رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591696

پکن: آمریکا حاکمیت چین را زیر پا میگذارد

ساعت24-سخنگوی وزارت خارجه چین سفر اخیر هیات آمریکایی به جزیره تایوان علی رغم هشدار پیشین پکن را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی چین توصیف کرد.

html>

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) بار دیگر درباره نادیده گرفتن مجدد هشدارهای پکن و اعزام مجدد هیأت آمریکایی به تایوان، به ایالات متحده هشدار داد و گفت که این اقدام آمریکا نقض اصل «چین واحد و بیانیه مشترک چین و آمریکاست».

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد که «اد مارکی» نماینده کنگره با نادیده گرفتن اعتراضات مداوم و مخالفت‌های قاطعانه چین به بازدید از منطقه تایوان چین اصرار کرد و این به سادگی نقض اصل چین واحد و بیانیه مشترک چین و آمریکا است.

این مقام چینی همچنین ادامه داد که این اقدام آمریکا همچنین زیر پا گذاشتن حاکمیت و تمامیت ارضی چین نیز هست که با واکنش پکن مواجه خواهد شد.

هیأتی از قانونگذاران آمریکایی که شامگاه یکشنبه برای یک سفر دو روزه وارد تایوان شدند، با «تسای اینگ‌ون» رئیس جمهور این جزیره دیدار کرد. دفتر نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در تایپه گفت که این هیأت توسط سناتور «اِد مارکی» و چهار قانونگذار دیگر مجلس نمایندگان این کشور با تسای و دیگر مقامات ارشد تایوان دیدار کرده و نشست‌های بیشتری خواهند داشت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دفتر ریاست‌جمهوری تایوان نیز با اشاره به این دیدار، طی بیانیه‌ای گفت: «بویژه در زمانی که چین با تمرین‌های نظامی تنش‌ها را در تنگه تایوان و منطقه افزایش می‌دهد، مارکی در رأس هیأتی برای سفر به تایوان بار دیگر حمایت قاطع کنگره ایالات متحده از تایوان را نشان می‌دهد».

از طرف دیگر، دفتر نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در تایوان نیز اظهار داشت: «هیأت اعزامی با سران ارشد تایوان دیدار خواهد کرد تا در مورد روابط ایالات متحده و تایوان، امنیت منطقه‌ای، تجارت و سرمایه‌گذاری، زنجیره تامین جهانی، تغییرات آب و هوایی و سایر موضوعات مهم مورد نظر دوجانبه گفت‌وگو کنند».

همزمان سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز درباره سفر هیأت کنگره به تایوان مدعی شد: «اعضای کنگره برای دهه‌ها به تایوان رفته‌اند و به این کار ادامه خواهند داد، و این در راستای سیاست دیرینه چین واحد است».

پیش از این نیز «نانسی پلوسی»‌ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه واشنگتن نمی‌تواند به چین اجازه دهد تا سطح جدیدی از فشار را بر تایوان اعمال کند، مدعی شد تحریم‌های پکن علیه او هیچ اهمیتی ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها