رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587488

چه روغن موتوری برای خودرو شما مناسب است؟

ساعت24-یکی از اصلی ترین موراد و ابزار لازم و حیاتی برای نگه داری، مراقبت و کمک کننده برای ادامه روند کارایی به بهترین نحو خودروها روغن موتورها هستند به گونه ای که خودرو ها بدون وجود روغن موتور از کارایی اصلی و حیاتی خود فاصله گرفته و مشکلات و خسارات بسیاری را به دنبال خواهند داشت.

html>

امروزه خودروها و ماشین‌ها جنبه‌هایی هستند که تنوع و کاربرد زیادی دارند و در همه زمینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و روز به روز در حال پیشرفت هستند، بنابراین ماشین‌ها بسیار چالش برانگیز بوده و زندگی همه افراد در همه جوامع را تحت تاثیر خود قرارا می دهند.

بر خلاف گذشته، خودروها در حال حاضر می توانند به راحتی و به سرعت در مسافت های طولانی توسط هر فرد با تجربه و کارآمدی حرکت کنند و همچنین صنایع و مشاغل را به گونه ای مکانیزه کنند که مشاغل مربوط و غیر مربوط به ماشین آلات به بهره وری و تولیدات و راندمان بالا رسیده و کارایی صنایع را افزایش دهند.

به همین دلیل وسایل نقلیه و همچنین سایر امکاناتی که به فعالیت ها و فرآیندهای کاری افراد در همه زمینه ها سرعت می بخشد، نیازمند مراقبت و نگهداری سخت افزار و اجزای آن هستند تا فرآیند بهره برداری، استفاده و کارایی روند خود را ادامه دهد.

به همین دلیل با رشد و توسعه صنعت خودروسازی و ماشین آلات روز به روز کارشناسان فعال در این زمینه در تلاش برای توسعه تمامی ابعاد خودرو اعم از کارایی و قطعات آن هستند و همین پیشرفت دلیل اصلی این است که کارشناسان و محققان در طراحی و ساخت مواد جدید و سازگار برای نگهداری قطعات مختلف خودرو مشارکت دارند.

چه روغن موتوری برای خودرو شما مناسب است؟

چرا باید از روغن موتور استفاده کرد؟

این یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین مواد اولیه برای خودروها در روند کاری طولانی مدت است، زیرا اصل حرکت و اصل نگهداری خودرو و نگهداری از اجزای آن و شرایط بهینه برای بهترین کار خودروها است.

روغن موتور محصولی است که به دلیل دارا بودن بسیاری از ویژگی ها مانند چگالی معین، ترکیب مواد اولیه، غلظت، ویسکوزیته معین، نسبیت با موتور و نوع موتور و... به دلیل وجود بسیار مختلف و متعدد انواع خودور ها از تعداد و انواع مختلف روغن موتور ها برخوردار است.

در نتیجه تفاوتی در نوع خودرو، کاربری خودرو، توان خروجی خودرو و... در دلایل و لزوم استفاده از روغن موتور نداشته و باید تمامی خودرو ها از روغن موتور مناسب و مختص موتور خودرو استفاده کنند چرا که طول عمر تمامی خودرو و قطعات وابسته به موتور به ادامه روند کارایی موتور خودرو وابسته است.

از ابتدای تولید خودرو، موتور خودرو نیروی محرکه آن بوده است. وظیفه اصلی موتور این است که سوخت خودرو را مشتعل کند و سیلندرهای موتور را برای تولید جریان مستقیم و بدون وقفه انرژی فعال کند.

به همین دلیل حفاظت، نگهداری و تعمیرات موتور خودرو یکی از اصلی ترین و مهم ترین مسائل است و باید شرایط را برای بهترین و بالاترین بازدهی خودروها ایجاد کرد و به کارکرد موتور ادامه داد.

استفاده از روغن موتور

شناخت روغن موتور مناسب خودرو

حال بعد از اینکه به لزوم استفاده از روغن موتور پی بردید باید به روند اهمیت دادن و تعویض روغن موتور خود به صورت مداوم ادامه دهید تا در کنار رسیدگی به دیگر قطعات خودرو، موتور خودرو نیز به روند کاری خود به بهترین شکل ممکن ادامه دهد.

حال مسئله این جا است که در هنگام تعویض روغن موتور خود کدام رغن موتور را با کدام مشخصه ها و مولفه ها برای موتور خودرو خود برای افزایش طول عمر موتور اضافه کنیم تا علاوه بر طول عمر بالا بهترین کارایی را از موتور خودرو دریافت کرده باشیم.

قبل از این که بدانید کدام روغن موتور برای خودرو شما مناسب است ابتدا باید در شناخت انواع روغن موتور و اولیه ترین مشخصه های آنها مانند اعداد نوشته شده بر روی انواع روغن موتور ها اطلاعاتی را باید کسب کنید چرا که با نداستن مشخصه های اولیه و نوع موتور خودرو خودتان نتیجه انتخاب روغن موتور نامناسب خساراتی و مشکلاتی جدی خودور را تهدید خواهد کرد.

ویسکوزیته اصلی ترین مشخصه روغن موتور

ویسکوزیته یا شاخص گران روی سیالات در انواع مختلف دما ها و درجات حرارت با انواع ترکیبات اولیه است که از اصلی ترین و مهم ترین مشخصه ها و مولفه های هر روغن موتوری است که باید به موتور خودرو اضافه کرد.

امروزه اکثر روغن موتور ها را بر اساس ویسکوزیته، مقاومت در برابر جریان یافتن آنها و یا غلظت آنها در دو دمای مختلف یکی صفر درجه فارنهایت و دیگری در 212 درجه فارنهایت تولید و دسته بندی می کنند.

چرا که روغن موتورها با افزایش دما رقیق تر و با کاهش دما غلیظ تر می شوند و بر اساس شاخصه ویسکوزیته، روغن موتور ها برای کارایی بهتری و افزایش روان کاری سیلندر های موتور باید از اعداد ویسکوزیته و گران روی متناسب با نوع موتور و فصول استفاده شده از روغن موتور برخوردار باشند.

خرید روغن موتور

چه روغن موتوری مناسب خودرو شماست؟

در هنگام تعویض روغن موتور همان طور که در مطالب بالا گفته شد باید به برخی مشخصه ها و مسائل مهم دیگری مانند فصل مورد استفاده از روغن موتور و از همه مهم تر دفترچه راهنمای خودرو و مطالعه بخش نکات هم در تعویض روغن موتور توجه کرد.

برای این که بدانید کدام روغن موتور مناسب خودرو شماست باید ابتدا دفترچه راهنمای تعویض روغن موتور خودرو خودتان را مطالعه و از نوع موتور و روغن موتور مناسب اطلاع داشته باشید. سپس می توانید با مقایسه مشخصه هایی مانند ویسکوزیته انواع روغن موتور ها با یکدیگر بر اساس فصلی از سال که می خواهید روغن موتور خودروتان را تعویض کنید بهترین روغن موتور را انتخاب کنید.

روغن موتور ها بر اساس مشخصه گران روی و برخوردار از ویژگی رقیق تر شدن در فصول گرم و غلیظ تر شدن در فصول سرد دو عدد بر روی قوطی های روغن موتور داشته اند که اگر می خواهید در فصول گرم روغن موتور خودرو را تعویض کنید عدد دوم و بعد از دبیلیو هر چه قدر بزرگ تر باشد آن روغن موتور برای خودرو شما مناسب تر است.

حال اگر در فصول سرد تصمیم به تعویض روغن موتور خودروتان کرده اید به دلیل اینکه روغن موتور ها در فصول سرد غلیظ تر می شوند هر چه عدد اول و قبل از دبیلیو کوچک تر باشد روغن موتور در فصول سرد عملکرد به مراتب بهتری را از خود ارائه می کند و این نوع روغن موتور منتناسب خودرو شماست.

البته علاوه بر شاخص ویسکوزیته روغن موتور ها به دلیل رشد تحقیقات و آزمایشات روغن موتور ها از انواع مواد افزودنی از سوی برند های روغن موتور برای بهبود روند کارایی موتور برخوردار هستند که این افزودنی ها مانند بهبود دهنده شاخص ویسکوزیته، مواد شوینده، پراکنده کننده‌ها، عوامل ضد پوشش، اصلاح کننده‌های اصطکاک، مواد جمع کننده، آنتی اکسیدان‌ها، بازدارنده‌های کف، بازدارنده‌های خوردگی یا زنگ زدگی و... نیز در نوع روغن موتور و کارایی آنها تاثیر به سزایی دارند.

کلام آخر

ما در مطلب بالا به همراه یزدان اویل به بررسی مسائلی مانند چرا باید از روغن موتور استفاده کنیم؟، شناخت روغن موتور مناسب خودرو، اصلی ترین مشخصه روغن موتور ها یعنی ویسکوزیته، چه روغن موتور مناسب خودرو شماست پرداختیم تا با مطالعه این مطلب به تمام سوالات خود بهترین پاسخ را داده باشید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها