانی مقیم چین هم مطرح شده است و در حال رایزنی هستیم تا مشکلات مربوط به حساب های بانکی حل شود.

وی گفت: ما در حال برنامه ریزی جدید هستیم و باید بر اساس منافع ملی خودمان کارهای بهتر از گذشته را انجام دهیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها