رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587406

روسیه و اوکراین ناجی بحران جهانی گرسنگی میشوند؟

ساعت24-آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد گفت که خطر واقعی قحطی‌های متعدد در سال جاری وجود دارد و از وزرای نشست در مورد امنیت‌ غذایی خواست تا گام‌های عملی برای ثبات بازارهای مواد غذایی و کاهش نوسانات قیمت کالاها بردارند.

html>

گوترش در نشست برلین گفت: ما با یک بحران بی‌سابقه جهانی گرسنگی مواجه هستیم. جنگ در اوکراین مشکلاتی مانند اختلالات اقلیمی، همه‌گیری کووید- ۱۹ و بهبودی نابرابر را که سال‌ها در حال شکل‌گیری است، ترکیب کرده است.

بیش از ۴۶۰ هزار نفر در سومالی، یمن و سودان جنوبی در شرایط قحطی تحت طبقه‌بندی مرحله امنیت‌غذایی یکپارچه (IPC)، مقیاسی که توسط آژانس‌های سازمان ملل، نهادهای منطقه‌ای و گروه‌های کمک برای تعیین ناامنی غذایی استفاده می‌شود، به سر می‌برند. این مرحله قبل از اعلام قحطی در یک منطقه است.

بر اساس گزارش IPC، میلیون‌ها نفر در ۳۴ کشور دیگر در آستانه قحطی هستند. گوترش، گرسنگی و قحطی را در قرن بیست و یکم غیرقابل قبول خواند و گفت: خطر واقعی اعلام قحطی‌های متعدد در سال ۲۰۲۲ وجود دارد و سال ۲۰۲۳ می‌تواند حتی بدتر باشد.

گوترش گفت راه حل موثری برای بحران وجود نخواهد داشت، مگر اینکه اوکراین و روسیه که حدود ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم را تولید می‌کنند، راهی برای از سرگیری مناسب تجارت بیابند. حمل و نقل از بنادر اوکراین با تهاجم روسیه به همسایه خود متوقف شده است. مسکو خواهان لغو برخی تحریم‌های غرب برای از سرگیری صادرات غلات و کود است. سازمان ملل و ترکیه در تلاش هستند تا به توافقی دست یابند.

بر اساس گزارش رویترز، گوترش به جزئیات این مذاکرات اشاره نکرد و گفت: بیانیه‌های عمومی می‌تواند مانع موفقیت شود. وی همچنین از وزیران در نشست برلین خواست تا به بحران مالی در کشورهای در حال توسعه رسیدگی کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها