رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 576219

جلوگیری از استیضاح وزیران توسط هیات رئیسه مجلس

ساعت۲۴-هادی بیگی‌نژاد، نماینده مجلس، در گفت‌وگو یی از فشار برای امتناع از استیضاح وزرا سخن گفت.

html>

بیگی نژاد گفت: در دولت قبل مجلس تحت فشار بود تا استیضاحی رقم نخورد، از یک‌سو گفته می‌شد سال پایانی دولت است و از سویی دیگر نگرانی از حدنصاب افتادن کابینه و طی مراحل قانونی برای رأی اعتماد دوباره به کل کابینه وجود داشت. در دولت فعلی مجددا صحبت از استیضاح یا سؤال از وزرا مطرح شده است که این‌بار گفته می‌شود باید فرصت کافی برای اجرای برنامه‌هایی که وزرا اعلام کرده‌اند، داده شود و نمی‌شود با گذشت فقط چند ماه از فعالیت کابینه، وزیری را استیضاح کرد.


دراین‌بین، احمد علیرضابیگی، دیگر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر تأثیر هیئت‌رئیسه درخصوص پیگیری طرح استیضاح به «شرق» گفت: زمانی که 220 نماینده مجلس در نامه‌ای خواستار حضور رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری شدند و 250 نماینده مجلس در نامه‌ای به رقبای رئیسی خواستار کناره‌گیری آنها در حمایت از رئیسی شدند، خب این حمایت همچنان از دولت وجود دارد و قابل تأمل است. همین امروز (سه‌شنبه پنجم بهمن) در ماجرای طرح سؤال از وزیر صنعت و معدن دو نفر از نمایندگان عالم و آگاه خواستار توضیح از وزیر شدند و درخصوص بدیهی‌ترین حق مردم یعنی ایمنی و استاندارد خودروها سؤال پرسیدند؛ اما حاضر به رأی‌گیری نشدند؛ زیرا می‌دانستند سؤال رأی نخواهد آورد. این در حالی است که در حادثه اخیر در بهبهان در تصادف زنجیره‌ای که رخ داد «ایربگ» حتی یک خودروی ایرانی باز نشد که نشان از ضعف ایمنی و استاندارد خودروها در ایران دارد. در این شرایط یک نماینده تا چه میزان می‌تواند پیگیری کند!».
نقش هیئت‌رئیسه مجلس در مسئله پیگیری استیضاح یا طرح سؤال از وزرا غیرقابل‌چشم‌پوشی است و همین امر سبب شده نمایندگان مستقل و منتقد روند فعلی از نفوذ و لابی در مجلس که مانع استقلال وکلای مردم خواهد بود، ابراز نگرانی کنند؛ هرچند در عمل هیئت‌رئیسه از قدرت و اختیار خود برای هدایت مجلس بهره می‌برد؛ اما منتقدان هم ساکت نمانده‌اند و خواستار اصلاح وضع موجود هستند.

شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها