رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 594931

سرگذشت دردناک فلامینگوهای تالاب بختگان

ساعت24-کارگردان مستند «بازگشت فلامینگوها» می‌گوید: طی سال‌های اخیر و با احداث دو سد در بالادست تالاب بختگان، فلامینگوها دیگر نمی‌توانند زادآوری کنند.

html>

مستند «بازگشت فلامینگوها» به کارگردانی محمدجواد آرمان مهر و سیدحسین آزادی در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب (سه‌شنبه ۲۹ شهریور) از شبکه مستند پخش می‌شود.

آرمان مهر درباره این مستند گفت: مستند «بازگشت فلامینگوها» درباره زیست فلامینگوها در تالاب بختگان است و سرگذشت آنان در این منطقه محیط زیستی را بررسی می‌کند. فلامینگوها براساس غریزه‌ای که دارند همه ساله به این تالاب می‌آیند و تخم‌گذاری می‌کنند، اما طی سال‌های اخیر و با احداث ۲ سد در بالادست این تالاب، یعنی سدهای ملاصدرا و سیوند، این تالاب رو به خشکی رفته و این حیوانات نمی‌توانند زادآوری کنند.
او ادامه داد: طی سال‌های اخیر به واسطه رها شدن برخی حق آبه‌ها، تالاب احیا شده و فلامینگوها توانستند تخم‌گذاری کنند اما باز هم در فصول خشکی این روند مختل شده است. اگرچه، روش‌های متعدد دیگری توسط سازمان محیط زیست برای زادآوری این حیوانات امتحان شده است اما باز هم به این نتیجه رسیدند که بهترین روش برای زادآوری آنان همان روش طبیعی است و در این مسیر تنها راه حل احیا تالاب است.
این مستندساز با اشاره به اینکه ۶ سال درگیر تولید این فیلم بوده است، گفت: از سال ۱۳۹۵ تا امسال درگیر تولید این فیلم بودیم و این اتفاق را در چندین مقطع و فصل مختلف به تصویر کشیدیم. از اسفندماه تا اوایل تیرماه دوره زادآوری فلامینگوهاست و نزدیک به ۷۰ روز طول می‌کشد که جوجه آنان به پرواز برسند. بیشترین زمان حضور ما در تالاب بختگان در همین فاصله زمانی بود.


او درباره فرم روایی این اثر گفت: این مستند نریشن دارد و در آن مقدمه‌ای از سرگذشت تالاب و اتفاقاتی که بر آن گذشته است، بیان می‌شود. همچنین تصاویر مختلفی از حضور فلامینگوها در این تالاب به نمایش درمی‌آید.
عوامل تولید این مستند ۳۴ دقیقه‌ای عبارتند از:
تهیه‌کننده و سرپرست پژوهش: محمدجواد آرمان مهر، کارگردان: محمدجواد آرمان مهر و سیدحسین آزادی و تدوین: سیدحسین آزادی.
براساس این گزارش، این مستند امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن فردا ۹ صبح و ۲۴ است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها