رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585382

تکمیل فاز نخست پایانه جدید شرق تا پایان سال جاری/ انتقال تدریجی پایانه قدیم به جدید

ساعت24-شهردار منطقه ۱۳ از تکمیل فاز نخست پایانه جدید شرق تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: همزمان با پروژه پایانه جدید شرق پروژه‌های منطقه ۱۳ که حدود ۳۰ پروژه بزرگ است فراخوان آن از تابستان امسال آغاز خواهد شد.

html>

به گزارش ایسنا، علی احمدی در جریان بازدید خبرنگاران از پایانه جدید شرق، گفت: تعدادی پروژه نیمه کاره و بزرگ در شهر تهران از ابتدای آغاز به کار مدیریت شهری جدید دیده می‌شد، پروژه‌هایی که سرمایه‌های شهروندان در آن هزینه شده بود و نیمه کاره مانده بود که یکی از این پروژه‌ها پایانه جدید شرق بود. این پایانه در سال ۷۰ مصوب شد که حدود ۳۰ هکتار مساحت داشت؛ اما بعدا هفت هکتار آن توسط منابع طبیعی بازپس گرفته شد.

وی افزود: کار اجرایی این پروژه در مساحت ۱۳.۵ هکتاری آغاز شد تا سال ۹۲ و بعد در ادامه آن تا سال ۹۶ سازه بتنی و سازه‌ای در سه طبقه با ۹۴ درصد پیشرفت در شهریور ماه سال ۹۶ تحویل مدیریت شهری جدید شد؛ اما به هر دلیلی چهار سال این پروژه رها شد.

وی ادامه داد: در این چهار سال به صورت مکرر تجهیزات نصب شده به سرقت رفت و این مجموعه به محل استقرار سگ‌های بلاصاحب تبدیل شده بود و به این ترتیب حدود ۱۰ درصد پیشرفت معکوس و منفی داشت. این در حالیست که در سال ۹۶ با بیست میلیارد تومان این پروژه تکمیل می شد ولی امروز به حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. گزارش‌های بسیاری در خصوص این مجموعه از شهرداری منطقه اخذ شد و شهردار تهران در بودجه سال جاری نیز پروژه پایانه جدید شرق را یکی از ۱۰ پروژه اولویت دار تهران اعلام کرد.

شهردار منطقه ۱۳ با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۸ میلیارد تومان بودجه برای این پروژه در اختیار قرار گرفته است، افزود: مقرر شده به مرور هر میزان که بودجه برای تکمیل این مجموعه نیاز است اضافه شود. کار باقیمانده این پروژه عمدتا خرید تجهیزات است که نقدینگی زیادی را لازم دارد و کار را سخت‌تر می‌کند. بر همین اساس مقرر شد که در سه فاز و هر فاز ۶۰ میلیارد تومان تزریق نقدینگی برای تکمیل این پروژه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه پایانه شرق جدید سه برابر پایانه قدیم مساحت دارد، افزود: کار انتقال پایانه قدیم به این مجموعه به صورت تدریجی انجام خواهد شد. همچنین ایستگاه متروی این پایانه نیز در حال پیگیری است. به شکلی که از ایستگاه فرهنگسرا حدود چهار کیلومتر تا پایانه جدید شرق ، خط مترو ادامه پیدا خواهد کرد. بخشی از کار تونل آن انجام شده است و قطعا برابر آنچه که پیش بینی شده یک ایستگاه در پایانه جدید شرق و یک ایستگاه در بیمارستان شهید لواسانی احداث خواهد شد. همچنین ایستگاه پایانه جدید شرق ابتدای خط متروی تهران - پردیس نیز خواهد بود. لذا ظرف یکی دو سال آینده اینجا به محل مراجعات فراوان شهروندان تبدیل خواهد شد.

علی احمدی با اشاره به اینکه سرانه‌های گردشگری و تفریحی در شرق تهران نسبت به غرب تهران کمتر است، افزود: همزمان با پروژه پایانه جدید شرق پروژه‌های منطقه ۱۳ که حدود ۳۰ پروژه بزرگ است فراخوان آن از تابستان امسال آغاز خواهد شد. تلاش کردیم پروژه‌های درون بوستان سرخه حصار را تکمیل کنیم به شکلی که در حال حاضر دو بوستان جنبی مجموعه سرخه حصار مراحل پایانی را طی می‌کند و سایر پروژه‌های بوستان سرخه حصار نیز تکمیل و در حال بهره برداری است که از جمله آنها می‌توان به دو پارکینگ بزرگ در شرق و غرب سرخه حصار اشاره کرد.

وی تاکید کرد: فاز اول پروژه پایانه شرق جدید تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد.

۳۰ پروژه بوستان سرخه حصار نیز در دست مطالعه است

احمدی افزود: در بوستان سرخه حصار پروژه‌های دیگری نیز پیش بینی شده که مطالعات آن در دست انجام است. همچون پیش بینی احداث پل طبیعت در سرخه حصار که سعی کردیم مواردی که در غرب تهران وجود دارد در بوستان سرخه حصار نیز اجرایی کنیم. مطالعات انجام شده و پروژه‌ها به منابع طبیعی پیشنهاد داده خواهد شد. تلاش خواهیم کرد پکیج کاملی را در بوستان سرخه حصار اجرایی کنیم که به محل مراجعات گسترده شهروندان تبدیل شود. برای پایانه شرق جدید نیز در فاز اول ۱۸۰ میلیارد تومان نیاز داریم که پیگیر تحقق آن هستیم و شهردار تهران نیز قول این موضوع را داده است. به این ترتیب می‌توانیم فاز اول را تا پایان سال تکمیل کنیم. ۳۰ پروژه بوستان سرخه حصار نیز در دست مطالعه است. البته اجرای آن منوط به توافق منابع طبیعی است اما قطعا تلاش خواهیم کرد با توافق منابع طبیعی آنها را محقق کنیم.

وی ادامه داد: دو اتفاق بزرگ دیگر در سطح منطقه ۱۳ رخ خواهد داد که از جمله آن جنگ افزارسازی در تقاطع بزرگراه امام علی و پیروزی با مساحت حدود ۱۷ هکتار است که با کمک مدیریت شهری در شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب شد ۱۱ هکتار آن به نفع شهرداری آزاد شود و پنج هکتار در اختیار صنایع دفاع باقی بماند که در سال جاری قطعا این کار انجام خواهد شد. همچنین اراضی دوشان تپه و نیروی هوایی که به بن بست در این منطقه پایان می‌دهد در هفته آینده توافق آن امضا خواهد شد که از ۲۳۰ هکتار ۸۰ هکتار آن به صورت توافق ۷۰ به ۳۰ اجرایی شود. به این ترتیب چهار شریان اصلی در این محدوده بازگشایی می‌شود و خیابان پنجم نیروی هوایی به خیابان دماوند و خیابان صفا تا سی متری نیروهوایی باز می‌شود و حدود ۵۰ هکتار به نفع شهروندان آزاد می‌شود. البته سیکل شورای عالی شهرسازی آن زمانبر خواهد بود ولی تلاش خواهیم کرد که هر چه زودتر این موضوع اجرایی شود که در نتیجه آن تحولی در منطقه ایجاد خواهد.

به گزارش ایسنا، در ادامه بازدید خبرنگاران از پایانه جدید شرق وحدت کار مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران نیز، گفت: طراحی که برای پایانه جدید شرق انجام شده با پیش بینی جابجایی پایانه قدیم به این محل است که امیدواریم در فاز نخست این جابجایی محقق شود اما در مطالعات ترافیکی باید به نکاتی توجه کنیم. منطقا وجود پایانه‌ها در پیرامون شهر اقدام خوبی است. هر چند که دو نظر متفاوت در این خصوص وجود دارد. قطعا تغییری در این ابعاد باید موضوعات مختلف را همچون موضوعات اقتصادی در نظر بگیرد. بر همین اساس حمل و نقل عمومی و موارد دیگر برای این پایانه پیش بینی شده، البته پایانه شرق فعلی نیز همچنان به ارائه خدمات حمل و نقلی و غیر حمل و نقلی به مردم ادامه خواهد داد.

پایانه جدید شرق پتانسیل‌های فراوانی در حوزه‌های گردشگری اقتصادی دارد

وی تاکید کرد: ما علاوه بر خدمت به مردم هشت پروژه تحولی طراحی کرده‌ایم و به شهردار تهران ارائه کردیم که مهمترین آنها پایانه جدید شرق است. البته پایانه شرقی که نه فقط ابعاد حمل و نقلی را در نظر بگیرد. بلکه به لحاظ گردشگری و موضوعات اقتصادی نیز این مجموعه مد نظر قرار گرفته است. پایانه جدید شرق پتانسیل‌های فراوانی در حوزه‌های گردشگری اقتصادی دارد که امیدواریم با توجه به طراحی‌های کلی این مجموعه را به قطب گردشگری تبدیل کنیم که برای این کار مدل های سرمایه گذاری نیز پیش بینی شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران ادامه داد: پروژه دیگر ما پارک سوار است که موضوعی جدی است و حتما باید مکان‌هایی وجود داشته باشد که افراد در هنگام ورود شهر بتوانند خودروی خود را در این مکان‌ها قرار دهند تا خدمات مختلفی را دریافت کنند و از آنجا با حمل و نقل عمومی وارد شهر شوند و نیازی نباشد که با خودروی شخصی به شهرها وارد شوند. قطعا پایانه جدید شرق این ظرفیت را دارد و باید این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در ابتدای شرقی و غربی بزرگراه همت نیز برای پارک سوار دو مکان مجزا پیشتر پیش بینی شده بود، بی تردید ما در تهران این مجموعه‌ها را نیاز داریم و نقش پایانه جدید شرق در شبکه حمل و نقل شهر تهران تاثیر بسزایی دارد. پایانه جدید شرق نه تنها بار پایانه شرق موجود را به دوش می‌کشد بلکه بخش زیادی از بار حمل و نقل بار و مسافر جنوب و غرب را نیز به دوش خواهد گرفت.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها