رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591543

دستور رستم قاسمی: بلیت پرواز تهران-نجف فقط 6میلیون/ قیمت بلیت امروز صبح تهران-نجف 58میلیون!

ساعت24-روزنامه جوان نوشت:قطعاً عجیب است، ولی امروز صبح پروازی از تهران به سمت نجف انجام خواهد شد که قیمت هر بلیت آن چیزی نزدیک به ۵۸ میلیون تومان است، این در حالی است که برای مسافت دورتری مانند سفر از تهران به فرانکفورت، با همان ایرلاین و در همین روز، قیمت کمتر از ۱۸ میلیون تومان خواهد بود.

سفر
html>

اکنون کسی که بخواهد برای انجام مناسک آیینی و حفظ سنت‌های دینی و پاسداشت شعائر مذهبی، به زیارت عتبات عالیات برود، گاهی با قیمت‌هایی مواجه می‌شود که در هیچ سفر متداول خارجی، با آن روبه‌رو نخواهد شد. تفاوت معنادار میان قیمت بلیت سفر هوایی از تهران به مقصد نجف، با قیمت سفر هوایی به مقصد کشورهای دیگر، از جنس همان سؤال‌هایی است که درباره حجاب نیز مطرح شده‌است.

اوایل سال جاری، یکی از چهره‌های روحانی در منبر خود از اینکه سفر به نجف اشرف گران‌تر از سفر به استانبول تمام می‌شود، گلایه کرد و گفت: «باعث خجالت است که در کشور دینی و مذهبی ما، هزینه سفر از تهران به استانبول با بیش از ۲ هزار کیلومتر مسافت، با هتل پنج ستاره ۳ تا ۵ میلیون تومان است، اما هزینه بلیت به نجف با یک‌سوم مسافت تهران‌– استانبول ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است! چرا بی‌انصافی می‌کنید؟ این‌ها حق‌الناس است و مردم ناراضی هستند.»
علاوه بر ایام محرم و صفر و به ویژه روزهای تاسوعا، عاشورا و اربعین که در آن زوار حرم امام حسین (ع) خود را از راه‌های دور و نزدیک به کربلا می‌رسانند، در طول سال روزهایی مانند روز عرفه هم برای سفرهای زیارتی به نجف اشرف و کربلای معلی انتخاب می‌شود. در این روزها بلیت پروازهای هوایی به فرودگاه نجف به شدت افزایش پیدا می‌کند.
دولت به صورت دستوری رقم ۶ میلیون تومان را برای پرواز میان تهران و نجف اعلام کرده‌است. این رقم را رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بیان کرده‌است. با این حال همین قیمت هم با اعتراض دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مواجه شده‌است. مقصود اسعدی سامانی می‌گوید: «تصمیمی که بابت تعیین قیمت بلیت هواپیما گرفته شد، بدون توجه به سوابق آن در سال‌های گذشته بود؛ چراکه سابق بر این بر اساس توافقی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم، نرخ را تعیین می‌کردیم و امسال هم این آمادگی در ایرلاین‌ها وجود داشت، اما وزیر راه و شهرسازی بدون هماهنگی ما و مشورت با فعالان این صنعت نرخ ۶ میلیون تومانی را بابت پروازهای اربعین اعلام کرد.» شرکت‌های هواپیمایی توپ گرانی بلیت را در زمین عراقی‌ها می‌اندازند. گویا عراق به هیچ‌وجه از درآمدی که بابت ورود هواپیماها به فرودگاه‌های آن کشور دارد، چشم‌پوشی نمی‌کند و این مبلغ با افزایش پروازها زیادتر هم می‌شود.
البته همیشه راهی برای سفر ارزان‌تر وجود دارد. در شرایطی که ثروتمندان می‌توانند قیمت‌های نجومی بلیت هواپیما را تقبل کنند. باقی افراد می‌توانند از پکیج سفر ارزان‌قیمت دولتی استفاده کنند. در این پکیج که از سوی سازمان حج و زیارت تهیه‌شده، هر فرد با پرداخت ۲ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان به سفر اربعین می‌رود. در این طرح مسافرت با اتوبوس خواهد بود و هتل‌های درجه سه در نظر گرفته شده‌است که فواصل دورتری از حرم امام‌حسین (ع) دارند. در منو غذاها هم با حذف کباب‌ها، از غذاهای خورشتی برای پذیرایی استفاده می‌شود. دولت تلاش کرده‌است با پایین آوردن هزینه‌های سفر امکان بهره‌مندی افرادی بیشتر از سفر اربعین را فراهم کند. مدیران سازمان حج و زیارت از رضایت افرادی که از این پکیج‌ها استفاده کرده‌اند، خبر داده‌اند. لازم به ذکر است که ثبت‌نام برای سفر عتبات در ایام اربعین در سامانه سماح همچنان ادامه دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها