رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575906

انگلیس توطئه روسیه در اوکراین را لو داد /واکنش مسکو چه بود

ساعت۲۴- انگلیس با متهم کردن کرملین به تلاش برای روی کار آوردن یک رهبر حامی روسیه در اوکراین، گفت که افسران اطلاعاتی روسیه با شماری از سیاستمداران سابق اوکراین در بخشی از طرح‌هایشان برای اجرای یک حمله در تماس بوده‌اند.

html>

به نقل از خبرگزرای رویترز، وزارت خارجه انگلیس مدرکی در تایید ادعاهایش ارائه نداده است، اتهاماتی که در اوج تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر صف‌آرایی نظامیان روس در نزدیکی مرز با اوکراین مطرح می‌شوند. مسکو هم بارها تاکید کرده است که هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد.

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد، اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه دولت روسیه در حال بررسی یوگن مورایف، قانونگذار سابق اوکراینی به عنوان یک نامزد بالقوه برای هدایت یک رهبری حامی روسیه در اوکراین است.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در پیامی توییتری نوشت: ما توطئه کرملین برای منصوب کردن رهبری طرفدار روسیه در اوکراین را تحمل نخواهیم کرد. کرملین می‌داند که تهاجم نظامی یک اشتباه بزرگ استراتژیک خواهد بود و بریتانیا و شرکای ما هزینه سنگینی را بر روسیه تحمیل خواهند کرد.

بیانیه دولت انگلیس امروز (یکشنبه) به وقت مسکو و کی‌یف منتشر شده و هنوز کرملین یا شخص مورایف به آن واکنشی نداشته‌اند.

یک منبع در وزارت خارجه انگلیس با بیان اینکه به اشتراک گذاشتن مسائل اطلاعاتی امری غیرعادی است، گفت جزئیات پس از آن از حالت محرمانه خارج می‌شوند که با دقت مورد ارزیابی قرار گرفته باشند تا بتوان مقابل روسیه بازدارندگی ایجاد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه انگلیس همچنین آمده است: برخی از کسانی که با افسران اطلاعاتی روسیه در تماس بودند، در حال حاضر در برنامه‌ریزی برای یک حمله علیه اوکراین مشارکت دارند.

وزارت خارجه روسیه این اظهارات را "اطلاعات نادرست" خوانده و انگلیس و ناتو را به "تشدید تنش" بر سر اوکراین متهم کرده‌ است. این وزارتخانه در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد: اطلاعات نادرست منتشر شده به دست وزارت خارجه بریتانیا شاهد دیگری است که نشان می‌دهد این‌ها کشورهای ناتو به رهبری آنگلوساکسون‌ها هستند که تنش‌ها را در مورد اوکراین تشدید می‌کنند. ما از وزارت خارجه بریتانیا می‌خواهیم تا از این فعالیت‌های تحریک‌آمیز دست برداشته، انتشار یاوه و مهمل را متوقف کند و در نهایت تلاش خود را روی مطالعه تاریخ یوغ مغول – تاتار متمرکز کند.

ادعاهای انگلیس یک روز پس از آن مطرح شد که دیپلمات‌های ارشد آمریکا و روسیه از حصول پیشرفت در مذاکراتی به منظور حل و فصل بحرانی درباره اوکراین باز ماندند، با این حال آنها برای ادامه مذاکرات توافق داشتند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها