رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591582

شورای عالی قضایی عراق: صلاحیت انحلال پارلمان را نداریم

ساعت24-شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد این نهاد صلاحیت انحلال پارلمان این کشور را ندارد.

html>

شورای عالی قضایی عراق امروز (یک‌شنبه) بعد از جلسه‌ای درباره بررسی وضعیت سیاسی بغداد و رسیدگی به درخواست «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر اعلام کرد که این نهاد صلاحیت انحلال پارلمان را ندارد.

خبرگزاری رسمی دولت عراق «واع» گزارش داد: «شورای عالی قضایی امروز تاکید کرد که قدرت انحلال مجلس نمایندگان را ندارد و از همه احزاب خواست که قوه قضائیه را وارد خصومت‌ها و رقابت‌های سیاسی خود نکنند».

شورای عالی قضایی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شورا امروز درخواست آقای مقتدی الصدر را در خصوص انحلال مجلس نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار داد و مشخص شد که شورای قضایی با وی در تشخیص واقعیت‌های سلبی سیاسی در کشور و نقض مداوم قانون اساسی موافق است؛ روندی که خود را با عدم انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و تشکیل دولت در دوره‌های زمانی معین و قانونی خود را نشان داد».

در ادامه این بیانیه آمده است: این یک وضعیت غیرقابل قبول است و باید به آن پرداخته شود تا تکرار نشود؛ این همان چیزی است که رئیس شورای عالی قضایی در چند نوبت تشخیص داده و با پیشنهاد اصلاح برخی از موارد مربوط به قانون اساسی، راهکارهای لازم را برای جلوگیری از تکرار آن در آینده ارائه کرد.

هفته قبل، رهبر جریان صدر در پیامی از شورای عالی قضایی عراق خواسته بود تا تصمیم درباره انحلال پارلمان عراق را حداکثر تا پایان هفته آینده اتخاذ کنند. سید مقتدی الصدر با اشاره به اینکه انحلال پارلمان تنها توسط خود اعضای پارلمان انجام نمی‌شود، از دستگاه قضایی عراق به‌ویژه رئیس شورای عالی قضایی این کشور خواست که روند موجود را اصلاح کند.

«مصطفی جبار سند» نماینده پارلمان عراق ضمن رد این خواسته الصدر، در صفحه توئیتر خود یادآوری کرد: «مگر این دولت کنونی، نتیجه انتخابات گذشته نیست و چه تضمینی وجود دارد که نتیجه انتخابات مجدد پذیرفته شود؟»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها