رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595082

زمان استفاده ازاینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران

ساعت 24 -  - پوشش ایران از سوی ماهواره‌های اسپیس‌ایکس از چه زمانی آغاز می‌شود؟ آیا برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای نیاز به استفاده از تجهیزات خاصی است؟ آیا امکان اختلال در اینترنت ماهواره‌ای از طریق ارسال پارازیت وجود دارد؟ همچنین هزینه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای ماهانه چقدر است؟

ماهواره
html>

محمد سمیع‌زاده نیکو، دانشجوی دکتری الکترونیک دانشگاه پلی‌تکنیک لوزان در سوئیس، در پاسخ به این سوال به یورونیوز گفت: «استفاده از اینترنت ماهواره‌ای به تجهیزات خاصی نیاز دارد. چون که بر خلاف استفاده رایج از سرویس ماهواره‌ای مکان‌نما (GPS) یا شبکه‌های ماهواره‌ای که ما تنها دریافت کننده سیگنال هستیم، در سیستم ماهواره‌ای استارلینک ارتباط دوطرفه است. یعنی سیستم هم از ما اطلاعاتی را دریافت می‌کند و هم برای ما اطلاعاتی را ارسال می‌کند.»این محقق ایرانی ادامه داد: «تنها با استفاده از امکانات نرم‌افزاری امکان بهره‌مندی از خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک وجود ندارد و باید از دیش‌های ساخت این شرکت که شبیه به رادار عمل می‌کنند، استفاده کرد که از آنها برای ارسال و دریافت اطلاعات و سیگنال استفاده می‌شود.»آقای سمیع‌زاده نیکو خاطر نشان کرد: « این دیش‌های رادارگونه با گیرنده‌های ماهواره‌ای فعلی متفاوت است. در گیرنده‌های بشقابی رایج در ایران، امواج پس از دریافت از سوی سطح بشقابی، به وسیله ال‌ان‌بی تقویت می‌شود و سپس برای پردازش و تبدیل شدن به تصویر به رسیور یا گیرنده ارسال می‌شود.»

کیفیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چگونه است؟

محقق ایرانی دانشگاه پلی‌تکنیک لوزان در پاسخ به این سوال یورونیوز نیز گفت: «در حال حاضر پخش برنامه شبکه‌های ماهواره‌ای بر روی فرکانس‌های خاص و ثابتی انجام می‌شود. برای اخلال در این فرکانس‌ها از دستگاهی به نام جمر (Jammer) استفاده می‌شود که زباله‌های الکترومغناطیسی را در محیط منتشر می‌کند. لذا گیرنده یا رسیور به جای دریافت فرکانس شبکه مدنظر شما از زباله‌های مغناطیسی موجود در محیط اشباع می‌شود و بدین ترتیب مشاهده تصویر شبکه مورد نظر غیرممکن می‌شود.»آقای سمیع‌زاده نیکو افزود: «اما در سیستم اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که ارتباط دوطرفه است، می‌توان پروتکلی را تعریف کرد که با فرکانس‌های ارتباطی بازی کند و فرکانس‌های دریافت و ارسال را مدام تغییر دهد تا امکان دستیابی به آن از سوی نهاد مسئول ارسال پارازیت غیرممکن شود.»

هزینه ماهانه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای چقدر است؟

مطابق اعلام شرکت استارلینک، قیمت سخت‌افزارهای لازم برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای این شرکت، شامل دیش ماهواره‌ای و قطعات اتصالی به آن برای برقراری ارتباط با تمام وسایل و ابزارهای قابل اتصال به اینترنت ۵۹۹ دلار آمریکاست که بر پایه نرخ آزاد دلار (۳۱ هزار و ۷۷۰ تومان) معادل ۱۹ میلیون تومان می‌شود. البته استارلینک هزینه‌ای هم برای ارسال پستی این تجهیزات دریافت می‌کند که بسته به بعد مسافتی متفاوت است. استارلینک هزینه ماهانه استفاده از اینترنت را هم ۱۱۰ دلار یا ۳.۵ میلیون تومان اعلام کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها