رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591345

امکان صدور ۳ سال حبس و رد صلاحیت انتخاباتی برای ترامپ

ساعت24-حمله «اف‌بی‌آی» به عمارت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در «مار اِ لاگو» و اقع در در پالم بیچ فلوریدا و گمانه‌زنی درباره تبعات آن این روزها به اصلی‌ترین موضوع رسانه‌های آمریکا تبدیل شده است.

html>

در همین راستا، «مارک الیاس»، وکیل مسائل انتخاباتی در آمریکا که ریاست دفتر حقوقی ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ را به عهده داشته است به یک بند قانونی اشاره کرده که بسته به آنکه چه اسنادی از بازرسی اف‌بی‌آی به دست بیایند می‌تواند برای صدور مجازات برای او به کار گرفته شود.

الیاس در حساب کاربری‌اش در توییتر یادآوری کرده بند ۲۰۷۱ از ماده ۱۸ قانون اساسی آمریکا صراحت دارد چنانچه فردی که به اسناد محرمانه دولتی دسترسی دارد اقدام به «مخفی‌سازی، حذف، تقطیع، محو، جعل یا نابودی» این اسناد کند مرتکب فعل غیرقانونی شده است.

برخی از رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند همین ماده قانونی که الیاس به آن اشاره کرده بیان می‌کند فردی که از اسناد دولتی سوءاستفاده کند بایستی «ذیل این ماده جریمه شده و یا به تحمل حبس تا ۳ سال یا هر دو محکوم شود.»

الیاس در یک توییت دیگر نوشته که البته در صورت وقوع این اتفاقات او ممکن است در نهایت از رقابت در انتخابات محروم نشود زیرا به هر حال، او چنین اتهاماتی را به چالش خواهد کشید. با وجود این، او همزمان با پیگیری تبلیغات انتخاباتی باید به دنبال طرح دعوی در دادگاه باشد که در آن صورت هم به احتمال پیروزی‌اش در انتخابات لطمه وارد خواهد شد.

بحث درباره محکومیت‌های ماده ۲۰۷۱ در سال ۲۰۱۶ یکی از موضوعات داغ میان متخصصان حقوق و قانونگذاران آمریکایی بود. در آن زمان، گفته می‌شد که کلینتون در پی افشا شدن اینکه برخی اطلاعات حساس را از سرورهای مربوط به ایمیل خصوصی خودش پاک کرده قانون را نقض کرده است.

اما برخی از متخصصان حقوق به حکمی از دیوان عالی آمریکا اشاره کرده‌اند که می‌گوید کنگره نمی‌تواند ملاک‌های مربوط به اینکه چه کسی می‌تواند رئیس‌جمهور شود را تغییر دهد.

این متخصصان می‌گویند قانون اساسی آمریکا به کنگره اجازه می‌دهد در صورت استیضاح رئیس‌جمهور صلاحیت وی را رد کند و نهاد قانونگذار آمریکا در موارد دیگر چنین اختیاری ندارد.

با وجود این، «هری لیمن»، از بازرسان سابق فدرال از استدلال الیاس حمایت کرد و گفت: «مسئله‌ای که اف‌بی‌آی درباره آن تحقیق می‌کند می‌تواند به این مجازات ختم شود که مجرم از داشتن هر سمت دولتی در ایالت متحده منع شود.»

روزنامه ایندیپندنت نوشته بازرسی اف‌بی‌آی بخشی از تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا درباره اسناد محرمانه‌ای است که گفته می‌شود ترامپ بعد از به پایان رسیدن دوران ریاست‌جمهوری‌اش از کاخ سفید خارج کرده است.

«دیوید فریرو»، مسئول سابق آرشیو اسناد ملی آمریکا در ماه فوریه در نامه‌ای به کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرده بود که ۱۵ جعبه از عمارت ترامپ در مار ا لاگو کشف شده‌اند که حاوی اطلاعات حساس امنیتی هستند.

اریک ترامپ، پسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا دوشنبه‌شب در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز اتهامات مطرح‌شده را رد کرد و گفت که پدرش تنها برخی از سوغات‌های خود و بریده‌های روزنامه‌ها را نزد خودش نگاه داشته است.

«برادلی ماس»، از وکلای سابقه در واشنگتن‌ دی‌سی که در زمینه امور حقوقی مرتبط با مسائل امنیتی تخصص دارد گفته است که ترامپ از روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰- روزی که جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد- حق نگهداری هیچ سند محرمانه‌ای را نداشته است.

بازرسی‌های اف‌بی‌آی از عمارت ترامپ با یک اتفاق دیگر همزمان شده است. «مگی هابرمن»، روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز تصاویری منتشر کرده که ظاهراً تکه‌هایی مچاله‌شده از یک سند ریاست‌جمهوری را در داخل یک کاسه توالت نشان می‌دهد.

گفته می‌شود ترامپ تلاش می‌کرده این سند را معدوم کند. چنانچه صحت این موضوع ثابت شود او «قانون اسناد ریاست‌جمهوری» که موظف به رعایت آن است را نقض کرده است.

«استفان گریشام»، یکی از سخنگویان سابق کاخ سفید هم در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است: «ترامپ در زمان حضور در کاخ سفید برخورد درستی با اسناد محرمانه نداشت. من داخل هواپیما با او بودم دیدم که با اسناد ور می‌رفت، برخی را دور می‌انداخت، برخی را پاره می‌کرد و برخی دیگر را داخل جیبش می‌گذاشت.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها