رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591634

۱۰ پیشنهاد مالی که لازم است نوجوانان آنها را بشناسند

ساعت24-ذهن کودکان و نوجوانان، مانند لوح سفیدی است که با گذشت زمان، از اطلاعات و تجربه‌های متعدد انباشته می‌شود. اطلاعات اگر به درستی منتقل شوند، می‌توانند در آینده نوجوانان تاثیر مثبتی داشته باشند. در میان انبوه دانش و اطلاعاتی که وجود دارد، اطلاعات مالی و اقتصادی جز اطلاعات مهم و پایه محسوب می‌شود. اطلاعات مالی، از طریق راه‌های متعددی قابل کسب است. با این حال بخش مهمی از آن، حاصل پیشنهاداتی است که بعد از تحلیل‌های کارشناسی و یا آزمون و خطاهای متعدد توسط افراد مختلف ابراز شده است. ما در اینجا 10 پیشنهاد مالی به نوجوانان را انتخاب کرده‌ایم و برای شما آورده‌ایم. به نظر می‌رسد توجه نوجوانان و والدین آنها به این پیشنهادات، می‌تواند راهنمای مناسبی جهت تنظیم امور مالی آنها باشد.

image-20220815091948-1.jpeg
html>

1.داشتن یک منبع درآمد

داشتن منبع درآمد، اولین و مهمترین پیشنهاد مالی بسیاری از بزرگان عرصه مالی و اقتصادی به نوجوانان است. در این مورد نقش والدین بسیار مهم است. اگر شما هم فرزند یا فرزندان نوجوان دارید، می‌توانید این کار را از خانه شروع کنید. مثلا در ازای برخی از کارهای خانه که فرزند نوجوان شما انجام می‌دهد، مبلغی را برای او در نظر بگیرید. اگر هم به عنوان یک نوجوان، مخاطب این نوشته هستید، از والدین خود بخواهید تا در این زمینه با شما همکاری کنند. البته منظور از کارِ خانه، کارهای شخصی نیست، بلکه کارهای اضافی خانه است که انجام آنها هم از بار مسئولیت‌های والدین کم می‌کند و هم آنکه برای نوجوانان، منبع درآمد ایجاد می‌کند.

2.پیگیری هزینهها و کاهش هزینههای اضافی

بررسی هزینه‌های مالی در هر دوره، اصل مهم دیگری است که نوجوان بعد از پیدا کردن منبع مالی باید با آن آشنا شود. برای شناسایی هزینه‌های اضافی، لازم است نوجوان ابتدا با موضوع بودجه‌بندی آشنا شود. بودجه‌بندی معنای گسترده‌ای دارد اما در تعریف کلی با شناسایی میزان هزینه‌ها و درآمدهای شخص در یک دوره مشخص و نحوه هزینه کردن درآمدها در ارتباط است. بودجه‌بندی به نوجوانان کمک می‌کند تا هزینه‌های اضافی یا نابه‌جا را کاهش دهند و یا حذف کنند.

3.آشنا شدن با نحوه پسانداز کردن

بعد از آن که نوجوان با مفهوم بودجه‌بندی آشنا شد، باید با نحوه پس‌انداز کردن آشنا شود. البته ممکن است سرمایه‌گذاری مهمتر از پس‌انداز کردن باشد، اما تا نوجوان با مفهوم پس‌انداز و راه‌های آن آشنا نشود، نمی‌تواند مفهوم سرمایه‌گذاری را به خوبی درک کند. پس‌انداز کردن می‌تواند از خانه و با راه‌های بسیار ساده مانند خریدن یک قلک آغاز شود. بعد از آن می‌توانید از راه‌های دیگر مانند افتتاح حساب پس‌انداز بانکی و... استفاده کنید.

4.آشنا کردن نوجوانان با سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری و روش‌های سرمایه‌گذاری، سومین اصلی است که یک نوجوان باید با آن آشنا باشد. قرار نیست فرزند شما تمام راه‌های سرمایه‌گذاری را در همان دوره نوجوانی یاد بگیرد. این پروسه باید به صورت گام به گام و از راه‌های ساده صورت بگیرد. مثلا خرید اوراق مشارکت یک نوع سرمایه‌گذاری است که والدین می‌توانند با راهنمایی خود، نوجوان را نسبت به سود و مزایای آن آشنا کنند. ترغیب نوجوان به شرکت در کلاس‌های آموزشی مانند آموزش بورس نیز می‌تواند یک راه مناسب برای آغاز سرمایه‌گذاری باشد.

۱۰ پیشنهاد مالی که لازم است نوجوانان آنها را بشناسند

5.در جریان قرار دادن نوجوانان در امور مالی خانواده

برخی از والدین، مسائل و مشکلات مالی خانه را از نوجوانان خود پنهان می‌کنند. زیرا تصور می‌کنند آشکار کردن این مسائل، به سلامتی روحی نوجوان آسیب می‌رساند. اما این تصور اشتباه است. واقعیت آن است که نوجوانان باید در جریان دخل و خرج خانه باشند. این موضوع علاوه بر ایجاد حس مشارکت مالی در آنان، کمک می‌کند تا سطح انتظارات آنان نیز عاقلانه‌تر و منطقی‌تر شود.

6.آشنا کردن نوجوانان با وام

هیچ پولی رایگان نیست. هر پولی که به هر شکلی قرض گرفته می‌شود باید به همان اندازه و یا حتی بیشتر از آن بازگردانده شود. نوجوان شما باید بداند که وام یا پول قرض گرفته شده، هزینه‌ دارد. اگر نحوه استفاده از وام درست نباشد، می‌تواند مشکلات مالی زیادی را ایجاد کند.

7.درک مفهوم بهره مرکب

بهره مرکب یک اصل مهم در سرمایه‌گذاری و کسب سود است. این مفهوم با موضوع سرمایه‌گذاری در ارتباط است، اما هر نوع سرمایه‌گذاری لزوما به سود مرکب منتهی نمی‌شود. سود مرکب در واقع تعلق گرفتن سود بر اصل پول و سود حاصل از آن است. به عنوان مثال اگر شما مبلغ 10 میلیون تومان در بورس سرمایه‌گذاری کنید و حدود 10 درصد در اولین معامله سود نمایید، در معامله دوم و در صورت مثبت بودن بازار، این سود هم شامل اصل پول است و هم 10 درصد سود آن. مفهوم سود مرکب و سرمایه‌گذاری‌هایی که سود مرکب دارند کمک می‌کند تا نوجوانان با سرمایه‌گذاری‌هایی که بر این اصل قرار دارند، آشنا شوند.

8.آشنایی با برنامه‌های مدیریت پول و پس‌انداز

نوجوانان امروزی در دنیای دیجیتالی و مدرن بزرگ می‌شوند. دنیایی که بسیاری از فعالیت‌های آن با روش‌های الکترونیک انجام می‌شود و اینترنت در آن حرف اول را می‌زند. در دنیای دیجیتال امروزی، بسیاری از فعالیت‌ها و آموزش‌ها دیجیتال شده است. روندی که نه تنها دسترسی آسان و همگانی را ایجاد می‌کند، بلکه در مواقعی بسیار ارزان نیز است. این موضوع در مورد امور مالی مانند مدیریت مالی، سرمایه‌گذاری، پس‌انداز کردن و... نیز صدق می‌کند. پس خوب است که نوجوانان با ابزارها و اپلیکیش‌های مالی و بانکی آشنایی لازم را داشته باشند.

9.آشنایی با روش‌های پرداخت

روش‌های پرداخت و دریافت پول، از شکل سنتی خود فاصله زیادی گرفته است. امروزه بسیاری از پرداخت‌ها و یا مبادلات مالی از طریق آنلاین و یا اپ‌های بانکی انجام می‌شود. دیگر برای انتقال پول به حساب اشخاص، نیاز به مراجعه حضوری به بانک و پر کردن فیش نیست. البته این روش‌ها هنوز هم وجود دارند، اما در کنار آن روش‌های جدید پرداخت که با چند کلیک ساده انجام می‌شود نیز به وجود آمده است. چنانچه اگر شما در بانک پاسارگاد حساب داشته باشید، می‌توانید عملیات انتقال وجه بانک پاسارگاد را به راحتی انجام دهید. آشنایی نوجوانان با روش‌های پرداخت الکترونیکی، باعث می‌شود تا آنان از دنیای نقل و انتقالات الکترونیکی عقب نمانند.

10.آشنایی با هزینه‌های شخصی

آیا فرزند نوجوان شما در مورد هزینه‌های مدرسه یا دبیرستان خود مانند هزینه کتاب، لباس، شهریه و... چیزی می‌داند؟ در مورد سایر هزینه‌ها چطور؟ مثلا هزینه لباس، تفریح، لوازم شخصی و...؟ اگر نه، وقتش است که با او در این مورد صحبت کنید تا فرزند نوجوان شما، علاوه بر آگاهی از هزینه‌های شخصی خود، در مورد روش‌هایی که می‌تواند به مدیریت هزینه‌ها کمک کند، تحقیق و جستجو کند. نوجوان باید بداند که بخش مهمی از هزینه‌های خانواده مربوط به او است. از طرفی باید نسبت به میزان این هزینه آگاه باشد.

سخن نهایی

پیشنهادات مالی و راه‌های انتقال آن به نوجوانان، شامل موارد زیادی است. اما نقش خانواده و والدین در این میان بسیار مهم است. برای آموزش نیاز نیست که حتما کارشناس مسائل اقتصادی باشید، بلکه صحبت کردن با نوجوانان، آموزش بهترین و آسان‌ترین روش‌های پرداخت مانند درگاه پرداخت واسط، آموزش روش‌های اولیه پس‌انداز کردن و سرمایه‌گذاری که به آنها اشاره شد و...، می‌تواند زمینه اولیه جهت آشنایی نوجوانان را فراهم آورد. پس سعی کنید در امور مالی، با نوجوانان خود با صراحت و راحتی صحبت نمایید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها