رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585299

طالبان کمیته هشت نفره برای بازگشایی مدارس دخترانه

ساعت 24 - گروه طالبان از ایجاد یک کمیته هشت نفره درباره بازگشایی مدارس دختران دانش‌آموز بالاتر از کلاس ششم در افغانستان خبر داد. این کمیته که روحانیون نیز عضو آن هستند پس از فشارهای بین‌المللی به طالبان تشکیل شده است.پس از گذشت حدود ۹ ماه از ممنوعیت تحصیل برای دختران دانش‌آموز دوره‌های متوسطه و دبیرستان گروه طالبان تصمیم گرفته است که یک کمیته هشت نفره به ریاست عبدالحکیم حقانی، رئیس دادگاه عالی افغانستان ایجاد کند.

html>

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی دولت طالبان گفت، کمیته هشت نفره شامل "علما و دانشوران" است و در زمینه آغاز تحصیل برای دختران فعالیت می‌کند. سمنگانی اظهار امیدواری کرده است که در آینده نزدیک مشکل تحصیل دانش‌آموزان دختر به شکل اساسی حل شود.شبکه طلوع نیوز در کابل به نقل از برخی از دختران دانش‌آموز گزارش داد که آنها برای رفتن به مدرسه لحظه شماری می‌کنند.گروهی از زنان افغانستان در اعتراض به بسته ماندن مدارس دوره متوسطه و بالاتر از کلاس ششم به روی دختران روز پنج‌شنبه ۵ خرداد در ناحیه ۱۱ کابل تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواهان برداشتن محدودیت‌های آموزش دختران شدند.سازمان‌های جهانی، رهبران کشورهای مختلف، زنان و مراجع دینی در چند کشور بارها خواهان گشایش دوباره تمامی مدارس دخترانه در افغانستان شده‌اند.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در این کشور در اواسط سال گذشته، برای تحمیل قرائت سخت‌گیرانه خود از اسلام محدودیت‌های شدیدی را برای زنان افغانستان وضع و اعمال کرده‌ است.دختران نوجوان از رفتن به مدارس محروم شدند، اکثر زنان کارمند از وظایف رسمی خود برکنار شدند و همچنین سفر بدون "محرم مرد" برای زنان ممنوع شده است.هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان اخیرا دستور داد، زنان در ملاء عام صورت خود را بپوشانند و ترجیحاً برقع بپوشند. او همچنین توصیه کرد که زنان در صورتی که کار ضروری نداشته باشند در خانه‌های خود بمانند.ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان که برای بررسی اوضاع به این کشور سفر کرده است، روز پنجشنبه ۵ خرداد در کابل گفت، محدودیت‌های طالبان برای زنان افغانستان با هدف "نامرئی" کردن آنها در جامعه اعمال شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها