رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587554

چرا دوحه؟

ساعت24-روز گذشته بعد از اعلام از سرگیری مجدد مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم های آمریکا، از سوی جوزپ بورل و حسین امیر عبداللهیان و در حالی که بسیاری فکر می کردند که این دور از مذکرات هم به مانند دورهای قبلی در وین برگزار می شود، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این بار مذاکرات احتمالا در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود.

html>

به گزارش ایسنا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر روز شنبه بعد از دیدارهای خود با مقامات ایران (حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی) در گفت‌وگو با رسانه های خارجی در تهران گفت که دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین برگزار نخواهد شد، چرا که این مذاکرات در چارچوب برجام و گروه چهار به علاوه یک برگزار نمی‌شود.

بورل ادامه داد: از آنجایی که چنین گفت وگوهایی در چارچوب تماس‌های دوجانبه بین ایران و آمریکا برگزار می‌شود، ترجیح می‌دهیم در مکان دیگر آنها را انجام دهیم که سردرگمی ایجاد نکند. مذاکرات در وین مربوط به همه اعضای برجام است. فکر می‌کنم این (مذاکرات) در جایی نزدیک‌تر به خلیج فارس یا بگذار بگویم مثلاً در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌شود.

بورل در ادامه در خصوص زمان برگزاری این مذاکرات که اتحادیه اروپا به ریاست انریکه مورا قرار است تسهیل‌گر آن باشد بار دیگر صحبت های خود در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با امیر عبداللهیان را تکرار کرد و گفت: «چه زمان؟ زود. زودتر از آن که تصور کنید.

بعد از انتشار این خبر با توجه به نزدیکی روابط ایران با دو کشور قطر و عمان این گمانه در اذهان تقویت شد که احتمالا دور بعدی مذاکرات در دوحه و یا مسقط برگزار می شود و با توجه به این که مسقط در سال ۱۳۹۰ نیز میزبان گفت وگوهای محرمانه ایران و امریکا بوده است، مذاکراتی که به نوعی زمینه ساز برگزاری مذاکرات برجام در سال ۱۳۹۲ شد، برخی از تحلیل گران معتقد بودند که احتمالا مذاکرات در مسقط برگزار می شود و یکی دیگر از دلایل این موضوع را مذاکرات تلفنی اخیر وزیران امور خارجه ایران و عمان در روز پنچ شنبه، دوم تیرماه می دانستند.

در جریان این گمانه زنی ها که هیات ایران، امریکا و اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات و حل مسائل باقی مانده بین تهران و واشنگتن عازم دوحه و یا مسقط می شوند؟ خبرهایی منتشر شد که با توجه به تلاش‌های مستمر قطر برای از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها، شانس دوحه برای میزبانی مذاکرات آتی بیش از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس است.

در همین راستا شبکه قطری الجزیره نیز به نقل از یک مسئول ایرانی اعلام کرد که احتمال دارد از سرگیری مذاکرات احیای برجام به جای وین در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شود و قطر هم شانس بیشتر و هم تمام امکانات لازم برای میزبانی از مذاکرات احیای توافق هسته ای را دارد.

به نظر می رسد انتخاب قطر به عنوان مکان دور بعدی مذاکرات بر اساس توافق صورت گرفته بین طرفین مذاکره کننده به دور از هیاهوی معمول در وین، از نظر ایران و آمریکا چند مزیت عمده می تواند به همراه داشته باشد.

یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی در راستای داشتن سیاست خارجی متوازن گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه و منطقه بوده است چنان که در این مدت شاهد افزایش نسبی تبادل هیات ها بین ایران و کشورهای همسایه و منطقه و انعقاد توافق نامه هایی بین دو طرف بوده‌ایم که یکی از کشورهای هدف در این زمینه کشور قطر است، چنان که اولین سفر خارجی رییس دولت سیزدهم به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در اوایل اسفندماه۱۴۰۰، کشور قطر بود، رییسی در این سفر علاوه بر شرکت در نشست اپک گازی با "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر ۴۲ ساله قطر نیز دیدار کرد و نتیجه این سفر امضای ۱۴ سند همکاری بین مقامات دو کشور در زمینه های هواپیمایی، تجاری، کشتی‌رانی، رادیو و تلویزیون، سیاست خارجی (لغو روادید)، برق، استاندارد و فرهنگی و آموزشی بود.

در پاسخ به سفر رییسی به قطر در۲۲ اردیبهشت ماه۱۴۰۱ در حالی که مذاکرات وین با وقفه ای دو ماه مواجه شده بود و تنش های لفظی بین تهران و واشنگتن در مورد سرنوشت مذاکرات و متهم کردن یکدیگر به زیاده خواهی در مذاکرات افزایش پیدا کرده بود، امیر قطر سفری کوتاه و مهم به ایران داشت و علاوه بر دیدار با رییس جمهور با مقام رهبری نیز دیدار و رایزنی کرد.

در همان زمان سفر امیر قطر به ایران برخی از رسانه های غربی و عربی در گزارش هایی با مضمون "پشت پرده سفر امیر قطر به تهران" عنوان کردند که با توجه به وفقه پیش آمده در برگزاری حضوری مذاکرات وین و باقی ماندن برخی چالش ها بین ایران و آمریکا در جریان برگزاری این مذاکرات، امیر قطر در این سفر با توجه رابطه خوبی که با مقامات دو کشور ایران و آمریکا دارد، تلاش خواهد کرد که به تسهیل ازسرگیری این مذاکرات کمک کند.

بر اساس اعلام این رسانه ها، محور اصلی گفت‌وگوها در تهران "پر کردن حفره" مذاکرات هسته‌ای بود که از ماه مارس به حالت تعلیق درآمده است چنان که رویترز نیز در همان مقطع نوشت هدف سفر تمیم این است که طرفین توافق هسته‌ای با ایران را "به حد وسط جدیدی" برسانند.

به نظر می رسد با توجه به این که قطر در ماه های اخیر نقش بسیار مهمی در نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و کشورهای غربی و نیز تهران و واشنگتن ایفا کرده است از جمله گفت وگوها مکرر وزیر امور خارجه این کشور با همتایان ایرانی و امریکایی خود و از دیگر سو وجود ارتباط نزدیک بین شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و جو بایدن رییس جمهور امریکا، طرفین مذاکره به این تصمیم رسیده اند که به دور از هیاهوی وین امتیاز میزبانی این دور از مذاکرات را به قطر بدهند تا به نوعی به تحقق هدف قطر در نقش‌آفرینی جدی تری در عرصه سیاست خارجی منطقه ای و بین المللی نیز کمک کرده باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها