رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575567

جلالی: با این کیفیت فنی لیگ باید نگران آینده باشیم

ساعت 24-یک کارشناس فوتبال ایران با انتقاد از کیفیت فنی لیگ بیست و یکم می‌گوید جایگاه متزلزل مربیان باعث شده آن‌ها صرفا نتیجه‌گرا باشند.

html>

مجید جلالی در گفت‌وگو با ایسنا درباره ارزیابی‌اش از نیم فصل نخست لیگ بیست و یکم اظهار کرد: به هم خوردن تقویم بازی‌ها تا حدی روی کیفیت تیم‌ها تأثیر گذاشت. استراحت بین دو فصل کوتاه شد و بازیکنان نتوانستند خوب استراحت کنند. همین طور دوره آماده‌سازی قبل از فصل تیم‌ها به خوبی طی نشد. از طرفی دیگر بازی‌ها گاهی تعطیل می‌شد و گاهی تیم‌ها پنج روز یک‌بار بازی می‌کردند. این گونه برنامه‌ها کار مربیان را برای برنامه‌ریزی سخت می‌کند. روشن‌ترین بازخورد این شرایط این است که ما کیفیت خوبی از بازی‌ها نمی‌بینیم. اگر به آمار گل‌ها در بازی‌ها نگاه کنید به طور میانگین در هر بازی ۱.۷ گل زده شده است یا پرگل‌ترین هفته، هفته دوم بوده که ۲۰ گل زده شده و یا در هفته هفتم فقط ۹ گل زده شده است. بهترین گل‌زن لیگ هم بیش‌تر گل‌هایش را از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده است. همه این‌ها بیانگر این است که بازی‌ها کیفیت فنی خوبی نداشته است.

او افزود: مربیان در بازی‌ها دو جنبه را دنبال می‌کنند؛ اول به دنبال این هستند که بازی‌ها فیزیکی و درگیرانه باشد چون با این پارامتر می‌توانند کاری کنند که نبازند و اگر فرصتی پیش آمد بازی را ببرند. اکثر تیم‌ها وقتی توپ را در اختیار دارند بازی‌های خوبی به نمایش نمی‌گذارند. البته مس رفسنجان و فجر سپاسی در این زمینه بهتر از سایر تیم‌ها کار می‌کنند. سپاهان و پرسپولیس هم تقریبا خوب بوده‌اند اما سایر تیم‌ها در این زمینه خوب نیستند و بیش‌تر روی جنبه‌های دفاعی تمرکز دارند. مثلا تیم فوتبال استقلال در کارهای دفاعی یک تیم بسیار خوب است که به این سادگی‌ها گل نمی‌خورد اما وقتی صاحب توپ است کسی از بازی این تیم راضی نیست. اگر ما می‌خواهیم لیگ ما در آینده دستاورد داشته باشد باید روی جنبه‌های فنی تمرکز داشته باشیم. به طور مثال الان کم‌تر در تیم‌ها بازیکن پاسور یا بازی‌ساز و یا طراح می‌بینید. یعنی بازیکنی که کار خلاق انجام بدهد کم است اما تمرکز تیم‌ها بیش‌تر روی کارهای درگیرانه و تدافعی است. به خاطر این که مربیان جایگاه باثباتی ندارند از باخت نگران هستند و این مساله باعث شده بازی‌ها مطلوب نباشد. مربیان به خاطر رسیدن به نتیجه از راحت‌ترین راه‌ها استفاده می‌کنند که این یک مقدار نگران‌کننده است. من فکر می‌کنم در این زمینه رسانه‌ها هم نقش مهمی دارند. درست است که یک تیم قهرمان نیم فصل شده اما به طور کلی باید عملکرد تیم‌ها بررسی و تیمی که بازی خوبی ارائه می‌دهد هم معرفی شود. یعنی براساس آمار یک تیم را فارغ از جایگاه جدول به عنوان تیم خوب معرفی کنند چون این مساله باعث می‌شود تیم‌ها به سمت انجام بازی‌های خوب بروند.

می خواهید به دبی سفر کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

جلالی در ادامه با بیان این که عملکرد مربیان را باید در یک چارچوب مشخص بررسی کرد، گفت:‌ متأسفانه کمیته آموزش در پروسه ساختن مربیان خیلی تأثیرگذار نیست. آن‌ها سرفصل‌هایی را دنبال می‌کنند اما به طور کلی خیلی به دنبال تأثیرگذاری نیستند. من امیدوارم افرادی که به تازگی به کمیته آموزش آمده‌اند بتوانند تأثیرگذار باشند اما اصل موضوع این است که مربیانی که کارهای دفاعی را در دستور کار خود قرار می‌دهند و نتیجه می‌گیرند در جامعه شاخص شده‌اند. مثلا آقای کی‌روش تیمش این گونه بازی می‌کرد و نتیجه می‌گرفت و الان گروه وسیعی از مربیان از این سبک بازی تبعیت می‌کنند. ما نمی‌توانیم از مربی ایراد بگیریم چون وقتی با یک مربی قرارداد می‌بندند و در قراردادش می‌نویسند که اگر سه باخت آوردی برکنار می‌شوی، نمی‌شود از آن مربی انتظار داشت تیمش بازی زیبا ارائه بدهد. مربی جایگاهش اصلا ثبات ندارد و به دنبال این است که با فشرده کردن بازی تیمش کم‌تر گل بخورد و اگر اتفاقی رخ داد به گل برسد. الان شرایط به گونه‌ای شده اغلب مربیان این گونه فکر می‌کنند که اگر می‌خواهید تیم‌تان برنده شود باید روی نیمکت بسیار اعتراض کنید و داور را تحت تأثیر قرار بدهید و این کار را می‌کنند. متأسفانه مسائلی وجود دارد که تبدیل به باور شده است. آن کسانی هم که تصمیم‌گیر هستند به این کار ندارند که آن تیمی که پیروز شده چطور پیروز شده است و یا تیمی که باخته است چطور باخته است. من فوتبال تیم فجر سپاسی را می‌پسندم اما این تیم در انتهای جدول قرار دارد. با این حال باید از این تیم‌ها که بازی خوب ارائه می‌دهند تقدیر شود. درست است که آن‌ها نتیجه نمی‌گیرند اما سعی می‌کنند بازی‌های باکیفیت ارائه بدهند.

او در پاسخ به این سوال که با این شرایط باید نگران آینده باشیم یا خیر؟ گفت: قطعا همین طور است و باید نگران باشیم. اگر دقت کنید در اکثر بازی‌ها شاهد یک بازی درگیرانه و فیزیکی هستیم. بازیکنان شجاعانه روی توپ درگیر می‌شوند. ما با همین شیوه بازی در لیگ قهرمانان آسیا وقتی با تیم‌های غرب آسیا بازی می‌کنیم تقریبا می‌توانیم موفق باشیم ولی وقتی به تیم‌های شرق آسیا برخورد می‌کنیم حریف‌شان نیستیم چون در آن بازی‌ها شما دیگر نمی‌توانید از طریق این سبک بازی به نتیجه برسید. یعنی شما نمی‌توانید از طریق تخریب بازی حریف به نتیجه برسید.الان تیم‌های ما در لیگ همین گونه بازی می‌کنند. یعنی بازی حریف را تخریب می‌کنند و به دنبال این هستند که گل نخورند. به همین خاطر است که تیم‌ها وقتی توپ در اختیار دارند عملا کاری برای انجام ندارند. با این شرایط آینده هم می‌تواند نگران کننده باشد. الان تیمی مثل منچستر سیتی فوتبال بازی می‌کند، نتیجه می‌گیرد و همه هم از فوتبالش لذت می‌برند. اگر دقت ‌کنید بیش‌تر بازیکنان این تیم پاسور و خلاق هستند. این گونه بازیکنان وقتی توپ در اختیار دارند مهارت و عملکرد خود را نشان می‌دهند. اما در فوتبال‌ ما همه چیز برعکس است. این جا همه فیزکی بازی می‌کنند و اهمیت ندارد که وقتی صاحب توپ هستند باید چکار کنند. این گونه سبک بازی در آینده نمی‌تواند برای ما بازیکن‌سازی کند. یک زمانی من سرمربی فولاد بودم. رضا نوروزی با ۲۶ گل آقای گل شد اما الان چند سال است که آقای گل تیم بیش‌تر از ۱۳ یا ۱۴ گل نمی‌زند که برخی از این گل‌ها هم از نقطه پنالتی به ثمر رسیده است. این گونه مسائل باید ما را حساس کند. بخش‌هایی در فدراسیون فوتبال هستند که باید روی این موضوع کار و راهکار پیدا کنند.

جلالی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا و و تأثیر این موضوع روی روحیه بازیکنان هم گفت:‌ یکی از مسائلی که باعث پیشرفت بازیکنان می‌شود مسائل انگیزشی است. یعنی بازیکن باید از نظر قدرت ذهنی و شرایط انگیزشی در وضعیت خوبی باشد. الان شاید بازیکنان استقلال انگیزه‌ای برای قهرمانی در لیگ داشته باشند چون چند سال است این تیم قهرمان نشده است اما همین‌ها بعدها اگر به این نتیجه برسند که نمی‌توانند در لیگ قهرمانان آسیا بازی کنند انگیزه‌های‌شان فروکش می‌کند. قطعا مطمئن باشید این گونه مسائل روی پیشرفت بازیکنان ما خلل ایجاد می‌کند. امکان دارد یک یا دو سال محروم باشیم و اثرات این موضوع را بعدها بینیم. بعدها متوجه می‌شویم که بازیکنان ما چقدر از آسیا عقب مانده‌اند.

این کارشناس فوتبال درباره اشتباهات داوری و اعتراضات مربیان به این موضوع هم گفت:‌ من چون اکثر بازی‌ها را دیده‌ام می‌توانم بگویم روی برخی صحنه‌ها داوران اشتباهات تأثیرگذاری داشته‌اند. داوران هم تلاش می‌کنند بازی‌ها را بدون اشتباه قضاوت کنند؛ اما این را در نظر بگیرید وقتی یک مربی نگران جایگاه خود باشد و به این فکر کند با دو باخت اتفاقاتی برایش در آن تیم رخ می‌دهد این موضوع هم روی شکل بازی تیم‌اش تأثیر می‌گذارد و هم روی رفتارهای او اثرگذار خواهد بود. یعنی اگر داور روی یک اوت دستی اشتباه کند رفتارهای عجیبی از مربیان می‌بینیم. این اعتراضات به خاطر این است که جایگاه مربیان متزلزل است. الان نگرانی‌ها از باخت به حداکثر رسیده است. الان چند مربی در تیم‌ها با آسودگی خاطر مربیگری می‌کنند؟ اگر مربی با این شرایط مربیگری کند می‌تواند به فوتبال خدمت کند و بازیکن بسازد؟ اما ما این شرایط را نمی‌بینیم. در بخش مدیریت باید بینش‌های بهتری را شاهد باشیم تا قراردادهای مطمئن‌تری با مربیان امضا شود. اگر این چنین باشد شرایط بهتر خواهد شد. اگر قرارداد مربیان طوری تنظیم شود که جایگاه مربی متزلزل باشد آن مربی فقط به جایگاه خودش فکر می‌کند و کاری به خدمت کردن به فوتبال ندارد.

او در پایان افزود: فدراسیون فوتبال باید وارد عمل شود و کمیته‌ای تشکیل بدهد و اقداماتی انجام بدهند و بازی‌ها را بررسی کنند. در کنار این کمیته رسانه‌ها هم باید وارد عمل شوند و تیم‌ها و مربیانی که به بازی‌های خوب وفادار هستند معرفی کنند. صرفا نباید به نتیجه آخر بازی نگاه کرد. باید شیوه ارزشیابی عملکرد از مربیان تدوین شود و عملکرد مربیان به صورت اصولی بررسی شود. اگر این اتفاق رخ بدهد خط بطلانی کشیده می‌شود روی این موضوع که می‌گویند دوغ و دوشاب یکی است. اگر شیوه ارزشیابی عملکرد نداشته باشیم همه سعی می‌کنند فقط یک کار انجام بدهند و نتیجه بگیرند. این ارزشیابی عملکرد است که می‌تواند عوامل را به کار بهتر وادار کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها