رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591336

مجید جلالی در گفت‌وگویی از شروع لیگ می‌گوید

۵ ماه دیگر میفهمیم جذب ساپینتو و مورایس هدر دادن پول بوده/قوانین سازمان لیگ به نفع دلال‌هاست!

ساعت24-از فردا لیگ بیست‌ودوم رسما آغاز به کار می‌کند و هیجان فوتبال باشگاهی دوباره علاقه‌مندان را درگیر خواهد کرد. هرقدر در سه ماهه گذشته بحث‌ها بیشتر حول ‌و حوش تیم ملی و اتفاقات پیرامون فدراسیون بود از چند روز آینده دوباره این مسابقات باشگاهی است که تیتر اخبار را به خود اختصاص خواهد داد. لیگ بیست‌ودوم از نقطه نظرهای گوناگونی شرایط متفاوتی با سال‌های گذشته دارد. اضافه شدن چند مربی خارجی و برگزاری جام جهانی در آبان مهم‌ترین این مسائل هستند.

خبر
html>

به همین‌ منظور و در آستانه شروع لیگ با مجید جلالی از مربیان باسابقه لیگ به گفت‌وگو نشستیم. ایشان معتقد است که گرچه باید به پیشرفت کیفی لیگ جدید امیدوار باشیم اما احتمالا بعد از چند ماه می‌فهمی هزینه‌های سنگینی که برای مربیان و بازیکنان خارجی صورت گرفته به نوعی دور ریختن منابع مالی بوده!

‌فردا لیگ بیست‌ودوم آغاز می‌شود. با توجه به یارگیری تیم‌ها و مربیانی که اضافه شدند آیا لیگ از نظر کیفی نسبت به سال گذشته بهتر خواهد شد؟
با توجه به تغییراتی که صورت گرفته باید امیدوار باشیم، چراکه تعداد زیادی مربی خارجی آمدند و ضمنا بیشتر تیم‌ها سعی کردند مربیان سال گذشته خودشان را حفظ کنند. وقتی یک مربی می‌تواند حداقل دو فصل در یک تیم باقی بماند حتما می‌تواند در سال دوم تیم و بازیکنانش فوتبال بهتری از لحاظ کیفی نسبت به سال گذشته ارایه کنند. اینها مواردی است که می‌تواند امیدوارکننده باشد که کیفیت لیگ امسال بهتر شود.
‌به نظر شما کدام تیم در بازار نقل‌وانتقالات تابستانی موفق‌تر عمل کرد؟
نمی‌توانیم مقایسه کنیم که کدام یک بهتر بودند، ولی در هر صورت شاید بتوان گفت استقلال و پرسپولیس و سپاهان نسبت به باقی تیم‌ها بهتر عمل کردند.
‌مسابقات جام جهانی وسط لیگ برگزار می‌شود. آیا این مساله ممکن است روی کیفیت لیگ اثر منفی بگذارد؟
من وقتی مصاحبه مسوولان سازمان لیگ را شنیدم ایشان گفتند که در اردیبهشت لیگ تمام خواهد شد. اگر این شکلی باشد به نظرم خیلی خوب است که حداقل فصل بعد از این فصل که می‌شود لیگ بیست‌وسوم خراب نمی‌شود. به این شکل همه‌چیز سر جای خودش قرار می‌گیرد. این لیگ امکان دارد کمی فشرده‌تر و سنگین‌تر باشد ولی این خوبی را دارد که از سال بعدش روال بهتری اتفاق بیفتد. این احتمال وجود دارد که شاید درصد آسیب‌دیدگی در این لیگ نسبت به فصول دیگر بیشتر باشد.
‌برخی هواداران نگرانند اتفاقات جام جهانی و تعطیلی یک ماهه لیگ روند تیم‌ها را به‌هم بریزد و آنها را از فرم خوب خود خارج کند. آیا موافق هستید؟
در هر صورت این تقویمی است که مربیان و بازیکنان و مدیران و هواداران و خلاصه همه از الان با آن آشنا هستند و شرایط را می‌دانند. وقتی شما یک تقویمی را داری و وضعیت را هم می‌دانی باید همه‌چیز را از هر نظر چه شکل تمرینات چه سطح فشار و سایر مسائل با وضعیت تقویم فعلی تنظیم کنی.
‌به صورت مشخص در مورد پرسپولیس و استقلال و سپاهان آیا اضافه شدن دو سرمربی پرتغالی و دستیاران برزیلی برای گل‌محمدی ثمربخش خواهد بود؟
این خارجی‌هایی که جذب می‌شوند چه در بخش نیمکت مربیگری چه در بخش بازیکنان ما شناخت چندانی روی‌ اینها نداریم. بنابراین نمی‌شود از پیش قضاوت کرد ولی من خودم برحسب تجربه‌ام می‌گویم که ما شاید در پنج ماه آینده براساس وضعیت‌هایی که پیش می‌آید آن وقت متوجه شویم که به هر حال ما پول‌های زیادی هدر دادیم.
‌یعنی ساپینتو یا مورایس هم نمی‌توانند کمکی به پیشرفت تیم‌های‌شان کنند؟
استنباط و تحلیل من این است که واقعا با توجه به هزینه‌هایی که داریم می‌کنیم و مربیانی که آمدند و حتی آنالیزور هم از خارج با خودشان آوردند و در کنارش بازیکنانی که با هزینه زیاد از خارج آمده‌اند من فکر می‌کنم واقعا در پنج ماه آینده متوجه شویم این همه هزینه آنقدرها هم ارزش نداشته.
‌آیا دیدگاه انتقادی شما در مورد بازگشت یک‌سری بازیکن پا به سن گذاشته به تیم‌های سابق‌شان هم وجود دارد؟
نه به آن صورت. من دقیقا نمی‌دانم کدام بازیکن مدنظر شماست.
‌سروش رفیعی و بیرانوند و رامین رضاییان به پرسپولیس یا سجاد شهباززاده و کاوه رضایی به استقلال و ...
کلا خودم چنین چیزی را برای یک باشگاه خیلی خوب نمی‌دانم. این را حتی برای فوتبال یک کشور هم خوب نمی‌دانم. در هر صورت به خاطر اینکه ما تولید بازیکن نداریم همیشه یک نگاه‌مان به این است که دوباره به همان بازیکنانی که قبلا بودند و کمی هم خوب کار می‌کردند متوسل شویم. این به خاطر این است که چرخه تولید وجود ندارد و این یک خسارت بزرگی برای فوتبال ماست.
‌آیا حل مشکل چرخه تولید بازیکن در کوتاه‌مدت راه‌حلی دارد یا مربیان مجبورند با همین شرایط سر کنند؟
بله راه دارد. اگر شما می‌خواهید چرخه تولید در یک باشگاه یا فوتبال یک کشور شروع شود این راه دارد. در درجه اول می‌توان به قوانین سازمان لیگ اشاره کرد که این قوانین در حال حاضر قوانین فعالی نیست. باید گفت متاسفانه خود قوانین جوری است که کمک نمی‌کند به ساخت بازیکن. قوانین خیلی جاها هم به نفع آن سیستم واسطه‌گری است. مساله بعدی علمی است که در این زمینه وجود دارد. شما می‌توانید قوانین را خیلی زود تغییر دهید و این چرخه یک مقدار فعال شود ولی از نظر اینکه علوم مربوطه را هم وارد کنید شاید یک مقدار به زمان نیاز داشته باشد.
‌مدعیان لیگ کدام تیم‌ها خواهند بود؟
من فکر می‌کنم کماکان سه تا تیم استقلال و پرسپولیس و سپاهان مدعیان اصلی هستند.
‌آیا استقلال می‌تواند قهرمانی بدون باخت را تکرار کند؟
الان واقعا نمی‌شود گفت. باید کمی صبر کنیم و چند هفته بازی‌ها انجام شود تا بتوانیم نظر بدهیم. ولی اینکه بگوییم قهرمانی بدون باخت تکرار می‌شود باید در نظر داشت که اتفاقی که فصل پیش رخ داد یک کار منحصر به فردی بود که فصل قبل رخ داد. خیلی بعید است که چنین چیزی مجددا اتفاق بیفتد.
‌شلوغی بزرگی فوتبال ایران را فرا گرفته. لیگ و انتخابات فدراسیون و جام جهانی و حاشیه‌های زیادی که دارند. آیا می‌توان امیدوار بود که بعد از اینها فوتبال کشور آرام شود و مسیر پیشرفت را در پیش بگیرد؟
فوتبال ما به شکلی است که در آن برای این مواردی که شما گفتید خبرسازی می‌شود. درون این شلوغی‌ها معمولا تجربه می‌گوید که پیشرفتی حاصل نشده و روال همچنان همان روال گذشته خواهد بود، ولی خب خبرسازی‌های زیادی صورت می‌گیرد.

اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها