رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584631

چه کسانی میتوانند وام ۷۰۰ میلیون تومانی مسکن بگیرند؟/ جزییات پرداخت اقساط وام

ساعت24-آرمان ملی نوشت: رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد افزایش سقف وام خرید مسکن به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در شهر تهران به شورای‌عالی مسکن خبر داد.

html>

راه و شهرسازی پس از اوج گرفتن تنش‌های بازار مسکن و پیش بینی‌هایی که در زمینه آغاز دور جدید رشد قیمت‌ها در این بازار مطرح شده بود از برگزاری جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور و پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان و همچنین وام ودیعه ۱۰۰ میلیون تومانی خبر داده بود.

در واقع بررسی وعده رستم قاسمی نشان می‌دهد به دلیل ناترازی بانک‌ها امکان پرداخت این میزان تسهیلات با اما و اگرهای زیادی همراه است و از سوی دیگر تزریق این حجم از نقدینگی خود زمینه‌ساز رشد تورمی خواهد شد که بیش از گذشته گریبان بازار مسکن را خواهد گرفت.

اما در این میان بر فرض تصویب تسهیلات فوق اقساط ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی آن برای وام گیرنده آن هم در شرایطی که در خوش بینانه‌ترین حالت کف حقوق دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه حدود شش میلیون تومان تعیین شده خود مانعی است که عملا بازهم تسهیلات فوق را حداقل در سال‌های اولیه مختص دهک‌های بالای جامعه خواهد کرد.

روز گذشته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد افزایش سقف وام خرید مسکن به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در شهر تهران به شورای‌عالی مسکن خبر داد و تاکید کرد جلسه شورای‌عالی مسکن با حضور رئیس‌جمهور برگزار و پیشنهاد افزایش وام خرید و ودیعه مسکن در این جلسه مطرح خواهد شد.

مشخص نیست چه‌رقمی از وام پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی وام خرید و چه‌رقمی مربوط به وام جعاله (تعمیر مسکن) است، اما اگر فرض بر این باشد که شورای‌عالی مسکن با افزایش سقف وام به ۷۰۰ میلیون تومان موافقت می‌کند میزان قسط این وام در بازپرداخت ۱۲ساله ماهانه ۱۱ میلیون و ۶۵۷ هزار تومان خواهد بود.

کل بازپرداخت این وام با احتساب سود آن حدود یک میلیارد و ۶۷۸ میلیون تومان خواهد بود. در بازپرداخت به‌روش پلکانی با آنکه مبلغ اقساط اولیه کاهش می‌یابد اما در پایان سال دوازدهم متقاضی در مجموع با احتساب سود، یک میلیارد و ۷۷۸ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

در زمان حاضر متقاضیان وام خرید مسکن در تهران می‌توانند ۴۸۰ میلیون تومان وام زوجین دریافت کنند. ۸۰ میلیون این وام جعاله است که باید در بازه زمانی پنج ساله اقساط آن پرداخت شود.

جزئیات پرداخت اقساط وام

قسط ماهانه وام ۴۰۰ میلیون تومانی در بازپرداخت به‌روش‌ ساده‌ ۱۲ساله ماهانه ۶ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان است. کل سود این وام حدود ۵۶۰ میلیون تومان است. همچنین قسط وام جعاله در روش ساده حدود ۲ میلیون تومان و کل سود حدود ۴۱ میلیون تومان است.

اوایل ماه جاری بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن در تهران را منتشر کرد. بر اساس این گزارش که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است طی فروردین ۱۴۰۱ تعداد معاملات بازار مسکن تهران با کاهش ۴۹٫ ۹درصدی به ۳۴۰۰ فقره رسید.

این میزان در مقایسه با فروردین ۱۴۰۰ حاکی از رشد ۶۳٫ ۷درصدی دارد.

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در ماه گذشته ۳۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بود که در مقایسه با اسفند ۱۴۰۰ بالغ بر ۲٫ ۴ درصد کاهش یافته است.

در عین حال این قیمت نسبت به فروردین سال گذشته ۱۶٫ ۹ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه فروردین (۹۱٫ ۷ درصد) حدود ۷۵ درصد کمتر بوده است که نشان از کُند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن (نقطه به نقطه) در فروردین امسال دارد.

با توجه به متوسط قیمت اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی، قیمت یک واحد ۵۰مترمربعی در تهران حدود یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان خواهد بود، بنابراین وام احتمالی ۷۰۰ میلیون تومانی بدون احتساب هزینه خرید اوراق حق‌تقدم مسکن حدود ۴۱ درصد قیمت مسکن در فروردین امسال را پوشش خواهد داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها