رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587978

پوتین سهام سرمایه‌گذاران غربی را غارت می کند

ساعت 24 - ولادیمیرپوتین پیش از این تهدید کرده بود تهدید کرده بود تحریم اقتصادی و مسدود شدن دارایی‌های روسیه در غرب را تلافی کند. رئیس جمهوری روسیه با صدور فرمانی مالکیت کامل شرکت ساخالین-۲ را که با سرمایه‌گذاری مشترک روسیه و غرب برای تولید گاز مایع و اکتشاف و انتقال گاز و نفت منطقه خاور دور روسیه تاسیس شده بود به روسیه منتقل کرده است . این اقدام نوعی غارتگری به حساب می آید و آینده سرمایه گذاری خارجی در روسیه را تا وقتی پوتین و نظام اقصاد – سیاسی او پابرجاست را با خطر حتمی مواجه می کند.

شی
html>

پنجاه و یک درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری انرژی ساخالین به شرکت نیمه دولتی گازپروم روسیه و بقیه به شرکت نفتی شل و دو شرکت ژاپنی میتسویی و میتسوبیشی تعلق داشت. با فرمان جدید ولادیمیر پوتین، یک شرکت جدید تاسیس خواهد شد و تمام سهام متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری انرژی ساخالین به آن منتقل می‌شود.در مورد سرنوشت سهام شرکت‌های خارجی اطلاعاتی منتشر نشده و مشخص نیست که آیا دولت روسیه در نظر دارد سهام آنها را مصادره کند یا برنامه دیگری برای آن دارد.به گزارش رویترز، فرمان پنج صفحه‌ای انحلال شرکت ساخالین و تشکیل یک شرکت کاملا روسی برای اجرای طرح نشان می‌دهد که دولت روسیه احتمالا در صدد بازنگری در مقررات حضور شرکت‌های خارجی در این کشور است.

شرکت ساخالین در حال حاضر حدود ٤ درصد گاز طبیعی مایع جهان را تولید می‌کند و تحول در ساختار شرکت باعث نگرانی در بازار گاز مایع می‌شود که در حال حاضر نیز به خاطر آثار ناشی از جنگ اوکراین دستخوش بی‌ثباتی است. ژاپن حدود ١٠ درصد گاز مایع خود را از روسیه وارد می‌کند که بخش اعظم آن از سوی شرکت ساخالین-٢ تامین می‌شود.با وجود صدور این فرمان، دولت روسیه گفته است که دلیلی وجود ندارد در تولید و فروش گاز مایع این شرکت تغییری ایجاد شود.اقدام ولادیمیر پوتین همچنین باعث افزایش خطر برای شرکت‌های غربی می‌شود که هنوز به کار در روسیه ادامه می‌دهند. در پی آغاز جنگ اوکراین و تحریم اقتصادی غرب علیه روسیه، اکثر شرکت‌های غربی از این کشور خارج شدند اما برخی شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری بلندمدت‌ و سنگین‌تری کرده بودند هنوز به فعالیت در این کشور ادامه می‌دهند.بسیاری از شرکت‌های باقیمانده در روسیه گفته‌اند که در صدد فروش دارایی خود و خروج از این کشور هستند اما اقدام اخیر رئیس جمهوری روسیه این نگرانی را در پی دارد که ممکن است دولت روسیه در صدد مصادره اموال شرکت‌های خارجی یا تحت فشار قراردادن آنها برای انتقال سریع اموال خود باشد.گفته می‌شود که دولت روسیه در حال تدوین لایحه‌ای است که طبق آن، دولت اجازه خواهد داشت اموال شرکت‌های غربی را که مایل به ادامه حضور در روسیه نیستند مصادره کند. این لایحه خطر ملی کردن دارایی‌ خارجیان در روسیه را افزایش می‌دهد.

ولادیمیر پوتین پیش از گفته بود که اقدام ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی در تحریم روسیه و مسدود کردن دارایی‌های آن کشور را تلافی خواهد کرد.دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفته است که در آینده، طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی مورد به مورد بررسی خواهد شد و افزوده است که «در این مورد، قاعده عمومی و کلی وجود ندارد.»اقتصاد روسیه در سال‌‎های اخیر به شدت به صادرات نفت و گاز وابسته شده و دولت طرح‌های گسترده‌ای را برای توسعه این بخش در نظر داشت که از جمله شامل احداث خط لوله جدید انتقال گاز به آلمان بود. برای اجرای این طرح‌ها روسیه به شدت به سرمایه‌گذاری و فناوری خارجی نیاز داشته است و تحریم‌های غرب مانع از آن شده است.ساخالین-۲ که ۲۷.۵ درصد سهام آن به شرکت شل تعلق داشته یکی از بزرگترین طرح‌های جهانی تولید گاز طبیعی مایع با ظرفیت تولید ١٢ میلیون تن است که تولیدات آن عمدتا به ژاپن، کره جنوبی، چین و هند و سایر کشورهای آسیایی صادر می‌شود. این شرکت طرح‌های گسترده‌ای را برای توسعه این بخش در روسیه در دست اجرا داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها