رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587447

ادعای رویترز: هنوز دو مسئله در مذاکرات وین حل نشده است

ساعت24-خبرگزاری رویترز مدعی شده که دو مقام اروپایی و ایرانی گفته‌اند که هنوز دو موضوع حل نشده در مذاکرات وین وجود دارد که یکی از آن‌ها موضوع تحریم‌ها است.

html>

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام که یکی از آن‌ها اروپایی و دیگری ایرانی بوده، مدعی شده است که «دو موضوع از جمله مسئله تحریم‌ها همچنان به صورت حل نشده باقی مانده است».

رویترز در این خصوص گزارش کرد، دو مقام آگاه قبل از سفر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران به این خبرگزاری گفته‌اند که «دو موضوع از جمله در خصوص مسئله تحریم‌ها، همچنان به صورت حل نشده باقی مانده است» که البته وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نه این اظهارات را رد و نه تأیید کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به ایران سفر کرده است، امروز (شنبه) با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

ادعای رویترز در حالی مطرح شده است که فرانسه نیز که یکی از طرف‌های برجام به حساب می‌آید، روز گذشته (جمعه) ضمن اعلام آمادگی برای نهایی کردن مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی از ایران خواست تا از سفر بورل برای احیای توافق هسته‌ای بهره گیرد.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما آماده‌ایم در خصوص این توافق به نتیجه‌ برسیم و از ایران می‌خواهیم همین حالا که همچنان امکان دارد، از این فرصت دیپلماتیک برای نهایی کردن و به نتیجه رساندن آن استفاده کن. دیپلمات اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد ایران را برای احیای توافق هسته ای متقاعد کند».

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای روز گذشته در خصوص سفر بورل اعلام کرد: جوزپ بورل به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری برای بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به اجرای کامل، در تاریخ ۲۴ تا ۲۵ ژوئن (امروز و فردا) به ایران سفر خواهد کرد. نماینده عالی به عنوان هماهنگ‌کننده برجام با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همتایان ذیربط ایرانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

این نخستین سفر بورل به تهران در دولت سیزدهم است. «انریکه مورا» معاون بورل پیش از این به تهران سفر کرده بود.

خطیب‌زاده افزود: در این سفر که در چارچوب رایزنی‌های جاری بین ایران و اتحادیه اروپا انجام می‌شود، درباره مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.

امیرعبداللهیان پنجشنبه دوم تیرماه در نشست خبری با سرگئی لاوروف همتای روس خود در تهران ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین در آینده نزدیک از سر گرفته شود و افزود: برنامه‌ریزی‌هایی در دستورکار وزارت خارجه است و امیدواریم با واقع‌بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها