رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587744

شرق شناس روسی : نفت ایران به بازار نمی آید

ساعت24-چند روز پیش از اینکه لاوروف وزیر خارجه روسیه به ایران بیایدولادیمیر ساژین، پژوهشگر ارشد انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه در گفتگو با «نیزاویسیمایا گازیتا» گفت : «حذف نام سپاه از این فهرست برای سپاه پاسداران هیچ چیزی را تغییر نمی دهد: همه سران آن تحت تحریم باقی خواهند ماند. اما خود این ژست- اذعان آمریکا به اینکه «سپاهی» تروریستی نیست- برای ایران مهم است. ساژین معتقد است: «من فکر می کنم که تا نوامبر، تا انتخابات کنگره، هیچ پیشرفتی در رابطه با سپاه پاسداران بدست نخواهد آمد. بنابراین به احتمال زیاد نفت ایران نیز به بازار جهانی باز نخواهد گشت. به لطف آمریکا، ماموریت لاوروف در ایران موفقیت آمیز خواهد بود.»

ساژین
html>

چند روز پیش از اینکه لاوروف وزیر خارجه روسیه به ایران بیایدولادیمیر ساژین، پژوهشگر ارشد انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه در گفتگو با «نیزاویسیمایا گازیتا» گفت : «حذف نام سپاه از این فهرست برای سپاه پاسداران هیچ چیزی را تغییر نمی دهد: همه سران آن تحت تحریم باقی خواهند ماند. اما خود این ژست- اذعان آمریکا به اینکه «سپاهی» تروریستی نیست- برای ایران مهم است. ساژین معتقد است: «من فکر می کنم که تا نوامبر، تا انتخابات کنگره، هیچ پیشرفتی در رابطه با سپاه پاسداران بدست نخواهد آمد. بنابراین به احتمال زیاد نفت ایران نیز به بازار جهانی باز نخواهد گشت. به لطف آمریکا، مأموریت لاوروف در ایران موفقیت آمیز خواهد بود.»

او اضافه کرده است :هم آمریکا و هم ایران واقعا در بازگشت به «توافقنامه‌ی هسته ای» ذینفع هستند. برای بایدن این می تواند عمل به وعده های انتخاباتی اش باشد. علاوه بر این حالا، بعد از وضع تحریم نفت روسیه، برای آمریکا و اروپا مهم است که ایران را به بازار نفت برگردانند. ساژین خاطرنشان کرد: «ایرانی ها می توانند یک مرتبه نفت زیادی را برای فروش بگذارند، به آن اندازه ای که اوپک اجازه بدهد. این به کاهش بهای بنزین در آمریکا که خیلی بالا رفته است کمک خواهد کرد، و این با توجه به انتخابات میان دوره ای کنگره در نوامبر برای بایدن فوق العاده مهم است».

ایران نیز به نوبه خود به لغو تحریم ها بسیار نیاز دارد، بخاطر اینکه اقتصاد آن در وضعیت اسفناکی است. اما برای روسیه که ذینفع نیست که ایران امکان دستیابی به سلاح هسته ای را داشته باشد، لغو تحریم های نفتی ایران که پیامد آن کاهش بهای نفت است نیز حالا فوق العاده به ضررش است.ساژین معتقد است: «روسیه علنا نمی تواند علیه احیاء «توافقنامه هسته ای» سخن بگوید. به همین خاطر لاوروف به تهران رفت تا به روش دیپلماتیک این مسأله را حل کند». در عین حال طولانی شدن تایم اوت در مذاکرات مربوط به «توافقنامه هسته ای» آنقدرها هم روسیه بستگی ندارد. تمایل ایران به نه تنها لغو تحریم ها، بلکه همچنین حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا می تواند مانع شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها