رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595812

مقام روس: سازمان شانگهای درباره استفاده از پول ملی جدیت دارد

ساعت24-نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که کشورهای عضو این سازمان درباره استفاده از پول ملی در مراودات اقتصادی جدیت دارند.

html>

«بختیار خاکیموف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در سازمان همکاری شانگهای در یک مصاحبه از عزم کشورهای عضو این سازمان برای رجوع به ارزهای ملی به منظور انجام مراودات اقتصادی و تجاری خبر داد.

خاکیموف که منصب سفیر سیار وزارت خارجه روسیه را نیز در اختیار دارد، در مصاحبه با خبرگزاری تاس اعلام کرد، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای رجوع به ارزهای ملی جدیت دارند اما تحقق این موضوع زمان می‌برد.

نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در سازمان همکاری شانگهای گفت: «این یک کار راحت نیست. نقشه راه افزایش تدریجی سهم پول ملی در تسویه حساب‌های متقابل که در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند به تصویب رسید، به وضوح تمام مراحل را مشخص می‌کند. بنابراین فکر نمی‌کنم این روند سرعت بگیرد اما قصد جدی است».

به گفته او، وزارت دارایی و بانک مرکزی روسیه هم در ایجاد نقشه راه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه استفاده از پول‌های ملی نقش ایفا کرده‌اند.

بختیار خاکیموف ادامه داد: «روسیه و چین به طرزی فزاینده از روبل و یوان در تجارت دوجانبه استفاده می‌کنند. چنین نمونه‌هایی در روابط با دولت‌های دیگر وجود دارد بنابراین، نقشه راه مبنای حل این ماموریت در قالب کشورهای ذینفع است».

نماینده ویژه روسیه در سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد، کشورهای عضو در حال رایزنی برای ایجاد یک ارز واحد برای این سازمان نیستند.

وی افزود: «مانند گذشته، تا حد زیادی اقتصاد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به ارز جهانی گره خورده است. تا همین حالا هیچ راه فراری از آن وجود ندارد».

خبرگزاری روسی تاس در پایان گزارش خود نوشت: «چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای هستند».

ایران در نشست قبلی سران سازمان همکاری شانگهای به‌عنوان عضو رسمی به‌رسمیت شناخته شد و در سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به ازبکستان، سند تعهدات عضویت ایران به امضای وزیر خارجه و دبیرکل سازمان رسید.

به گفته ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه، برای طی روند عضویت کامل ایران یک روند اداری در چارچوب دبیرخانه سازمان وجود دارد و این روند در چارچوب اداری با دقت و سرعت در حال انجام است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها