رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587416

هدف کره شمالی از انتقال تسلیحات اتمی به سمت مرز کره‌جنوبی چه بود؟

ساعت24-ایسنا نوشـت: آیا کره شمالی به دنبال استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در امتداد مرز پرتنش خود با کشور رقیب یعنی کره جنوبی است؟ مرزی که تنها با منطقه مسکونی ۲۶ میلیون نفری در سئول، پایتخت کره جنوبی و اطراف آن فاصله کمی دارد.

html>

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره گمانه‌زنی‌ها درباره تدارکات جدید مرتبط با برنامه هسته‌ای کره شمالی نوشته است: بسیاری از کارشناسانی که یک نشست نظامی سطح بالای کره شمالی در روزهای اخیر را زیر نظر گرفتند، چنین نظری دارند. این اقدام احتمالی برای استقرار تسلیحات هسته‌ای از سوی کره شمالی تنها دو ماه پس از تهدید تلویحی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای پیش‌دستی در استفاده از تسلیحات هسته‌ای، می‌تواند یک تحول عمده در بن‌بست چند دهه‌ای در شبه جزیره کره رقم بزند.

کره شمالی در حال حاضر هزاران سلاح متعارفش را به سمت کره جنوبی و نزدیک به ۳۰۰۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در آن نشانه رفته است، اما انتقال موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌بردش به مرز مذکور واضح‌ترین نشانه است از این که کیم جونگ اون به دنبال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خود هم به جهت تهدید کره جنوبی و هم به جهت اخذ امتیازات از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای خارجی است.

همزمان با تدارک آشکار کره شمالی برای اولین آزمایش هسته‌ای خود در پنج سال اخیر، شک و تردید عمیقی در میان ناظران نسبت به اینکه دیپلماسی بتواند این کشور را متقاعد به کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای خود کند، وجود دارد. منتقدان از سئول و واشنگتن می‌خواهند تا رویکرد جدیدی را برای مقابله با برنامه هسته‌ای کره شمالی که به سرعت در حال ارتقاست، تدوین کنند.

در اینجا نگاهی به آخرین تحرکات هسته‌ای کیم جونگ اون می‌اندازیم؛

سلاح‌های هسته‌ای در مرز؟

کیم جونگ اون و دیگر مقامات ارشد کره شمالی طی یک نشست نظامی که روز پنجشنبه به پایان رسید، "وظایف عملیاتی" و "برنامه‌های عملیاتی اصلاح شده" را برای واحدهای نظامی نزدیک مرز با کره جنوبی تایید کردند.

رسانه های دولتی کره شمالی به طور مستقیم به سلاح هسته‌ای اشاره نکردند. اما کارشناسان خارجی بر این باورند که لحن و ادبیات مبهم کره شمالی نشانه‌ای از قصد این کشور برای استقرار سیستم‌های تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی است. آنها ارزیابی خود را تا حدی بر اساس اظهارات علنی اخیر مقامات کره شمالی در مورد چنین برنامه‌هایی و مجموعه آزمایش‌های متعدد موشک‌های کوتاه‌برد با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای (موشک‌های طراحی‌شده برای حمله به تأسیسات استراتژیک از جمله پایگاه‌های نظامی آمریکا در کره جنوبی) ارائه کرده‌اند.

یکی از اتفاقات مهم در آوریل رخ داد، زمانی که کره شمالی یک سلاح هدایت‌شونده جدید ارتقایافته را آزمایش کرد که به گفته آن، عملکرد کارآمد "تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی" را بهبود می‌بخشد و قدرت آتش واحدهای توپخانه خط مقدم را افزایش می‌دهد. در اواخر همان ماه، کیم جونگ اون گفت که در صورت وقوع تحریک می‌تواند از برنامه هسته‌ای خود با پیش‌دستی استفاده کند.

کیم یول سو، یک کارشناس متعلق به مؤسسه امور نظامی کره جنوبی گفت: کره شمالی اکنون شانس بسیار بیشتری برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود در میدان نبرد" در صورت وقوع جنگ در شبه جزیره کره دارد.

بر اساس این گزارش، تسلیحاتی که احتمالاً از سوی کره شمالی در مرز مستقر خواهند شد، شامل برخی از موشک‌های تحرک‌پذیرتر، برخوردار از سوخت جامد و کوتاه برد هستند که از سوی کره شمالی از زمان فروپاشی دیپلماسی هسته‌ای با آمریکا در سال ۲۰۱۹، مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. کره شمالی این موشک‌ها را – که به گفته کارشناسان خارجی به طور بالقوه قادر به فرار از سیستم دفاع موشکی کره جنوبی و آمریکا هستند - تسلیحات "تاکتیکی" خوانده است، به این معنی که قصد دارد آنها را با کلاهک‌های هسته‌ای با قدرت انفجاری کم تسلیح کند.

کیم تایوو، رئیس سابق مؤسسه اتحاد ملی کره در سئول گفت که کره شمالی احتمالاً قبلاً فناوری تسلیح موشک‌های خود را به کلاهک‌های هسته‌ای به دست آورده است، بنابراین استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی آن ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد. با این حال، برخی کارشناسان گفتند کره شمالی ممکن است موشک‌های مجهز به سلاح هسته‌ای را به دلیل مشکلات احتمالی مربوط به نگهداری آنها مستقر نکند.

کره‌جنوبی به استقرار تسلیحات هسته‌ای پاسخ خواهد داد؟

اصرار آشکار کره شمالی برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی ممکن است بخشی از قول اخیر کیم جونگ اون برای اتخاذ رویکرد "زور در برابر زور"‌ برای مقابله با آمریکا در ضمن تداوم بن‌بست در دیپلماسی هسته‌ای باشد. این امر همچنین در حالی اتفاق می‌افتد که واشنگتن و سئول برای تقویت قابلیت‌های دفاعی ترکیبی خود برای مقابله با تهدیدات هسته‌ای کره شمالی تلاش می‌کنند.

دولت محافظه‌کار جدید کره جنوبی که ماه گذشته میلادی روی کار آمد، گفته است که توانایی‌های تسلیحات متعارف خود را گسترش داده و مواضع دفاعی خود را در همکاری با آمریکا تقویت خواهد کرد.

در حالی که کره‌ای‌ها از پایان جنگ ۱۹۵۰-۱۹۵۳ کره از درگیری‌های بزرگ اجتناب کرده‌اند، درگیری‌ها و حملات مرگباری در سال‌های اخیر در ارتباط با این حوزه رخ داد که ده‌ها کشته بر جای گذاشتند.

کره شمالی دارای سابقه تشدید تهدیدات و تحریکات در زمانی است که یک دولت جدید در کره جنوبی یا آمریکا آغاز به کار کرده تا به این ترتیب یک محیط بالقوه مساعد برای خودش برای مذاکرات آینده ایجاد کند. این کشور اغلب پس از آن شدت لفاظی‌های خود را کاهش داده و تلاش‌ها برای جلب‌نظر را آغاز کرده است.

این بار ممکن است چنین چیزی اتفاق بیفتد.

اما استقرار تسلیحات هسته‌ای در خط مقدم، نحوه واکنش کره جنوبی به هرگونه تحریک آتی کره شمالی را پیچیده می‌کند.

یون سوک یول، رئیس‌جمهوری جدید کره جنوبی، در خلال نشست ماه گذشته‌اش با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تعهد واشنگتن را در قبال استقرار منطقه‌ای تجهیزات استراتژیک آمریکا مانند بمب‌افکن‌های دوربرد و ناوهای هواپیمابر در پاسخ به تحریکات کره شمالی کسب کرد.

این متحدان همچنین ممکن است دست به بزرگترین مانور نظامی ترکیبی سال‌های اخیر خود در ماه اوت بزنند. اما یون گفته است که رویکرد توسعه تسلیحات هسته‌ای را دنبال نکرده یا از آمریکا نخواهد خواست که سلاح‌های هسته‌ای را در کره جنوبی به عنوان عامل بازدارنده در برابر حمله احتمالی کره شمالی مستقر کند.

ارتش کره جنوبی اعلام داشته از نزدیک فعالیت‌های کره شمالی را در مورد هرگونه اقدام احتمالی برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی زیر نظر دارد، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

برخی کارشناسان می‌گویند گسترش تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی از سوی کره شمالی و اقدام این کشور در پیگیری موشک‌های دوربرد که قادر به رسیدن به خاک اصلی آمریکا هستند، اعتبار به اصطلاح "چتر هسته‌ای" آمریکا را کاهش داده است، هر چند که دولت بایدن بارها بر تعهد آمریکا به دفاع از کره جنوبی با به کارگیری طیف کامل قابلیت‌های نظامی تاکید کرده است.

همچنین درخواست‌هایی برای وارد ساختن مجدد تسلیحات هسته‌ای آمریکا به کره جنوبی مطرح شده است.

کیم تایو، رئیس سابق موسسه ملی اتحاد مجدد کره گفت: ما باید به استراتژی پایان دادن به تهدیدات هسته‌ای کره شمالی از طریق موازنه هسته‌ای روی بیاوریم. استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی به این معنی است که تهدید هسته‌ای کره شمالی درست در مقابل ما خواهد بود.

تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی بخشی از برنامه پنج ساله توسعه تسلیحاتی که کیم جونگ اون سال گذشته اعلام کرد، بودند. او طی سال جاری میلادی میزان آزمایش‌های موشک بالستیک کشورش را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داده است تا توانایی کشورش برای حمله به خاک اصلی آمریکا و کره جنوبی را تقویت کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها