رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587795

تحلیل گلوبال‌تایمز از درخواست عضویت ایران در بریکس

ساعت24-روزنامه چینی گلوبال تایمز نوشت استقبال ایران از پیوستن به سازوکار بریکس، حرکتی است که به اعتقاد تحلیل گران چینی موید پیگیری کشورهای در حال توسعه و نوظهور برای پیشرفت نه اختلال، چند جانبه گرایی واقعی نه تقابل ایدئولوژیکی و همبستگی نه تفرقه است.

html>

به گزارش نشریه گلوبال تایمز، تحلیل گران تاکید کردند که گسترش گروه بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی همچنین به تقویت قدرت صلح آمیز برای تثبیت نظم بین المللی در زمانی که گروه های کوچک و تحریم های یکجانبه براساس ملاحظات ژئوپولیتیکی به کار گرفته شده است، کمک کننده خواهد بود.

به گزارش ایرنا، ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امورخارجه چین روز گذشته در نشست خبری، گفت که پکن از عضویت ایران و بریکس حمایت می کند. وی با اشاره به ابراز تمایل ایران به عضویت در بریکس، اعلام کرد کشورش از روند افزایش عضو و گسترش همکاری های "بریکس پلاس" به شکل فعالانه حمایت می کند. وزیر امور خارجه روسیه نیز ایران شایسته و ارزشمند برای عضویت در بریکس دانست.

همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درخصوص تمایل جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در بریکس، ایران را کشوری شایسته نامزدی این گروه دانسته و گفته است که عضویت تهران در بریکس، ارزشمند خواهد بود.

گلوبال تایمز نوشت: ایران رسما درخواست عضویت در خانواده بریکس را داده است. در یادداشتی که سفارت ایران در پکن برای گلوبال تایمز ارسال کرده آمده است: کشورهای عضو بریکس نقشی حیاتی در اعمال چند جانبه گرایی واقعی و ارتقاء وحدت و قدرت در میان کشورهای در حال توسعه ایفا کرده اند. ایران آماده است همه منابع و مزایای خود از جمله ذخایر انرژی، منابع انسانی و دستاوردهای علمی را برای کمک به کشورهای عضو بریکس جهت دستیابی به اهدافشان ارائه دهد.

«فنگ زینگ که» دبیرکل مجمع جهانی مالی و مدیر مرکز بریکس و حاکمیت جهانی به گلوبال تایمز گفت علاوه بر ایران و آرژانتین که قبلا نسبت به عضویت در بریکس ابراز تمایل کردند، کشورهای بیشتری نیز برای پیوستن به این سازوکار علاقه نشان داده اند که نمایانگر جذابیت بریکس برای کشورهای جدید نوظهور به عنوان سیستمی برای دنبال کردن زمینه های مشترک توسعه و پیشرفت است.

وی افزود گنجاندن ایران در بریکس به مثابه کانال های نزدیکتر و موثرتر بین منابع و بازارهاست که به نفع همه اعضا است.

آرژانتین نیز به عنوان نماینده اقتصادهای نوظهور جدید به ارتقاء سطح همکاری بین بریکس و دیگر کشورهای منطقه ای در آمریکای لاتین کمک می کند.

این گزارش در ادامه حاکی است: از آنجا که بریکس یک پیمان نیست، هر گونه درخواست عضویت در آن مستلزم مورد بحث قرار گرفتن در میان پنج عضو موسس است.

گسترش بریکس موضوع داغ چهاردهمین اجلاس سران بریکس بود که هفته گذشته برگزار شد.

در حال حاضر، کشورهای عضو بریکس معرف ۴۰ درصد از جمعیت جهان هستند که ۲۵ درصد از اقتصاد جهانی و ۱۸ درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص می دهند و ۵۰ درصد به رشد اقتصادی جهانی کمک می کنند.

جذابیت گروه بریکس و همکاری بریکس پلاس با موفقیت هایش در پیشبرد توسعه افزایش یافته است.

در این میان، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در سخنانی در واکنش به درخواست عضویت ایران و آرژانتین در بریکس در کانال تلگرام خود نوشت: در حالی که کاخ سفید به این می اندیشد که چه چیزی را در جهان قطع، ممنوع یا تباه کند، آرژانتین و ایران برای پیوستن به بریکس درخواست داده اند.

در مقایسه با گروه های تحت رهبری آمریکا همچون گروه هفت وناتو که هیچ راه حلی برای چالش های پیشروی جهان ارائه نمی کنند، بلکه حتی به اختلافات جهانی دامن می زنند، تحلیل گران گفتند که گروه بریکس بالاتر ایستاده و افق دورتری را می بیند و آینده جهان را نشان می دهد، آینده ای که با اقتصادهای نوظهور بیشتری که هدفشان ارتقاء پیشرفت جهانی از طریق توسعه است، مشخص می شود.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران و آرژانتین خواستار عضویت در بریکس هستند که چین و روسیه در تازه ترین موضع گیری های رسمی، از تمایل عضویت هر دو کشور حمایت کرده اند.

گروه بریکس در حال حاضر متشکل از پنج قدرت اقتصادی نوظهور جهان شامل چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی است. نام این گروه، یک کلمه اختصاری برگرفته از حروف اول نام پنج کشور عضو کنونی آن است.

آیت‌الله رئیسی روز جمعه گذشته در نشست ویدئوکنفرانسی سران کشورهای گروه بریکس پلاس که به میزبانی چین برگزار شد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، آمادگی دارد همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را، از جمله ذخایر کم‌نظیر انرژی، شبکه‌های حمل و نقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروتِ استثناییِ نیروی انسانیِ آموزش‌دیده و نیز دستاوردهای علمیِ چشمگیر، برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک بگذارد و این موقعیت کم‌نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل کند.

چهاردهمین اجلاس سران پنج قدرت نوظهور اقتصادی «بریکس» با محوریت تقویت همکاری تجاری و اقتصادی میان اعضا و شرکای این گروه جمعه گذشته (3 تیر) برگزار شد و جمهوری اسلامی ایران در قالب دیپلماسی پویا و به سبب برخورداری از قابلیت‌های فراوان در حوزه‌های انرژی، ترانزیتی، تجاری و اقتصادی از مهم‌ترین کانون‌های توجه در این نشست بود.

رهبران بریکس در اجلاس اخیر درباره گسترش این کارگروه هم صدا شدند و از گفتگو درباره استانداردها و روندهای این گسترش حمایت کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها