رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585199

رادیو فرانسه فیلم برادران لیلا را تحلیل کرد

خانواده های ایرانی زیر فشار تحریم

ساعت 24 - فیلم «برادران لیلا» سومین فیلم بلند سعید روستایی کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی، در بخش رقابت اصلی جشنواره کن ۲۰۲۲ به نمایش درآمد. در این فیلم که از مدعیان جدی دریافت نخل طلای هفتاد و پنجمین دوره جشنواره کن به شمار می رود، بازیگرانی.بنا به گفته منتقدان، این فیلم که نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی فستیوال کن ۲۰۲۲ است، یکی از مدعیان جدی دریافت نخل طلای بهترین فیلم و دیگر جوایز این دوره از جشنواره به شمار می رود.فیلم «برادران لیلا» درامی درباره فروپاشی غم انگیز یک خانواده در کشوری است که زیر فشار تحریم های بین المللی قرار دارد و آسیب‌های اقتصادی ناشی از التهابات بازار طلا را نقد می کند. این فیلم روایتگر داستان پدری است که مقادیری سکه را برای روز مبادا مخفی کرده و فقط لیلا دختر این پیرمرد از مخفیگاه سکه‌ها خبردار می شود.

ترانه
html>

سعید روستایی کارگردان و فیلمنامه نویس ٣٢ سالۀ ایرانی که پیش از این برای ساخت فیلم «متری شیش و نیم» نامزد دریافت جایزۀ سزار بهترین فیلم خارجی زبان در فرانسه شده بود، امسال با «برادران لیلا» سومین فیلم بلند خود، در بخش رقابت اصلی هفتاد و پنجمین دورۀ جشنوارۀ کن حضور یافته است.فیلمنامۀ «برادران لیلا» را نیز سعید روستایی به نگارش درآورده است و تهیه کنندگی این فیلم را هم به طور مشترک با جواد نوروزبیگی بر عهده داشته است. همچنین کمپانی «وایلد بانچ» (Wild Bunch) پخش بین‌المللی این فیلم را بر عهده دارد.در خلاصۀ داستان منتشر شده از فیلم «برادران لیلا» در تارنمای جشنوارۀ کن آمده است: لیلا در ۴۰ سالگی تمام زندگی خود را صرف مراقبت از پدر و مادر و چهار برادرش کرده است. در کشوری که درگیر تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی است، خانواده دائماً با هم بحث می‌کنند و زیر بار بدهی‌ خُرد می‌شوند. لیلا در حالی که برادرانش در تلاش برای گذراندن زندگی خود هستند، نقشه‌ای می‌کشد تا با راه اندازی یک تجارت خانوادگی آنها را از فقر نجات دهد و در حالی که آنها به شدت به حمایت مالی نیاز دارند، لیلا متوجه می شود که پدرشان اسماعیل یک میراث خانوادگی را پنهان کرده است.این اتفاق باعث هرج و مرج در خانواده‌ای می‌شود که از پیش نیز شکننده بود و با بدتر شدن وضعیت سلامتی پدر، اقدامات هر یک از اعضای خانواده به تدریج خانواده را یک قدم به سمت فروپاشی نزدیک می‌کند.بنا به گفتۀ منتقدان، سعید روستایی با ساخت فیلمی جسورانه، نشان داده است که فساد و کلاهبرداری تا چه میزان در تمام سطوح زندگی ایرانیان نفوذ یافته است.

داستان این فیلم در میانۀ شلوغی تهران معاصر و در مکان هایی می گذرد که نمایانگر اختلاف طبقاتی شدید مردم است. تمام شخصیت های این فیلم، چیزی را از یکدیگر پنهان می کنند و مصیبت های خانواده چنان در هم گره خورده است که نمی توان آغاز یا پایانی را برای آن متصور بود.و در انتهای فیلم، سعید روستایی این پرسش را در ذهن بیننده متبادر می کند که وقتی اعضای خودخواه یک خانواده از یکدیگر حمایت نمی کنند، چه انتظاری می توان از جامعه داشت؟ در این فیلم نوید محمدزاده و پیمان معادی برای سومین بار با سعید روستایی همکاری کرده اند؛ آنها پیش از این در فیلم های دیگر این کارگردان به نام‌های «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» نیز نقش آفرینی کرده بودند.سعید روستایی در مصاحبه کوتاهی پیش از نخستین نمایش فیلم خود در سالن «گراند تئاتر لومیر» در کاخ جشنوارۀ کن، درباره اهمیت نمایش این فیلم که به موضوع نقش محوری زنان نیز می‌پردازد، گفت: «اهمیت آن از این جهت است که این موضوع به اندازه‌ای که باید، در اینجا مورد توجه قرار می‌گیرد».

این کارگردان همچنین درباره موفقیت فیلم پیشین خود «متری شیش و نیم» در فرانسه نیز گفت: اگر «متری شیش و نیم» در فرانسه نمایش داده نمی‌شد، راه برای حضور فیلم «برادران لیلا» در جشنوارۀ کن باز نمی شد».او همچنین گفت که ما به طور کلی قرابتی با مردم فرانسه احساس می‌کنیم و این خیلی خوب است که این قرابت در مسائل فرهنگی نیز بیشتر است. ترانۀ علیدوستی بازیگر زن اصلی فیلم «برادران لیلا» نیز در مصاحبۀ کوتاهی پیش از نمایش این فیلم، به مبارزۀ زنان ایرانی برای آزادی و حقوق خود و انعکاس آن در شخصیت زنانی که در فیلم ها ایفاگر نقش آنها بوده، اشاره کرد و گفت: «داستان این فیلم روایتگر اتفاقاتی است که در ایران رخ می دهد؛ جایی که زنان در خط مقدم مبارزه برای رسیدن به آزادی و حقوق خود قرار دارند که در فیلم هم این موضوع را می بینیم که شخصیت لیلا سایرین را به سوی زندگی و موقعیت بهتر رهبری می کند».ترانه علیدوستی پیش از این در سال ۱۳۹۶ به خاطر بازی در فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی که امسال یکی از اعضای هیأت داوران جشنوارۀ کن است، بر فرش قرمز این رویداد بین المللی حضور یافته بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها