رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591341

ترامپ از پاسخ به پرسش‌های دادستان نیویورک امتناع کرد

ساعت24-ایسنا نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اعلام کرد که با استناد به متمم پنجم قانون اساسی این کشور از پاسخ به پرسش‌های دادستان کل نیویورک درباره فعالیت‌های تجاری‌اش خودداری کرده است.

html>

به گزارش رویترز، ترامپ، پسرش دونالد ترامپ جونیور و دخترش ایوانکا ترامپ نتوانستند از حضور در دادگاه در تحقیقات لتیشا جیمز، دادستان کل ایالتی در مورد اینکه آیا سازمان ترامپ ارزش املاک و مستغلات را برای به دست آوردن وام های مطلوب و معافیت‌های مالیاتی بالاتر از قیمت واقعی اعلام کرده، اجتناب کنند.

هرچند تحقیق دادستان کل نیویورک در چهارچوب آئین دادرسی مدنی انجام می‌شود اما پاسخ‌های دونالد ترامپ به پرسش‌های دادستان کل می‌توانست علیه او در پرونده کیفری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ترامپ در بیانیه‌ای که تقریباً یک ساعت پس از ورود او به دفتر وکلا در منهتن صادر شد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من از پاسخ دادن به سؤالات براساس حقوق و امتیازاتی که طبق قانون اساسی ایالات متحده برای هر شهروندی در نظر گرفته شده است خودداری کردم.

متمم پنجم قانون اساسی ایالات متحده به شهروندان اجازه می‌دهد تا با استناد به آن به ادای شهادت علیه خود تن ندهند. در بخشی از متمم پنجم قانون اساسی آمریکا آمده است: «هیچ‌کس در هیچ پرونده کیفری مجبور به ادای شهادت علیه خود نخواهد شد یا از زندگی، آزادی و دارایی خویش بدون طی مراحل قانونی لازم محروم نمی‌شود.»

اما تصمیم ترامپ برای پاسخ ندادن به سوالات می تواند عواقبی داشته باشد. اگر تحقیقات منجر به محاکمه شود، هیئت منصفه می‌تواند سکوت او را در نظر بگیرند. از نظر سیاسی، همچنین می‌تواند به دشمنان در مورد اینکه آیا ترامپ چیزی برای مخفی کردن دارد یا خیر، در حالی که در حال فکر کردن به نامزدی ریاست‌جمهوری برای سال ۲۰۲۴ است، بهانه‌های خوبی بدهد.

جیمز گفته است که تحقیقات او شواهد قابل توجهی را کشف کرده است که نشان می‌دهد سازمان ترامپ که هتل‌ها، زمین‌های گلف و سایر املاک و مستغلات را مدیریت می‌کند، اطلاعات مالی گمراه‌کننده‌ای را به بانک‌ها و مقامات مالیاتی داده است تا از مزایایی برخوردار شوند.

ترامپ حدود ۶ ساعت پس از ورود، دفتر جیمز را ترک کرد و گفت که بیشتر روز با بازجویی مواجه بوده است. ترامپ در پستی در رسانه‌های اجتماعی آن را یک «جلسه بسیار حرفه‌ای» خواند و در عین حال به شرکت خود افتخار کرد.

سخنگوی دفتر دادستان کل نیویورک در بیانیه‌ای گفت که جیمز در این جلسه حضور داشته و تایید کرده که ترامپ از حقوق خود براساس متمم پنجم استفاده کرده است.

سخنگوی دادگستری افزود: " دادستان کل حقایق و قانون را تا هر کجا که ممکن است دنبال می‌کند. تحقیقات ما ادامه دارد.»

ترامپ، جمهوری خواه، در بیانیه خود بار دیگر تخلفات را رد کرد و سعی کرد تحقیقات جیمز دموکرات را به عنوان بخشی از انتقام سال‌ها علیه او و دیگران از جمله رسانه‌های خبری نشان دهد. او همچنین تلاش کرد تحقیقات جیمز را به تفتیش روز دوشنبه اف بی آی از خانه‌اش در فلوریدا مارالاگو مرتبط کند، که نشان دهنده تشدید تحقیقات فدرال در مورد انتقال غیرقانونی اسناد از کاخ سفید هنگام ترک مقامش در ژانویه ۲۰۲۱ بود.

ترامپ گفت: یک بار پرسیدم اگر شما بی گناه هستید، چرا متمم پنجم را قبول می کنید؟ "اکنون من پاسخ این سوال را می‌دانم.وقتی خانواده‌تان، شرکت‌تان و همه افرادی که در مدار شما هستند، هدف یک شکار موهومات بی‌اساس و با انگیزه‌های سیاسی واقع شدند که توسط وکلا، دادستان‌ها و رسانه‌های خبری جعلی حمایت می‌شود، چاره‌ای ندارید».

در این بیانیه، ترامپ همچنین اظهارات توهین آمیزی درباره جیمز و جنایات خشونت آمیز در ایالت نیویورک داشت.

ترامپ قبلاً مردم را به دلیل استفاده از حقوق متمم پنجم تحقیر می کرد. ترامپ در یک گردهمایی کمپین انتخاباتی سال ۲۰۱۶ گفت: "اوباش پنجمین را می‌گیرند." "اگر شما بی گناه هستید، چرا متمم پنجم را قبول می‌کنید؟" اشاره او به افرادی بود که از حقوق متمم پنجم خود در تحقیقات مربوط به استفاده هیلاری کلینتون دموکرات از سرور ایمیل خصوصی برای مکاتبات رسمی در هر زمانی که وزیر امور خارجه بود، استفاده کرده بودند.

دونالد ترامپ پیش از این قرار بود روز ۱۵ ژوئیه برای پاسخگویی در برابر لتیشا جیمز حاضر شود اما به دنبال درگذشت ایوانا ترامپ، همسر پیشین وی این جلسه به تاخیر افتاد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها