رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 575730

توصیه انگلیس به پوتین:

از اوکراین دست بکش و عقب‌نشینی کن

ساعت۲۴-وزیر امور خارجه انگلیس که در استرالیا به سر می‌برد، طی اظهاراتی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داد "قبل از اینکه مرتکب یک اشتباه استراتژیک بزرگ شود، از اوکراین دست بکشد و عقب نشینی کند."

html>

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس، از متحدان غربی کشورش خواست تا برای همبستگی با اوکراین "برخیزند" و به روسیه درباره حمله به این کشور حوزه اروپای شرقی هشدار داد.

این دیپلمات ارشد انگلیس که امروز جمعه به همراه بن والاس، وزیر دفاع کشورش سفری رسمی به استرالیا داشته، قصد دارد از روسیه بخواهد که در پی اقداماتش در راستای افزایش نیروهایش در مرز اوکراین، "تنش ها را کاهش دهد و وارد مذاکراتی معنادار شود".

تراس در بخش‌هایی از سخنرانی امروزش با موضوع سیاست خارجی در محل دانشگاه لووی در بزرگترین شهر استرالیا تصریح کرد: ما نیاز داریم که همه برخیزند. ما به همراه متحدانمان به ایستادن در کنار اوکراین ادامه خواهیم داد و از روسیه می خواهیم که تنش ها را کاهش داده و در بحث های معنادار شرکت کند.

او با اظهار اینکه "آنچه در اروپای شرقی اتفاق می‌افتد برای جهان اهمیت دارد" خاطرنشان کرد که " دست زدن به حمله (به اوکراین) تنها منجر به باتلاقی وحشتناک و تلفات جانی خواهد شد."

تراس به پوتین هشدار داد "قبل از اینکه مرتکب یک اشتباه استراتژیک بزرگ شود، از اوکراین دست بکشد و عقب نشینی کند."

تراس در این سخنرانی استدلال می کند: "کرملین درس‌های تاریخ را فرا نگرفته است، چنین حمله‌ای طبق آنچه که از جنگ شوروی و افغانستان و درگیری‌های چچن می‌دانیم تنها منجر به ایجاد باتلاقی وحشتناک و تلفات جانی خواهد شد."

تراس که سپتامبر گذشته رخبری وزارت خارجه انگلیس را بر عهده گرفت، امیدوار است از این سفر برای ایجاد روابط دفاعی و امنیتی نزدیک تر با کانبرا همچنان که لندن به دنبال تغییر موقعیت خود پس از خروج از اتحادیه اروپا است، استفاده کند.

تراس در عین حال در این سخنرانی استدلال می‌کند که "طرفهای همفکر - از جمله اسرائیل، هند، ژاپن و اندونزی - باید باهم پاسخ دهند زیرا مهاجمان جهانی در حدی که از زمان جنگ سرد تا کنون دیده نشده جسور شده اند."

تراس در عین حال با اشاره به روابط نزدیک کشورهایی مانند بلاروس، کره شمالی و میانمار با مسکو و پکن ادعا کرد: "آنها به دنبال صدور دیکتاتوری به عنوان یک خدمت در سراسر جهان هستند. تهدیدات علیه آزادی، دموکراسی و حاکمیت قانون فقط منطقه‌ای نیستند، بلکه جهانی هستند."

تراس اضافه کرد: "ایجاد روابط نزدیک تر با دوستانمان و نزدیک کردن کشورهای دیگر به مدار دموکراسی های حامی بازار آزاد، در نهایت همه ما را در سال های آینده امن تر و آزادتر خواهد کرد. زمان آن فرا رسیده است که جهان آزاد موضعش را حفظ کند."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها