رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587558

دبیر کل سازمان دی ۸ مطرح کرد

پیگیری لغو ویزای ایران با چند کشور جدید

ساعت24-رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید با وجود ظرفیت‌های تجاری گسترده‌ای که در سازمان اقتصادی دی هشت وجود دارد، سطح روابط اقتصادی میان این کشورها بسیار پایین است.

html>

به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی در دیدار با دبیر کل سازمان همکاری های اقتصادی دی ۸ با انتقاد از اجرایی نشدن تصمیمات متعدد اخذ شده در سازمان دی ۸ گفت: با اینکه ظرفیت‌های بسیار قابل توجه و متنوع برای همکاری میان کشورهای عضو دی ۸ وجود دارد اما این ظرفیت‌ها بلااستفاده باقی مانده‌اند.

او با تأکید بر ضرورت فعال شدن بخش‌های خصوصی و اتاق‌های بازرگانی کشورهای دی ۸ گفت: در اتاق ایران با علاقه زیاد آماده حمایت و همکاری با بخش‌های خصوصی سایر کشورهای دی ۸ هستیم و امیدوارم به این ترتیب به نقطه بالاتری در همکاری‌های اقتصادی برسیم.

غلامحسین شافعی نیز با استقبال از برگزاری نمایشگاه سالانه مشترک میان اعضای سازمان دی ۸ گفت: در کنار این موضوع امیدوارم امکان مبادله هیات های اقتصادی میان بخش‌های خصوصی کشورهای دی ۸ نیز فراهم شود.

او با طرح پیشنهاد برگزاری اولین اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو دی ۸ ادامه داد: اگر دبیرخانه دی ۸ با این پیشنهاد موافقت کند اتاق ایران آماده است میزبانی این اجلاس را بپذیرد.

شافعی با تأکید بر اهمیت برقراری ویزای مشترک میان کشورهای دی ۸ ادامه داد: ما آماده‌ایم حمایت‌های لازم را در این زمینه انجام داده و نکات مورد نیاز در این زمینه را با دولت جمهوری اسلامی ایران مطرح کنیم.

شافعی با استقبال از گسترش فعالیت‌های دی ۸ در حوزه استارتاپ ها گفت: تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان اصلی مهمی در رشد اقتصادی است و ما باید در این زمینه با سایر کشورهای توسعه‌یافته همراه شویم. ما آماده هستیم در این زمینه تجربیات خود را در اختیار کشورهای دی ۸ قرار دهیم.

وی با اشاره به درخواست دبیرکل دی ۸ برای دریافت تقویم کاری اتاق ایران و اطلاع از برنامه‌های این اتاق در سال ۲۰۲۳ گفت: پیشنهاد می‌کنم همه اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو دی ۸ تقویم‌های کاری خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. چرا که اطلاع از این برنامه‌ها می‌تواند برای همه طرف‌ها مفید باشد.

بر اساس گزارش سایت اتاق ایران، ایزیکا عبدالقدیر امام دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی هشت کشور مسلمان (دی ۸) نیز با تأکید بر اینکه میزان تجارت دائمی میان کشورهای دی ۸ رقم پایینی است و در سال گذشته حدود ۱۰۹ میلیارد دلار بوده است بیان کرد: برای سازمانی که حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون جمعیت را پوشش می‌دهد و سابقه‌ای ۲۵ ساله دارد حجم مبادلات ۱۰۹ میلیارد دلاری خجالت آور است.

عبدالقدیر امام با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی او افزایش حجم مبادلات میان کشورهای دی ۸ است ادامه داد: اولین استراتژی من برای تحقق این امر افزایش ارتباط میان بخش‌های خصوصی کشورهای عضو دی ۸ و افزایش میان مشارکت آن‌هاست. هدف اصلی من در این زمینه این است که بتوانم رابطه تنگاتنگی با اتاق‌های بازرگانی کشورهای دی ۸ برقرار کنم.

دبیرکل دی ۸ در این راستا پیشنهاد تشکیل نمایشگاه تجاری سالانه در میان کشورهای دی ۸ را مطرح کرد. او ادامه داد: اگر ایران و سایر کشورهای دی ۸ خودشان نمایشگاه سالانه دارند می‌توانند بخشی از این نمایشگاه را در دی ۸ ارائه دهند تا همه کشورها از ظرفیت‌های یکدیگر مطلع شوند. اگر همه کشورهای دی ۸ این اقدام را انجام دهند ما می‌توانیم نمایشگاه تجاری مشترک سالانه داشته باشیم. امیدوارم با همکاری و حمایت ایران این ایده از سال آینده عملیاتی شود.

عبدالقدیر امام ادامه داد: استراتژی دوم من برقراری موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان کشورهای دی ۸ است. اگر همه کشورهای عضو آن را به تصویب برسانند می‌توان از ابتدای سال آینده آن را به اجرا درآورد.

او گفت: یکی از مهم‌ترین ابزارها برای ارتقا سطح همکاری‌های تجاری سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان اعضا است. این سرمایه‌گذاری‌های مشترک می‌تواند میان همه کشورهای عضو یا میان دو یا سه کشور صورت گیرد. این مشارکت‌ها می‌تواند در زمینه‌های انرژی، حمل‌ونقل، کشاورزی و یا تولید خودرو برای همه سودآور باشد.

عبدالقدیر امام ادامه داد: یکی دیگر از ظرفیت‌های کشورهای دی ۸ در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط است که با اینکه این کشورها در زمینه این بنگاه‌ها قدرتمند هستند اما همکاری چندانی با هم ندارند. باید مشوق‌های لازم برای گسترش همکاری‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط و انتقال تکنولوژی میان کشورهای دی ۸ تعریف کنیم.

او با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های بخش‌های خصوصی کشورهای عضو دی ۸ با یکدیگر گفت: در این زمینه امیدوارم موافقت‌نامه ویزای مشترک میان اعضای این سازمان عملیاتی شود. البته از گذشته چنین موافقت‌نامه‌ای وجود داشته اما هیچ‌گاه عملیاتی نشده و در تلاش برای اجرایی شدن آن هستیم. چرا که درست نیست فعالین اقتصادی برای دریافت ویزا پروسه طولانی طی کنند و این امر باید تسهیل شود.

به گزارش ایسنا، گروه اقتصادی دی ۸، از هشت کشور مسلمان در حال توسعه تشکیل شده است.

ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه اعضای این گروه هستند.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها