رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591267

چین: سرانجام بازی تایوان با کارت آمریکا شکست است

ساعت24-سخنگوی وزارت خارجه چین رزمایش‌های کشورش در واکنش به سفر نانسی پلوسی به تایوان را "قانونی" دانست و ادعای آمریکا که پکن را مسئول تغییر وضعیت موجود در تایوان می‌داند، "بی‌اساس" دانست.

html>

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات همتای تایوانی خود که رزمایش‌های اخیر چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی به تایوان را «تهاجمات نظامی» خوانده بود، اقدامات متقابل چین را «موجه، منطقی، قانونی و هشداری برای اخلالگران و تحریک‌کنندگان» دانست.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته به تایوان سفر کرد، جزیره‌ای خودگردان که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند. پکن در واکنش به این اقدام پلوسی، رزمایش‌های بزرگی اطراف تایوان برگزار کرد که هنوز ادامه دارند.

براساس گزارش سایت وزارت خارجه چین، ونبین در ادامه با تاکید مجدد بر سیاست «چین واحد» گفت که مقامات تایوان می‌توانند از «کارت آمریکا» استفاده کنند، اما این مانع شکست نیروهای «استقلال‌طلب تایوان» نخواهد شد.

این سخنگو همچنین خطاب به مقامات تایوان گفت، هر تلاشی برای حرکت در جهت مخالف مسیر تاریخ و استفاده از قوای نظامی برای اجتناب از بازگشتن تایوان تحت کنترل چین، محکوم به شکست است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل هفته جاری گفت: وضعیت کنونی یک‌ شبه و در انزوا ایجاد نشده است. در سال‌های اخیر شاهد اقدامات خطرناک و بی‌ثبات‌کنننده چین در قبال تایوان بوده‌ایم و وقایع اخیر هم در ادامه همان روند است. به همین دلیل است که می‌گوییم تغییر وضعیت حاکم بر تایوان در ۴۰ سال گذشته، نه توسط آمریکا، بلکه به دست پکن در حال انجام بوده است.

وانگ ونبین در واکنش به این اظهارات بلینکن گفت: وضعیت حاکم بر تایوان این است که هر دو طرف تنگه تایوان متعلق به کشور چین واحد بوده و بخشی از قلمرو چین هستند. حق حاکمیت و تمامیت ارضی تایوان هرگز دچار مناقشه نشده است. به بیان دیگر، اصل چین واحد به روشنی وضعیت حاکم بر دو سوی تنگه تایوان را تعریف می‌کند؛ نقض یا به چالش کشیدن این اصل، به معنای تغییر دادن وضع موجود است.

او ادامه داد: واشنگتن از گفته‌های خود در هر سه توافق میان آمریکا و چین در مورد تایوان عقب‌نشینی کرده و در مسیر تحریف و بی‌معنا کردن سیاست چین واحد گام برداشته است. آمریکا در بیانیه مشترک آغاز روابط دیپلماتیک پکن و واشنگتن در سال ۱۹۷۹ متعهد شد که روابط با تایوان را در سطح «غیررسمی» نگه دارد، اما در سال‌های اخیر مقامات ارشد این کشور به تایوان سفر کرده‌اند، از جمله نانسی پلوسی که رئیس مجلس نمایندگان این کشور است و یکی از رهبران آمریکا محسوب می‌شود.

ونبین همچنین گفت که آمریکا در بیانیه ۱۷ اوت ۱۹۸۲ متعهد شد که فروش تسلیحات به تایوان را به تدریج کاهش دهد، اما خلاف گفته‌های خود عمل کرد و تا امروز بیش از ۷۰ میلیارد دلار سلاح به تایوان فرستاده که ۱.۱ میلیارد دلار آن در دولت کنونی جو بایدن انجام شده است.

ونبین این موارد را اثبات‌کننده این دانست که «این آمریکا و نیروهای جدایی‌طلب استقلال تایوان هستند که اصل چین واحد را تضعیف کرده و وضعیت حاکم بر تایوان را تغییر می‌دهند، نه پکن.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها