رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575539

زاکانی خبر داد

لایحه بودجه ۵۶ هزار میلیارد تومانی شهرداری برای ۱۴۰۱/افزایش ۵۱ درصدی بودجه شهرداری

ساعت۲۴-لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران با ۵۱ درصد رشد نسبت به سال جاری با رقم ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان تقدیم شورای شهر تهران شد.

html>

علیرضا زاکانی در تشریح جزئیات لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اولین بودجه مدیریت شهری است که تنظیم و تقدیم شورای شهر تهران شده است. بودجه سال قبل با رقم ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان با اصلاحات بعدی به ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید که ما مکلف بودیم در مسیر تحقق آن گام برداریم. افقی که از درآمدها حاصل شده حدود ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا ۳۳ هزار میلیارد تومان تا پایان سال خواهد بود.

وی افزود: به دلایل مختلف نیازمند کار جدی و تحول هستیم بخشی از خبرها و کاستی‌ها از گذشته برای ما یادگار مانده و بخشی نیز بدهی هایی است که تا پایان سال قریب به ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بانکها و به همراه بدهی به پیمانکاران در مجموع به ۸۵ هزار میلیارد تومان می رسد.

شهردار تهران ادامه داد: کاستی های ناظر بر اتوبوسرانی وجود دارد که ۴ سال پیش دوستان با ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس مدیریت شهری را تحویل گرفتند و امروز با ۲۲۵۰ اتوبوس تحویل ما دادند. رقمی که حدود یک سوم نیاز شهر را تامین می‌کند. کاستی ها در کنار بدهی ها ویژگی های جدیدی در شهر برای ما ایجاد می کند که ضرورت گام های بلند برای تحول را فراهم می کند. آنچه که امروز در لایحه بودجه تقدیم می شود ویژگی های خاص خود را دارد و در راستای رویکردهای تحویل مدیریت شهری تنظیم شده است.

زاکانی افزود: سعی شده در این لایحه پیوستگی‌های پروژه‌ها و سیاستهایی که به شورا تقدیم شده در قالب ۴ راهبرد ، ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان پروژه باشد. همچنین سیاستهایی که شورا برای بودجه ابلاغ کرده بود و نگاه به برنامه سوم با وجود خلاها و نقدهای جدی در تنظیم لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: سعی کرده‌ایم تحول را از روح و کالبد شهر شروع کنیم. در بسته تحولی در قالب پروژه‌ها این امر را مدنظر قرار دادیم و سرفصل بودجه را در دو بخش دیده ایم بخشی ناظر بر ویژگی های بودجه سال آینده و بخش دیگر ناظر بر تعهدات ما خواهد بود.

زاکانی با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است که ۵۱ درصد نسبت به بودجه سال جاری رشد را به همراه داشته است، افزود: این سقفی است که نسبت به آن برنامه ریزی انجام شده. بخش دیگری از بودجه در خواست مجوزهایی است که ناظر بر مشارکتها ارائه خواهیم کرد. پروژه های که ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ اما امکانی برای فعال شدن بودجه سنواتی برای این پروژه ها وجود ندارد لذا براساس مجوزهایی که اخذ خواهیم کرد با مشارکت نسبت به فعال شدن این پروژه ها اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما مجوزی داشته ایم که در ۴۴ هزار هکتار از بافت پیرامونی شهر ۸ پروژه را در ۸ مجموعه بارگذاری کنیم که در سنوات قبل تنها در یک نقطه یعنی شیان بارگذاری ساخت هتل انجام شده است این ۴۴ هزار هکتار بررسی شده و به ۵ نقطه که در هر یک ۵ هکتار فضا وجود دارد رسیده ایم که می توانیم در آنها هتل سازی انجام دهیم. این ۵ پروژه که ده ها هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد توسط مشارکت اجرای خواهد شد و تا شهر دچار گشایش شود و همین موضوع ناظر به شرایط زیرساختی نیز امکان پذیر است. در بخش دیگری معتقدیم پروژه هایی همچون ادامه بزرگراه یادگار با توجه به تملکهای که نیاز دارد پیگیری کنیم.

به گفته وی، پروژه های بزرگی به عنوان کلان پروژه ها مطرح هستند. پروژه‌هایی نیز همچون ادامه بزرگراه صیاد تا آزادگان نیازمند فرصتهای سرمایه گذاری است؛ اما از درون خود این پروژه‌ها می‌توان امکانی برای تامین منابع مالی فراهم شود این پروژه‌ها داخل بودجه نیست اما عنوان آنها آمده تا با اخذ مجوز نسبت به جلب مشارکتها و سرمایه گذاری‌ها برای این کلان پروژه‌ها اقدام شود تا در نهایت گشایش برای شهر تهران فراهم شود.

شهردار تهران تاکیدکرد: ما بودجه دو سطحی داریم که در یک سطح به صورت قطعی ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان تقدیم شورا شده و سطح دیگر در قالب تبصره ها درخواست مجوز داده ایم که بتوانیم کلان پروژه‌ها را به پیش ببریم.

زاکانی با تاکید بر رشد ۵۱ درصدی بودجه برای سال آینده افزود: عمده این رشد یعنی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در قالب عوارض عمومی شامل حوزه شهرسازی است که در حال رقم زدن تحولی در آن هستیم متاسفانه ما بر ساخت و ساز شهر قفل زده ایم. از مرداد سال ۹۸ شرایطی ایجاد شده که صدور مجوزها به یک ششم گذشته رسیده و این در شرایطی است که باید درک درستی از شهر داشته باشیم. ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده و ۱۲ هکتار بافت ناپایدار در شهر وجود دارد؛ لذا باید دست به دست هم دهیم و قفلها را از روی شهر برداریم تا شاهد تحقق کارهای جدی باشیم.

وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده به ۴ درصد افزایش پیدا کرده و با توجه به تورم سال آینده قطعا امکان خوب و مهمی برای ما در این حوزه فراهم می شود قطعا شرایط کشور برای سال آینده متفاوت خواهد بود و این موضوع می تواند امکانی برای شرکت های شهرداری تهران فراهم کند. ما ۱۶۷ درصد حوزه اموال و امکان در شهرداری داریم که باید در مولدسازی و رشد، آنها را مدنظر قرار دهیم به این ترتیب نقطه شروع و آغاز تحول باید از درون شهرداری تهران باشد. در حالی که در مجموعه پیش‌روی ما ۵۵ درصد درآمدها رشد خواهد داشت و واگذاری دارایی های مالی ۱۴ درصد منفی است که دلیل آن اوراق مشارکت است. نوع توزیع درآمدهای کسر شده حوزه شهرسازی نیز با رشد ۷۲ درصد و رشد ۳۲ درصدی سایرعوارض تسهیلات و اوراق مشارکت قطعا می توانیم تحول در شهر را رقم بزنیم. لذا در موضوع درآمدها به دلایل مختلف قائل به تحقق درآمدهای پیش بینی برای شهر هستیم.

زاکانی ادامه داد: از دلایل تحقق درآمد پیش بینی شده می‌توان به افول کرونا و رونق شهر، پیش بینی رشد ۸ درصد برای کشور، سیاستهای تشویقی در حوزه ساخت و ساز ، افزایش درآمدهای پایدار ناظر بر افزایش مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد قطعا این موارد در نهایت به افزایش انضباط و بهره وری در شهر می انجامد.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود به ارائه جدول توزیع مصارف در بودجه سال آینده شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: در حوزه هزینه‌ای در بودجه سال آینده شاهد افزایش ۲۸ درصدی هستیم که ناظر بر افزایش ۱۰ درصد حقوق و میزان هزینه‌ای که در ارائه خدمات داریم محاسبه می شود. ۳۶۰۰ میلیارد تومان برای تملک‌ها پیش بینی کرده‌ایم تا موانع رشد و پیشرفت از جلوی پای مدیریت شهری برداشته شود. همچنین در تملک دارایی ها با رشد ۳۳ درصدی، رقم ۱۰ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان را مدنظر قرار دادیم. تا بخشی از بدهی ها به بانکها و پیمانکاران را بتوانیم جبران کنیم.

وی افزود: در تقسیم بندی شش بخشی تلاش کردیم بیشترین امکان بهره مندی برای توسعه مدیریت و هوشمندسازی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شود و حدود ۶.۶ همت (هزار میلیارد تومان) ناظر بر حقوق و مزایایی است که باید به کارمندان ارائه کنیم.

شهردار تهران با اشاره به بودجه پیش بینی شده برای حوزه حمل و نقل عمومی گفت: در سرفصل حمل و نقل و ترافیک با ۳۲ درصد رشد بالغ بر ۱۸ همت (هزار میلیارد تومان) به این حوزه اختصاص داده‌ایم که ناظر بر بودجه معاونتهای حمل و نقل و ترافیک و معاونت فنی و عمرانی است. در فصل دیگر که از اهمیت به سزائی برخوردار است خدمات شهری است که حدود ۱۴ درصد سهم کل اعتبارات را به خود اختصاص داده است. در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز ۹ درصد اعتبارات به این بخش اختصاص داده شده. همچنین بخش دیگر ایمنی و مدیریت بحران است که ۵ درصد کل بودجه را به خود اختصاص می‌دهد. حوزه شهرسازی و معماری نیز سه درصد از بودجه را به خود اختصاص داده است تا در نهایت توزیع متوازنی از خدمات ارائه شده در شهر را محقق کنیم. البته برخی از سطوح اعتباری می‌تواند اعتباراتش از طریق مشارکتی به چندین برابر افزایش پیدا کنند. به ویژه حوزه‌هایی همچون حمل و نقل عمومی و خدمات شهری که به سادگی این کار امکان پذیر است.

وی افزود: امیدواریم سال آینده سال متفاوت با سالهای قبلی خود باشد و در مسیر تغییر و تحول هر سیاستی که به عنوان سیاستهای ابلاغی شورا برای تنظیم بودجه بود مدنظر قرار دادیم و ذیل آن رویکردهای تحولی را دنبال کردیم تا خدماتی که ارائه می دهیم تغییر اساسی در جامعه را ایجاد کند. یکی از این رویکردها زیست پذیری و آرامش در شهر بود که تلاش شد شرایط شهر به سمتی پیش رود که زیست پذیری و آرامش ایجاد شود البته دراین راستا در ابتدا باید هوای این شهر پاک باشد این اتفاق نمی‌افتد مگر منشاء آلودگی ها را در شهر کاهش دهیم. امروز سهم حمل و نقل شخصی قریب به ۷۵ درصد است وسهم حمل و نقل عمومی به سمت اقل سیر پیدا می کند. به شکلی که حمل و نقل عمومی از گردانه ارائه خدمات شایسته به شهروندان خارج می شود که باید جلوی این موضوع را بگیریم.

شهردار تهران تاکید کرد: دوستانی که با قریب ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس، تهران را تحویل گرفتند و با ۲۲۵۰ اتوبوس مدیریت شهری را به ما تحویل دادند باید بیشتر برای افزایش دستگاه های اتوبوس برنامه ریزی می کردند ما در ابتدای کار خرید ۱۷۵ دستگاه اتوبوس را محقق کردیم و تا عید نوروز ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به این ناوگان اضافه خواهد شد ودر سال آینده ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس را برای اورهال برنامه ریزی کرده‌ایم. امیدواریم در سال آینده به مرز تامین ۴۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای تهران برسیم و این کار طی یک سال از ۲۲۵۰ دستگاه اتوبوس به ۴۵۰۰ دستگاه اتوبوس خواهد رسید. از سوی دیگر کشور در آستانه خرید ۵ هزار دستگاه اتوبوس گازی که قدر و سهم تهران از این رقم بالا دیده شده است که با تحقق آن سال آینده جهشی جدی در حمل و نقل عمومی به ویژه در حوزه اتوبوسرانی را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: در بودجه سال آینده شهرداری تهران در تقسیم بندی های سه ماه جداولی تشریحی ارائه شده که به روشنی مشخص می کند چه اتفاقاتی در شهر رخ خواهد داد، به طور دقیق پروژه‌ها میزان اعتبارات لازم و زمان بندی تحقق آنها ارائه شده است. همچنین تعهدی که شهردار و معاونین شهردار به شورای شهر داده اند و پیامدهای ناظر بر اجرای برنامه های تشریح شده نیز به روشنی ارائه شده است.

زاکانی با تاکید بر اینکه تحقق هوای پاک بدون حل مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی با قوانین بسیاری روبه رو است افزود: در حوزه حمل و نقل ریلی که بیشترین سرمایه گذاری در آن پیش بینی شده برای ۷ خط فعال فعلی مترو ۱۴ کیلومتر راه اندازی و افتتاح ۷ ایستگاه در سال آینده دیده شده. این ۷ خط بالغ بر ۳ هزار دستگاه واگن نیاز دارند تا سر فاصله آن به ۲.۵ دقیقه برسد. در حال حاضر ۱۵۰۰ دستگاه واگن داریم که ۳۶۴ واگن از رده خارج شده و دو سوم مابقی نیز نیازمند اورهال هستند؛ لذا برای سال آیندهاورهال۵۰ رام قطار برنامه ریزی انجام شده و فضا را برای حرکت به سمت توسعه و فعالیت بیشتر مهیا کرده‌ایم. امیدواریم ۶۳۰ دستگاه قطار از طریق فایناس تامین شود در این حوز ۱۵ درصد نیازمند تامین اعتبارات نقدی هستیم که شهرداری باید آن را پرداخت کند؛ لذا با دولت هماهنگ شده و اهتمام دولت نیز برای رفع موانع به ویژه از طریق تهاتر با نفس و ایجاد زمینه‌های فعال برای تامین ۶۳۰ دستگاه واگن برای خدمت رسانی در تهران مهیا شده است.

وی افزود: سقف اقدامات ما براساس برنامه ریزیی های که انجام شده به گونه ای است که درسال ۱۴۲۰، ۳۰ میلیون مسافر روزانه باید در تهران جابجا شوند که سهم متروی تهران جابجایی ۱۰ میلیون مسافر پیش بینی شده است. در بودجه و اعتبارات مطالعات ۴ خط مترو انجام شده و امکان فعالیت و توسعه خطوط از چند طریق همچون بارگذاری در ایستگاه های مترو، بارگذاری بین ایستگاهی به شیوه نوین از طریق تهاتر با نفت و خرید و تامین تجهیزات و همچنین مشارکت و خرید خدمات راهبردی پیش بینی شده است.

زاکانی ادامه داد: ساماندهی موتورسیکلتها در تهران کار بزرگی است اما قطعا باید به سمتی حرکت کنیم که این موتورها به مسیر برقی شدن سوق داده شود در این راستا جلساتی با وزارت صمت و معاون اول رئیس جمهور گذاشته شده تا در گام نخست ۳۰۰ هزار موتوری که به عنوان موتورهای کار شناخته شده اند به سمت برقی شدن سوق داده شوند. این مسیر را دنبال خواهیم کرد و در سایر حوزه ها نیز به دنبال تحقق آن خواهیم بود تا نظم و انضباط شهری نیز افزایش پیدا کند.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به تحقق آسایش و رفاه شهروندان در تهران گفت: در حوزه آسایش و رفاه، بخشی به حمل و نقل عمومی و توسعه آن بازمی‌گردد. بی تردید نمی‌توانیم نسبت به زندگی مردم بی تفاوت باشیم ما می‌خواهیم مداخله فعال داشته باشیم بالغ بر ۵۵ درصد میوه و تره بار تهران در میادین شهرداری تامین می شود. ۲۶۵ بازار میوه وتره بار در تهران داریم که برای آنها هدف گذاری کرده ایم تا خرید از مبدا را به جای خرید از میدان تره بار مرکزی آغاز کنند و این بازارها را در سطح محلات توسعه دهیم و شرایطی را فراهم کنیم که خدمات آنها به درب منازل مردم استمرار پیدا کنند.

وی افزود: ایستگاه های شهروند در حال حاضر ۴۰ مجموعه دارند که در نظر داریم با توسعه آنها شهروند محله را داشته باشیم به شکلی که با پیوستگی با بازارهای میوه وتره بار امکانی فراهم شود تا شهروندان در نزدیکی محل خود از امکانات این فروشگاه استفاده کنند. همچنین به دنبال ایجاد امکان ارائه تسهیلات و اعتبار و همچنین ایجاد شرایط تخفیف از طریق بانکهای مختلف برای شهروندان باشیم و به این ترتیب رقابت خدمات را فراهم کنیم. شهرداری تلاش می کند بازیگر اصلی در حوزه مسکن تهران باشد.

زاکانی افزود: شهرداری می خواهد محور تلاشها باشد و در این مسیر از هفته قبل در بورس مسکن سرفصلی باز کردیم تا امکانات خود را در داخل بورس ارائه کنیم شهرداری املاک زیادی دارد که باید مولدسازی کنیم البته قبل از آن نیازمند شناسایی املاک هستیم که باید تمامی املاک شهرداری و امکانات آن در سازمان املاک و مستغلات ثبت و ضبط شود.

وی تاکید کرد: در حوزه امنیت وایمنی از شهر نمی توانیم غافل باشیم. گودهای خطرناکی که در شهر وجود دارد مورد توجه قرار گرفته و لایحه ای را به شورا ارسال کردیم که با تصویب آن این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. ساختمانهای متعددی ایمنی لازم را ندارند و تهدیدکننده شرایط ایمنی شهر هستند. لذا تفاهم نامه ای با وزارت راه تنظیم شد تا از ظرفیت های قانون تامین مسکن ملی، بهره بگیریم و ظرف دو سال ۱۵۰ هزار تامین مسکن داشته باشیم. به این ترتیب از ظرفیتهای قانونی بهره می گیریم و بافت فرسوده را با نگاه نوسازی شهر، نوسازی خواهیم کرد.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود به تحول در روح و کالبد شهر اشاره کرد و افزود: زیست پذیر کردن و چشم نواز کردن شهر نیز در قالب موضوعات سیمای شهری از مواردی است که مورد توجه ما قرار گرفته در کمیسیون ماده ۵ مقرر شده هتلها از مجموعه منع بلند مرتبه سازی خارج شوند و مصوب شد این کار با قاعده ای ناظر بر هویت ایرانی اسلامی انجام شود. بی تردید تلاش این است که شهر هویت پیدا کند در این راستا هویت در ابعاد مختلف شهر مدنظر قرار گرفته که یکی از آنها هویت ورزشی شهر است تا با کمک ما تیم های قدرتمند در رشته های مختلف شکل بگیرد.

وی ادامه داد: برای روح شهر و تعالی شهر تعهداتی داریم که باید با بهره گیری از ظرفیتها این تعهدات را عملی کنیم. توجه ما این است که در 100 پارک که امکان لازم در آنها وجود دارد مسجد بسازیم و ذیل آن سایر مسائل و مشکلات را ببنیم. یعنی اگر در حال حاضر نیازمند ساخت ۴۰ کلانتری هستیم طوری مساجد را ایجاد کنیم که ذیل ساخت مسجد محل استقرار نیروی انتظامی نیز فراهم شود؛ البته در جاهایی که خلا جدیدی وجود دارد فضا در اختیار خواهیم گذاشت و حتی در ساخت نیز کمک خواهیم کرد تا کلانتری لازم ایجاد شود. همچنین ۳۵۲ پارک نشانه گذاری شده تا در محلات برای استفاده مادران و کودکان مناسب سازی شود. بنا داریم مدیریت شهری را از نهادی خدماتی به نهادی خدمت گذار اجتماعی تبدیل کنیم.

شهردار تهران افزود: باید خود را در شرایطی قرار دهیم تا محور تلاش بسیاری اقدامات قرار بگیریم. از جمله این که شهرداری تهران در قرارگاه اجتماعی به عنوان محور قرار داده شده تا خدماتی که بی سابقه بوده در حوزه اجتماعی ارائه شود. این خدمات نه تنها به گونه ای خواهد بود که معتاد متجاهر، کودک کار، متکدی و ... در شهر نبینیم؛ بلکه باید به گونه ای دنبال شود که کودکان کار آموزش ببنید و خانواده های معتادین متجاهر توانمند شوند. بی تردید نقطه آغاز در تحول همه ابعاد ابتدا تحول در خود شهرداری تهران است؛ لذا توجه به پرسنل برای ما موضوعیت دارد.

زاکانی با اشاره به مازاد پرسنل شهرداری تهران گفت: شهرداری دو برابر خود، پرسنل دارد راهکار آموزش پرسنل و همزمان افزایش زمان خدمت گذاری است که همه این موارد پیگیری خواهند شد.

وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم وعده ای که براساس ۴ راهبرد اعلام شده دادیم محقق کنیم. ما براساس افق ایده آل و ناظر بر آن برنامه ریزی خواهیم کرد و راهبرد دیگر مسوولان و مردم ناظر بر همین افق و جلب مشارکت آنها است. راهبرد دیگر نیز از طریق هوشمندسازی بتوانیم ظرفیتها را افزایش دهیم. سال آینده در هوشمند سازی امیدواریم کیف پول شهروندان را راه اندازی کنیم که در آن حداقل اعتباری مثلا ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته خواهد شد تا از خدمات استفاده کنند؛ البته برای اقشار خاص با توجه به اقتضائات آنها این میزان افزایش پیدا خواهد کرد. موضوع دیگر ناظر بر باشگاه شهروندان است که برای هدف گذاری ارائه خدمات اطلاعات شهروندان را در اختیار داشته باشیم. نکته دیگر نیز ناظر بر پرداخت است که بتوانیم زیرساختهای لازم برای استفاده از سایر روشهای پرداخت را فراهم کنیم.

به گزارش ایسنا، در پایان صحتبهای شهردار تهران در خصوص تشریح جزئیات لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران، این لایحه توسط شهردار به رئیس شورای اسلامی شهر تهران تقدیم شد.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها