رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587483

توافق جدید،حداکثر تا چه زمانی امضا می شود؟ / فلاحت پیشه : اراده سیاسی در تهران و واشنگتن برای توافق شکل گرفته

ساعت24-نامه نیوز نوشت : نماینده سابق مجلس گفت: الان آمریکا در شرایطی است که حاضر است بالاترین حد مقدور امتیازات را به ایران بدهد و ایران باید از این فرصت استفاده و مذاکرات را احیا کند.

html>

سفر بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گویا نتیجه داد و مذاکرات برجامی در روزهای آینده از سر گرفته می شود.

حشمت الله فلاحت پیشه درباره از سرگیری مذاکرات برجامی و نتیجه احتمالی آن گفت: سفر بورل یکی از آخرین شانس های احیای برجام قبل از انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا بود. او قبل از سفر به تهران همراه مورا یک شام کاری با رابرت مالی داشت بنابراین این طور بر می آید که حامل پیام آمریکا برای ایران بود.

وی افزود: به حدی نقش عوامل آشوب ساز در چندماهه اخیر تعلیق مذاکرات جدی شد که همه طرف‌ها احیای دیپلماسی را در جهت منافع ملی خودشان ارزیابی می کنند. به گونه ای بی سابقه در این مدت تصاعد گسترش بحران بین ایران و رژیم صهیونیستی رخ داد که معنایش این بود که ایران و اسرائیل عملا اختلافاتشان را در هر حوزه ای به بالاترین سطح اختلاف می رسانند، به طوری که این اختلافات قابلیت مدیریت ندارد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر اختلافات و چالش ها بین ایران و اسرائیل به موضوع هسته ای برسد، آن موقع نوعی جنگ سرد هسته ای را در منطقه شاهد خواهیم بود که نمونه اش را بین پاکستان و هند می بینیم، نتیجه اش هم آن است که هیچ گاه اختلافات این دو کشور با وجود گذشته دهه ها حل نشده است.

وی ادامه داد: اگر برجام به نتیجه نرسد، شاید حین انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا شاهد باشیم جرقه جنگ سرد هسته ای در منطقه زده شود؛ ۴۶ درصد در انرژی جهان از این منطقه تأمین می شود که در شرایط جنگ سرد هسته ای این منطقه به یک منطقه مدیریت ناپذیر برای بازیگران جهانی و منطقه ای تبدیل خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: به حدی تهدیدات جدی بود که موضوع به سطح مذاکرات با واسطه ایران و آمریکا کشیده شد. الان هم تنها فقط ایران و آمریکا هستند که منافع شان در گرو احیای برجام است. البته اروپایی ها نیز علاوه بر نگرانی امنیتی، نگرانی در حوزه تأمین انرژی هم دارند.

وی افزود: ایران ۲ بار فرصت اساسی احیای برجام را از دست داد و الان آمریکا در شرایطی است که حاضر است بالاترین حد مقدور امتیازات را به ایران بدهد و ایران باید از این فرصت استفاده و مذاکرات را احیا کند. اگر طرفین به این نتیجه برسند که قاعده همه یا هیچ منجر به یک شکست جدید در مذاکرات می شود می توانند به سمت توافق دومرحله ای حرکت کنند و تا جایی که امکان دارد ایران و آمریکا تعیین کننده و دیگر اعضا تنها امضاکننده یا ناظر توافق باشند.

فلاحت پیشه احیای برجام را برای ایران مطلوب خواند و اظهار کرد: در وقفه چندماهه مذاکرات ایفای نقش منفی گروسی موجب بازی گری جانبدارانه آژانس شد. معتقدم اراده سیاسی در تهران و واشنگتن برای توافق شکل گرفته اگر دور تازه مذاکرات شروع شود امکان آن که حداکثر ظرف ۲ ماه آینده یک توافق جدید را داشته باشیم وجود دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها