رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587398

آیا واکسیناسیون از ابتلا به آبله میمون پیشگیری میکند؟

ساعت24-با بیش از ۳۲۰۰ مورد تایید شده آبله میمون و یک مورد مرگ، سازمان بهداشت جهانی کمیته اضطراری خود را تشکیل داد تا بررسی کند که آیا شیوع آبله میمون شرایط اضطراری جهانی را تغییر می‌دهد یا خیر.

html>

به نقل از ایندین، تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، گفت: در این زمینه نیاز به نظارت تشدید شده در جامعه وسیع‌تر وجود دارد.

برخی از کارشناسان نیز اظهار کردند: اعلام آبله میمون به‌ عنوان یک وضعیت اضطراری جهانی به این معناست که آژانس بهداشت سازمان ملل شیوع بیماری را یک «رویداد فوق‌العاده» می‌داند و این بیماری در خطر گسترش حتی در مرزهای بیشتری است و احتمالا نیاز به واکنش جهانی دارد.

علاوه بر این بسیاری از دانشمندان تردید دارند چنین اعلامیه‌ای به مهار این بیماری همه‌گیر کمک کند زیرا کشورهای توسعه یافته که جدیدترین موارد را ثبت می‌کنند، در حال حاضر به سرعت در حال توقف آن هستند.

چند اقدام ساده برای جلوگیری از انتشار آبله میمون

آبله میمون از طریق سطوح و مواد قابل انتقال است؛ بنابراین توصیه می‌شود از دست زدن به موادی که با انسان یا حیوان بیمار در تماس بوده، خودداری کرد. علاوه بر این هر کسی که با افراد آلوده تماس داشته، از جمله کارکنان پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی یا افرادی که موارد ابتلا به آبله میمون در میان دوستان یا بستگان آنان تایید شده است، باید اقدامات محافظتی انجام دهند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی مهمترین اقدامات برای جلوگیری از انتقال این بیماری شامل اجتناب از هرگونه تماس پوستی با افرادی است که ممکن است آلوده باشند؛ شستن کامل دست‌ها با آب و صابون و همچنین سرفه کردن و عطسه کردن در قسمت بازو یا داخل بازو یا دستمال شخصی ضروری است.

کارایی واکسن علیه آبله میمون

تاکنون پزشکان گفته‌اند واکسیناسیون می‌تواند با تاثیری حدود ۸۵ درصد در برابر آبله میمون محافظت ایجاد کند. اگرچه ممکن است از عفونت جلوگیری نکند اما پزشکان گفته‌اند افراد واکسینه شده بهتر در برابر عفونت شدید محافظت می‌شوند.

در حال حاضر واکسن آبله ایموانکس(Imvanex) به‌ عنوان محافظت در برابر آبله میمون در بسیاری از کشورها تایید شده است. توجه به این نکته ضروری است که این واکسن در حال حاضر توسط پزشکان به‌ عنوان پیشگیری از ویروس برای جمعیت عمومی توصیه نمی‌شود زیرا فقط برای گروه‌های خطر خاص استفاده می‌شود.

بروز علائم

توجه به این نکته ضروری است که بسیاری از علائم ویروس آبله میمون را می‌توان به راحتی با سایر بیماری‌ها مانند آبله مرغان، تبخال یا سیفلیس اشتباه گرفت؛ بنابراین تایید پزشکی توصیه می‌شود.

اگر مشکوک هستید که ممکن است به آبله میمون مبتلا شده باشید، باید خود را از تماس فیزیکی با دیگران جدا کنید و فورا به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

مهمتر از همه علائم اولیه آبله میمون شامل علائم رایجی مانند تب، سردرد، درد عضلانی، تورم و کمردرد است. بثورات و ضایعات معمولا در عرض یک تا پنج روز روی صورت، دست‌ها، پاها، چشم‌ها، دهان یا دستگاه تناسلی ظاهر می‌شود. در نهایت این بثورات به برجستگی‌های برجسته سپس تاول تبدیل می‌شود که ممکن است قبل از پوسته شدن با مایع سفید پر شود.

با این حال اگر پزشک شما را مبتلا به آبله میمونی تشخیص دهد، جداسازی‌تان از دیگران تا زمانی که ویروس از بین نرود، مهم خواهد بود. طبق گزارش‌ها این بیماری معمولا خفیف است و بیشتر افراد در عرض ۲ تا چهار هفته بهبود می‌یابند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها