رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595122

عربستان، آمریکا و فرانسه خواستار برگزاری انتخابات لبنان در تاریخ مقرر شدند

ساعت24-سه کشور عربستان، آمریکا و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک خواستار برگزاری انتخابات لبنان در تاریخ مقرر خود و تشکیل دولتی شدند که قادر به اجرای اصلاحات لازم جهت حل دو بحران سیاسی و اقتصادی این کشور باشد.

html>

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، کشورهای عربستان، آمریکا و فرانسه امروز (پنج‌شنبه) پس از نشست نمایندگانشان در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست‌ مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، بیانیه مشترکی را منتشر کردند. آنها در این بیانیه حمایت مستمر خود از حاکمیت، امنیت و ثبات لبنان را اعلام کرده و خواستار برگزاری انتخابات این کشور در تاریخ مقرر خود و تشکیل دولتی شدند که قادر به اجرای اصلاحات ساختاری و اقتصادی لازم جهت حل دو بحران سیاسی و اقتصادی این کشور، به ویژه اصلاحات لازم برای رسیدن به توافقی با صندوق بین‌المللی پول باشد.

نمایندگان سه کشور یاد شده در ادامه این بیانیه بر اهمیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لبنان در تاریخ مقرر خود طبق مفاد قانون اساسی این کشور و انتخاب رئیس جمهوری که بتواند مردم لبنان را با یکدیگر متحد کرده و با طرف‌های مؤثر منطقه‌ای و بین‌المللی برای عبور از بحران فعلی همکاری کند، تاکید کردند.

یک سپتامبر سال جاری میلادی مهلت انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان توسط نمایندگان پارلمان آغاز شد. این مهلت ۳۱ اکتبر به پایان می‌رسد و نگرانی‌هایی در خصوص ایجاد خلأیی در پست ریاست جمهوری که موجب گسترش دو بحران سیاسی و اقتصادی موجود در این کشور شود، وجود دارند.

همچنین نمایندگان کشورهای عربستان، آمریکا و فرانسه آماگی خود را برای اقدام مشترک در راستای حمایت از اجرای اصلاحات اساسی که برای آینده ثبات و امنیت لبنان تعیین‌کننده هستند، اعلام کردند.

آنها با اشاره به نقش موثر نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی لبنان در حفظ حاکمیت و ثبات این کشور، بر اهمیت استمرار حضور آنها در این زمینه و عمل به وظایفشان تاکید کردند.

آنها در پایان بیانیه مشترک خود نیز تاکید کردند، دولت لبنان باید به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره لبنان و قطعنامه‌های اتحادیه عرب عمل کرده و به توافقنامه "طائف" (سال ۱۹۸۹ برای توقف جنگ داخلی) جهت حفظ وحدت ملی و صلح داخلی لبنان متعهد باشد.

بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی مه سال جاری میلادی، نجیب میقاتی بار دیگر به عنوان نخست وزیر مکلف انتخاب شد اما وی به دلیل اختلاف‌نظرها و مشکلات سیاسی نتوانست کابینه‌ای تشکیل دهد.

لبنان از اواخر سال ۲۰۱۹ با بحران اقتصادی مواجه است که بانک جهانی آن را یکی از سه بحران بزرگ جهان از اواسط قرن ۱۹ تا به امروز دانسته که موجب فروپاشی اقتصادی، کمبود سوخت، دارو و دیگر کالاهای اساسی در لبنان شده است.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها