رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585238

همه چیز درباره تغییر عادت های بد به عادت های خوب

ساعت24-من عادت دارم ظهرها یک ساعت بخوابم. من عادت ندارم شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانم. من عادت دارم هر شب قبل از خواب دوش بگیرم. جمله‌هایی ازاین‌دست را ما از صبح تا شب در مکالمات روزانه خود، بدون اینکه متوجه باشیم، زیاد استفاده می‌کنیم. اگر دقیق به این موضوع نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که عادت‌های ما نشان‌دهنده این هستند که ما کی هستیم، وقت خود را چگونه می‌گذرانیم و در نهایت به کجا خواهیم رسید!

خبر
html>

اگر در زندگی احساس رضایت نداریم، از کم‌تحرکی خود ناراحتیم یا برنامه‌هایمان آنطور که باید پیش نمی‌رود، باید یک بازنگری کلی درباره عادت‌هایمان داشته باشیم. یادتان نرود که میزان رضایت از زندگی با نوع عادت‌های ما ارتباط تنگاتنگی دارد. به همین دلیل بهتر است تا دیر نشده عادت های بد خود را با عادت های خوب و جدیدی جایگزین کنیم.

عادت چیست؟

بسیاری از عادت‌های خوب باعث رشد ما می‌شوند و برعکس، عادت‌های بد تأثیرات مخربی بر جسم، روح و آینده ما می‌گذارند. بهتر است قبل از تغییر عادت‌های بد به عادت‌های خوب ببینیم تعریف عادت چیست؟ عادت‌ها تصمیمات کوچکی هستند که هر روز می‌گیریم و انجام می‌دهیم. زندگی امروز ما اساساً مجموع عادت‌هایمان است. اینکه چقدر خوشحال یا ناراضی هستیم؟ چقدر موفق یا ناموفق هستیم؟ همۀ اینها نتیجه عادت‌های ما خواهند بود. عادت‌ها رفتارها و الگوهایی هستند که به طور پیش‌فرض آنها را تکرار می‌کنیم. جالب اینجاست که ما این روال را هر روز و بدون فکرکردن خاصی ادامه می‌دهیم.

عادت چیست؟

عادت‌ها را معمولاً به سه دسته عادت‌های خوب، عادت‌های بد یا مضر و عادت‌هایی که روال عادی زندگی ما شده‌اند، تقسیم می‌کنند. عادت‌های خوب مثل ورزش‌کردن یا تغذیه سالم، عادت‌های بد مثل به تعویق انداختن کارها و سیگارکشیدن، عادت‌هایی مثل نوع لباس پوشیدن و مسواک زدن را نیز کمتر متوجه می‌شویم. کمتر کسی پیدا می‌شود که نداند چه عادت خوبی دارد و کدام عادت بد خود را باید هرچه زودتر ترک کند. اگرچه قبول داریم ممکن است هر فرد باتوجه‌به اولویت‌هایی که در زندگی شخصی خود دارد، بعضی عادت‌ها را اولویت بداند، اما نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که تأیید کند ورزش‌کردن عادت بدی است یا سیگارکشیدن عادت خوبی است!

چگونه عادت های بد را با عادت های خوب جایگزین کنیم؟

عادت‌های بد شما را از رسیدن به اهدافتان باز می‌دارند. آنها سلامت شما را به خطر می‌اندازند و وقت و انرژی شما را هدر می‌دهند. پس چه دلیلی دارد که ما این عادت‌ها را هر روز تکرار می‌کنیم؟ آیا می‌توانیم بی حد و مرز و بدون محدودیت‌های ذهنی این عادت‌های بد را با عادت‌های خوب جایگزین کنیم؟ تغییر عادت‌های بد چالش بر انگیزند و راستش به همین آسانی‌ها هم نیست. درک نیاز به تغییر تا ایجاد تغییر زمان‌بر است و به رعایت دیسیپلین خاصی نیاز دارد. 3 کار عمده‌ای که باید برای تغییر عادت‌های بد خود انجام دهید را در ادامه می‌بینید.

۱ - عامل محرک را پیدا کنید و آن را حذف کنید

چرا شما این عادت را دارید؟ چه چیزی باعث می‌شود که شرایط انجام این کار بیشتر برای شما فراهم شود؟ شما باید این عوامل را پیدا کنید و آنها را حذف کنید. اگر بتوانید این عامل‌های محرک را پیدا کنید، کار آسان‌تری در پیش دارید. گاهی نمی‌توان همه چیز را فقط گردن نیروی اراده یا انگیزه شخص انداخت. شما باید تغییراتی در محیط اطراف خود ایجاد کنید.

چگونه عادت های بد را با عادت های خوب جایگزین کنیم؟

بیایید با یک مثال شخصی این قضیه را برایتان روشن کنیم. من سال‌های زیادی درگیر رژیم‌های غذایی مختلف بودم و این کار برایم کاری بسیار طاقت‌فرسا شده بود. در آخر به این نتیجه رسیدم که من اراده کافی برای داشتن یک تغذیه سالم را ندارم و هیچ‌وقت نمی‌توانم به اندام دلخواه خود برسم. بااین‌وجود، می‌دانستم حتماً چیزی وجود دارد که بتواند بیشتر در این مسیر به من کمک کند. نگاه کردم ببینم چه زمان‌هایی و چرا من پرخوری می‌کنم؟ چرا نمی‌توانم خودم را نسبت به غذا و شیرینی کنترل کنم؟ نتیجه مرا شگفت‌زده کرد! من همیشه لیست بلند و بالایی از غذاهای سالم را می‌خریدم، اما فراموش کرده بودم که من در کنار خانواده‌ای زندگی می‌کنم که غذاهای سالم و رژیمی مصرف نمی‌کنند. همیشه ظرف بزرگی از شیرینی روی میز ما قرار داشت یا یخچال پر از بستنی‌های شکلاتی بود. خب من باید چه کاری انجام می‌دادم؟ جداکردن خانه برایم ممکن نبود، باید با خانواده‌ام صحبت می‌کردم. آنها شرایط مرا درک کردند و در یک اقدام سریع من تمام مواد غذایی تحریک‌کننده را از جلوی چشمم برداشتم. همین کار باعث شد که من لغزش بسیار کمتری در گرفتن رژیم غذایی خود داشته باشم. حالا سالم غذا خوردن بخشی از عادت زندگی من و خانواده‌ام شده است.

۲ - یک جایگزین خوب برای عادت بد خود پیدا کنید

حذف عامل‌های محرک همیشه امکان‌پذیر نیست و باید فکر دیگری به حال شرایطی کرد که فرد بعد از یک تجربه احساسی به انجام آن کار اقدام می‌کند. به‌عنوان‌مثال، بسیاری از افرادی سیگاری برای کنترل استرس در محیط کار یا زندگی خود سیگار می‌کشند. آنها به‌محض مواجه با یک عامل استرس‌زا به سیگارکشیدن فکر می‌کنند و سراغ پاکت سیگار خود می‌روند. کاری که در این شرایط می‌توان انجام داد، جایگزین‌کردن سیگارکشیدن با یک عادت دیگر است. فرد دچار استرس شده است و می‌خواهد این حس را کنترل کند. باید راهی پیش روی او بگذارید که به او کمک کند بر استرس خود غلبه بیشتری داشته باشد. در محیط کار افراد برای سیگارکشیدنن به بیرون می‌روند و یک مدت زمانی محل کار خود را ترک می‌کنند. در این شرایط بهتر است فرد به همان بیرون رفتن خود ادامه دهد، اما به‌جای سیگارکشیدن، قدم بزند. افراد کم‌کم متوجه خواهند شد که این سیگارکشیدن نبود که آنها را آرام می‌کرد، بلکه خارج‌شدن از شرایط استرس‌زا و ایجاد وقفه این فرصت را به آنها می‌داد که ذهن خود را آرام کنند.

نویسنده کتاب عادت های اتمی معتقد است عاداتی که مانند اتم کوچک و بنیادین هستند، می‌توانند اثراتی عظیم به‌جای بگذارند. پس اگر شما هم می‌خواهید در زندگی‌تان عادات اتمی ایجاد کنید، خواندن خلاصه کتاب عادت‌های اتمی در سایت بوکاپو را از دست ندهید.

۳ - درباره تغییر عادت‌های خود واقع بین باشید

خودتان را برای شکست در این راه آماده کنید! راستش تغییر عادت‌هایی که از دوران کودکی با آن بزرگ شده‌اید کار آسانی نیست و بپذیرید که شاید در این راه متحمل شکست‌های زیادی شوید. داشتن هدف‌های غیرواقعی فقط شما را از رسیدن به هدف‌هایتان باز می‌دارد. این شکست‌ها را پیش‌بینی کنید و نگذارید شما را از دور خارج کنند. در هنگام لغزیدن در مسیر تغییر، دوباره به مسیر خود برگردید و با تغییرات جدید خود روبه‌رو شوید.

تغییر عادت‌های بد خود را با قدم‌های کوچک شروع کنید و مطمئن شوید که هر روز گامی در این مسیر بر می‌دارید. کم‌کم که نتایج مثبت عادات مثبت در زندگیتان نمایان شد، بهتر می‌توانید عادت‌های بد را با عادت‌های خوب جایگزین کنید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها