رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587484

ریزش قیمت سکه با سفر بورل به ایران/ بازار دلار خالی از فروشنده شد

ساعت24-اقتصادنیوز نوشت: در روزی که بازار فاز کاهشی داشت، معامله‌گران از زاویه متفاوتی به این اتفاق نگاه می‌کردند. از نظر آن‌ها در سنوات گذشته که سفرهای مهم خارجی رخ می‌داد یا اخبار مثبت برجامی بود، بازار ارز نوسان هزار تومانی را تجربه می‌کرد اما در روز گذشته نوسان در بازار ارز در حد ۲۰۰ تومان بود.

html>

در چهامین روز تیر همه نرخ‌ها در بازار ارز و سکه کاهشی بودند به جز دلار متشکل. همه این کاهش‌ها به لطف ورود بورل به تهران عنوان می‌شود. اما چرا در بازار فروشنده نیست اما خریدار هست؟

واکنش بازار به سفر بورل به ایران

در معاملات روز گذشته در بازار ارز همه نرخ ها کاهشی بودند اکثر معامله‌گران اعتقاد داشتند سفر بورل به تهران و اعلام از سرگیری مذاکرات قیمت‌ها در بازار را در سرازیری قرار داد.

تنها استثنا در بازار ارز قیمت دلار متشکل بود. دلار متشکل ساز مخالف زد و برخلاف سایر ارزها ۳۰ تومان هم بالا رفت.

ریزش قیمت سکه رفاه

بنا به گزارش اکوایران، بازار سکه نیز از کاهش در امان نبود. اوج این کاهش برای سکه رفاه اتفاق افتاد که نسبت به قیمت روز پنجشنبه ۶۰۰ هزار تومان کاهش داشت.

تحلیل معامله گران از کاهشی شدن بازارها

در روزی که بازار فاز کاهشی داشت، معامله‌گران از زاویه متفاوتی به این اتفاق نگاه می‌کردند. از نظر آن‌ها در سنوات گذشته که سفرهای مهم خارجی رخ می‌داد یا اخبار مثبت برجامی بود، بازار ارز نوسان هزار تومانی را تجربه می‌کرد اما در روز گذشته نوسان در بازار ارز در حد ۲۰۰ تومان بود.

کاهش دامنه نوسان هم نشان می‌دهد بازار سخت در فاز نزولی قرار می‌گیرد. دلیل این مقاومت از بعد تکنیکال به قیمت دلار هرات برمی‌گردد. دلار هرات دو بار به کف حمایتی ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان برخورد کرده و برگشت. این برگشت به معامله‌گران علامت‌هایی داده که به راحتی با فاز نزولی همراهی نمی‌کند.

خریدار هست اما ...

از منظر بنیادی نیز معامله‌گران کماکان به انتظارات تورمی توجه بالایی دارند، به همین خاطر در بازار ارز با وجود اینکه خریدار هست فروشنده‌ها تمایل به عرضه ندارند.

آنچه که موجب شده تقاضای موجود در بازار بی‌پاسخ نماند سیاست بازارساز در عرضه دلار پتروشیمی‌ها با نرخ توافقی است. این اتفاق موجب شده کسی دست خالی از بازار برنگردد.

خبری از ارز مسافرتی نیست

معامله‌گران یک شاهد دیگر نیز برای وجود خریدار در بازار دارند: نرخ ارز سهمیه‌ای از ۲۹ هزار و 100 تا ۳۱ هزار تومان در بازار موجود است و جالب اینکه در همه نرخ‌ها خریدار وجود دارد.

مشاهدات اکو ایران در بازار شنبه نشان می‌داد که از عرضه ارز مسافرتی در بازار خبری نبود. متقاضیان ارز مسافرتی نیز مسیر جدیدی برای استفاده از این سهمیه پیدا کرده بودند، آن‌ها از طریق ویزای امارات بدنبال دریافت سهمیه ۲۰۰۰ دلاری بودند.

محاسبه آن‌ها نشان می‌دهد باتوجه به هزینه ۳۰۰ درهمی ویزای امارات، خرید دلار مسافرتی با دلار ۲۷ هزار تومانی، سودآور است.

حباب قیمت سکه چقدر شد؟

نرخ سکه بازار نیز با کاهش 300 هزار تومانی در 15 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد. سکه‌بازان دلیل کاهش سکه را وجود حباب دو میلیونی می‌دانستند که با پایین آمدن نرخ شنبه، حباب سکه به یک میلیون و 750 هزار تومان رسید.

درمورد چشم‌انداز سکه هم تحلیلگران تکنیکال می‌گویند سکه یک خط روند از سال 86 تشکیل داده که بر اساس آن کف بلند مدت سکه، 13 میلیون و 500 تا 14 میلیون تومان خواهد بود که از نظر آن‌ها بعید است این کف شکسته شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها